peseg Postad 16 september 2010 Postad 16 september 2010 Finns det utbildningar för att bli kameraman? Hur bär man sig åt? 0 Citera
Kissemiss Postad 3 oktober 2010 Postad 3 oktober 2010 Jag tipsar ju äckligt mycket om Molkom, det är ju den enda utbildningen jag gått :P. Jag gick där 2 år och andra året gick jag regi men tycker att foto inriktningen är riktigt bra där. Du får erfarenhet av en hel del kameror, framförallt RED kameran som jag fått för mig används mycket idag och sen ingår även steadicam certifikat som ju är riktigt bra att ha. 0 Citera
Jodokast Postad 4 oktober 2010 Postad 4 oktober 2010 Jag har hört mycket bra om Molkom fast det var rätt länge sen jag gick där, sedan dess har de skaffat RED och Steady cert utbildning är riktigt bra. Stockholm filmskola är väldigt foto inriktad men frågan är om utbildningen fokuserar så mycket på operatörsbiten egentligen. 0 Citera
Davido Postad 4 oktober 2010 Postad 4 oktober 2010 Jag tipsar ju äckligt mycket om Molkom, det är ju den enda utbildningen jag gått :P. Jag gick där 2 år och andra året gick jag regi men tycker att foto inriktningen är riktigt bra där. Du får erfarenhet av en hel del kameror, framförallt RED kameran som jag fått för mig används mycket idag och sen ingår även steadicam certifikat som ju är riktigt bra att ha. Finns det inga andra kurser för steadicam certifikat och liknande? 0 Citera
Kranen Postad 4 oktober 2010 Postad 4 oktober 2010 Finns det inga andra kurser för steadicam certifikat och liknande? Jag har för mig att Hoffmann brukar hålla s.k. Steadicamkurser ungefär en gång om året. EDIT: Kolla in http://www.hofmann.se/shop/info/workshop.html 0 Citera
Davido Postad 4 oktober 2010 Postad 4 oktober 2010 Jag har för mig att Hoffmann brukar hålla s.k. Steadicamkurser ungefär en gång om året. EDIT: Kolla in http://www.hofmann.se/shop/info/workshop.html coolt ska checka! Finns det annars andra ställen där man kan skräddarsy eller välja kurser som man behöver inom ett visst område? 0 Citera
Kissemiss Postad 4 oktober 2010 Postad 4 oktober 2010 Finns det inga andra kurser för steadicam certifikat och liknande? Jodå, men har hört att det kostar 10-15000 att ta. Andra året på Molkom så ingår det ;). Men man bör inte vara klen om man ska ta det, en steadicam är sååå mycket tyngre än den ser ut. 0 Citera
Davido Postad 4 oktober 2010 Postad 4 oktober 2010 Jodå, men har hört att det kostar 10-15000 att ta. Andra året på Molkom så ingår det ;). Men man bör inte vara klen om man ska ta det, en steadicam är sååå mycket tyngre än den ser ut. Hehehe lyllo. Jo jag tränar rätt ofta så jag skulle nog inte ha problem med en steadicam. bättre ju mer man kan liksom och jag har inte tid att gå nån lång utbildning utan vill bara ha spetskunskap inom vissa områden. 0 Citera
Kissemiss Postad 4 oktober 2010 Postad 4 oktober 2010 Okej, men om du bara är ute efter steadicam certifikatet så är det ju mer ekonomiskt att gå den kursen. En 2årig utbildning hos Molkom kostar 10 000 (2500 per terming, dock går allt till band, resor osv). Att ta steadicam certifikat går på cirka 12 timmar per dag i en vecka :) 0 Citera
Davido Postad 4 oktober 2010 Postad 4 oktober 2010 Okej, men om du bara är ute efter steadicam certifikatet så är det ju mer ekonomiskt att gå den kursen. En 2årig utbildning hos Molkom kostar 10 000 (2500 per terming, dock går allt till band, resor osv). Att ta steadicam certifikat går på cirka 12 timmar per dag i en vecka :) Jasså så man får resa mycket eller? Vet du var man kan ta certifikatet annars? 0 Citera
Kissemiss Postad 5 oktober 2010 Postad 5 oktober 2010 Om man stannar på utbildningen 2 år så är resorna som ingår: Göteborgs filmfestival båda åren inkl resa, vandrarhem och 5 valfria filmer (stannar ons-fre och möjlighet att stanna helgen men då betalar man boende själv), sen åkte vi till drömfabriken 2009 men den har ju lagt ner. + Att tvåorna varje år håller i en större produktion utanför värmland och där betalas resa och boende med :). Jag känner en kille som tog certifikatet själv och han tog det på en färja :P haha, men det finns ju speciella lärare som tar sig från olika delar i världen (vi hade sebastian jewel), är osäker på bolaget men tror att det kan vara hofmann som är bolaget. Osäker dock! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.