Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har gjort en kortfilm som är filmad med en Panasonic HPX 500-kamera, med inställningarna 720p 50fps. Klipper i Premiere Pro CS4, i en sekvens som är förinställd för just denna typ av material.

Ska nu exportera ut filmen till en AVI-fil (ska skicka den till ett sammanhang där de vill ha det formatet) och har testat att exportera ut en liten bit av den med massa olika inställningar. Har då kommit till den märkliga slutsatsen att det enda som funkar när det gäller frame rate är 12,5. På 25 går den i slowmotion, och på 50 går den ännu saktare. Vad kommer detta sig? Har det och göra med nån codec (eller avsaknad på sådan) i min dator, eller kommer den alltid att se bra ut med 12,5? Och det är väl i så fall inte särskilt bra?

Postad

Låter knasigt.

Jag är övertygad om att du får bättre hjälp om du beskriver mer utförligt angående hur du exporterar filen och vad då AVI, avi är bara en s.k. container eller säg skal, som kan innehålla en massa olika slags format så som DivX, Mpeg2, motion JPEG, H.264 etc etc

Har du testat att spela upp de utrenderade filerna i olika program så som Windows Media Player, VLC m.m?

Hur uppför de sig om du plockar in dem i Premiere projektet igen?

Har du testat att exportera projektet som något annat format t.ex. QuickTime eller mpeg2?

"Och jo jag förstår att filen behöver vara en AVI och kanske därtill en AVI med en specifik codec m.m. men för att komma fram till vari felet ligger så är det bra att testa att exportera till andra format m.m."

Lycka till mvh/Pontus w

Postad

Exporterar till "Uncompressed Microsoft AVI" i Adobe Media Encoder cs4. Det finns två olika codec att välja mellan: V210 och UYVY. Det visade sig att min dator inte kan spela upp V210, så har valt UYVY.

Har testat att exportera som Windows Media-fil, Ouicktime, MPEG2 och MPEG-DVD. I samtliga fall funkar det med både 25, 50 och 12,5 fps, även om 12,5 av naturliga skäl blir något hackigt.

Provade att lägga in filerna i Premiere igen. Alla klipp hade då, oavsett vilken fps de exporterats ut i, 50 olika bildrutor. Hade räknat med att 12,5-filens fyra första bildrutor skulle var likadana, att de nästföljande fyra skulle vara lika, osv. Men så var det alltså inte. Samma sak gäller om jag lägger in en Windows Media-fil.

AVI-filerna kan bara öppnas i Windows Media Player och varken i VCL eller Quciktime, så har inte kunnat testa dom i nåt annat program.

Postad

Jag skulle våga mig på en vild gissning, jag gissar att din dator inte orkar spela upp filen i rätt hastighet om du kör ut den i Uncompressed Microsoft AVI, okomprimerade format är väldigt tunga och det speciellt för hårddiskar, antagligen orkar inte hårddisken att mata information i tillräklig hastighet därav slowmotion. Således är filen helt ok, men går bara inte att spela upp i rätt hastighet på din dator.

Det är min gissning iaf, mvh /Pontus w

Postad

Borde kanske inte köra uncompressed då, för då finns ju risken att den inte kan spelas upp hos andra heller... Anledningen till att jag gjorde det var att jag inte ville välja något alternativ som hette något med DV, då vi filmat i HD.

Provade nu att välja "Microsoft AVI" och sen codec DV PAL (där 25 fps var enda alternativet), och det verkade funka. Känns dock lite hemskt att minska ner upplösningen från 720x960 till något mindre (i detta fall 576x720), så ska prova mig fram med de andra codec som finns...

(Max: Hittade inget som hette DV25 AVI, så antog att ovanstående var ungefär samma sak.)

Postad

Sak samma...

Kan inte förstå varför dom vill ha en Avi-fil. En avi-fil i HD är väldigt "okompatibel" och en okomprimerad avi i HD kommer att bli sjukt stor och omöjlig att spela upp på de flesta normala datorer.

Ska den vidare för distribution är en ren h.264 att föredra (i en mp4-container). Då har man nästan "bara" gammaproblemen att ta tag i...

Vill dom absolut ha en okomprimerad fil (eller nästintill) skulle jag föreslå en Quicktime Animation. Se dock till att ha en ordentligt uppdaterad CS4 då det fanns en bugg som gjorde QT-animation exporten helt oanvändbar i första versionen.

