Gå till innehåll

Behöver racing-ljud från bilens perspektiv


Jawo

Recommended Posts

Har i timmar försökt leta efter ljudeffekter av bil-racing från bilens perspektiv (typ sånt ljud som finns i bilspel). Dvs, inget ljud där bilen står stilla och varvar, eller ljud där bilen åker förbi micken.

 

Har letat igenom alla gratis-sidor som nämns i den klistrade tråden, utan resultat.

 

Har någon tips på vart man kan hitta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Well, såna ljud de har i bilspel är inte lätta att hitta. De består av en sjuk mängd små fragment som, med olika audio-motorer & algorithmer, puzzlas ihop till en dynamisk helhet i realtid beroende på vad som händer i spelet. Såna ljud special-inspelas ofta för enskilda scener, så jag har inte sett särskilt mycket av dem, mitt råd är helt enkelt att spela in själv. Vet att Sound Ideas har släppt en Porche 911-cd åsså, men har inte lyssnat igenom den. Är dessutom svindyr.

Nu vet jag iof inte exakt vad det är för racingbil du är ute efter, men de flesta jag har åkt/spelat in har låtit mulligt & sexigt utanför, men haft mer vanligt konsumentbils-ljud inuti.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänker väl främst på Sound Ideas 5000 arkivet. Men somsagt det kostar :(

Billigast blir nog att försöka tillverka dom själv, spela in en egen bil som grund, där du kanske inte måste ha en fet racing-bil. Sedan försöker du hitta saker att blanda in som skulle kunna få till "racing" känslan, typ elmotorer och sci-fi ljud :)

Ett hästjobb lär det bli dock...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det känns som att dom har sådana ljud i var och varannan film, så tycker det är lite märkligt att det ska vara så svårt att få tag på :(

Att spela in själv är inget alternativ, att köpa kanske är men definitivt inte för mycket pengar.

Nåväl, är ju faktiskt inte helt 100 på att jag kommer behöva ljudet, och om jag skulle behöva det får jag hoppas att beställaren kan fixa det själv. =/

Länk till kommentar
Share on other sites

I "var och varannan film" så har man oftast tillgång till stora effektarkiv, som man betalat multum för :)

Men även då så är det ett väldigt ihopplock. När det gäller billjud så är det skitsvårt att få ljuden att limma oftast då de effekter man har aldrig "kör lika fort", stannar lika hastigt, kör på rätt underlag etc etc. Hade jag varit du hade jag nog letat bland effektarkiv på nätet och försökt hitta specifikt det du är ute efter och sedan köpa lösa enstaka effektljud, kolla tex på sounddogs.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...