Jump to content

Inspelningsprogram

midvh

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Inom musik så delar Cubase, Pro Tools LE & Logic tronen mer eller mindre tillsammans, även om det finns många fler som åsså används flitigt professionellt. Inom film så är Pro Tools HD, Nuendo & Pyramix de program som dominerar. Pro Tools HD HAR (past tense) varit standard, de är fortfarande störst, men dom har nu enorm konkurrens, & många studios, bla min egen, är helt baserade på Nuendo, eller exempelvis Good World i Malmö, Pyramix.

De per facto regerande standarderna nu är OMF & AAF, vilka är något som kallas Edit Decision Lists.

På pappret ser musik & ljudläggningsprogram ganska likartade ut, men i praktiskt användning är det enorm skillnad. Många av de funktioner som gör livet så mycket enklare i film skulle man aldrig någonsin använda inom musik, exempelvis video-streamers (används till eftersync & dubbing) & liknande. Å andra sidan, även om de flesta ljudläggar-program funkar hur fint som helst till musik (till Nuendo är i så fall expansionen NEK en god idé), så kostar de oftast åtminstone fyra gånger så mycket. Minst.

Pyramix har mig veterligen ingen variant för musik, men Steinbergs Nuendo ligger på runt 20.000:- kontra deras Cubase som ligger mellan 1000:- till 6000:- (finns att få med en enkel version tillsammans med viss hårdvara, oftast olika ljudkort). Prislappen på DigiDesigns Pro Tools HD börjar på över 100.000:- inklusive hårdvara (den enda som funkar till PT tyvärr...), Pro Tools LE måste man (vad jag vet) köpa med hårdvara, & brukar ligga på mellan 2000-6000:-.

Hej!

Finns inte Garageband med i Mac:en? Det ska vara ett bra program!

Har haft Logic, Cubase osv med fastnat för Acid för ljudinspelning!

Till film och ljud kör jag Sony Vegas och ljuddelen i Vegas är precis som i Acid.

Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att använda, billiga att köpa och att inlärningskurvan är låg.

Rekomenderar de programmen för de som inte har så mkt tålamod att lära sig komplexa program.

MVH Freddan