/Max

Postad

Håller med Max där. AVI känns inte optimalt alls för detta, (dock har jag ingen aning vad filen ska göra sen). Jag vet att det kan bli dumt ibland när någon som inte vet vad dom pratar om begär ett filformat. Akta er för sånt, det ställer bara till det, som t.ex. nu. Försök hitta ett bättre format anpassat för användningsområdet.

Postad

Ska skicka in den till en festival och dom vill ha den som en AVI eller Quicktime på en DVD. Så tror inte att den behöver vara okomprimerad, bara den har rätt filändelse...

Har provat exportera ut en rad olika Quicktimefiler, men då blir bilden i samtliga fall mycket dålig. Provade också en animation efter Max råd, men den blev också av urusel bildkvalitet (har den senaste uppdateringen från dec-09).

H.264 verkar funka, men nu ska den som bekant inte vara av det formatet... Funkar det alltså annars med detta format istället för MPEG2 då man ska göra dvd: er?

Suck, det här med exportering är en sån djungel... Har nu över 30 olika små utexporterade filer, där inga förutom den där 12,5fps-AVI:n och några Windows Media-filer samt en MPEG2-fil fungerar...

Hur stor bör för övrigt en ca 10 minuter lång film bli, om den ska fungera att spela upp på en normal dator?

Postad

Det är en djungel ja. Jag skrev lite om formatets grunder i ett tidigare inlägg här: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=25043

Kanske den reder ut lite för dig.

Vad vi ska göra i ditt fall nu, så tycker jag Quicktime är en bra "behållare/container".

Att du får dålig kvalité beror på att du inte väljer rätt codec/kodek eller har dåliga inställningar, för som jag skriver i min tråd så är Quicktime en behållare som kan innehålla en rad olika kodeks som i sin tur kan ha väldigt många olika inställningar som påverkar kvalitén. AVI är normalt sett ingen effektiv behållare för t.ex. HD-format som Max säger. AVI var väldigt vanligt förr. DVD funkar, men inte heller den klarar HD.

Du sa att h.264 såg bra ut. Det är ju bra! För den kan vi baka in i en Quicktimefil. Så dem går faktiskt utmärkt att använda. H.264 räknas till en av de bästa i djungeln just nu.

Jag bifogar en skärmdump på hur du kan ha inställningarna. Dock kan du prova själv och experimentera med kvalitén. Den står på 100 i mitt exempel och det ger ganska stora filer. För att snabbt prova så sätt Media Encodern att göra 3 olika varianter där du har en på 50 en på 75 och kanske en på 90 eller 100. Sen är det bara att jämföra.

export_screen.jpg

Postad

Tack för all hjälpsamhet med svar, länkar och bilder, men måste tyvärr meddela att det inte fungerade nåt vidare med den där H.264 när den väl var inbakad i Quicktime. Bilden ser helt fruktansvärd ut. Jättepixlig. Ligger ett klipp på http://dl.dropbox.com/u/9974032/h.264_100.mov om du Kimster (eller nån annan) skulle ha ork att kolla. (att jämföra med http://dl.dropbox.com/u/9974032/Sequence%2001.mp4 som exporterades direkt till H.264)

Börjar tro att det är nåt fel på min dator (eller mitt Premiere) när det gäller Quicktime, för har nu provat ytterligare 10 codec, men allt ser helt fruktansvärt ut.

Postad

Liten uppdatering: Har hittat två codec som funkar rent "pixelmässigt": TGA och TIFF. Men de blir alldeles för stora (4 sekunder blir 250-300 MB), så bilden blir hackig.

Postad

Men om jag tittar på dina två filer så är den ena (dåliga) i ca 600kilobit = pixligt, och den andra (bra) i 6megabit = inte pixligt, alltså det skiljer väldigt mycket. Så det är inte formatet eller kodeken eller datorn eller CS4 det är fel på utan du har valt en för låg bitrate.

Det är INTE formatet eller behållaren som talar om vilken kvalité en videofil har.

Tips är att inte hålla på att leta runt bland 1000 olika format. mov eller mp4 i h264 är nästan samma format. Det skiljer i praktiken ingenting nästan. Du kan tom. skapa din mp4 och sen i efterhand döpa om filen från .mp4 till .mov

Så se över vad du har valt för bitrate när du gör din mov-fil berätta vad det står. Eller testa dig själv fram. Om du ser i mediaencodern längst ned så kan du även välja bitrate manuellt. Man ser det även på min skärmdump. Klicka i där och välj t.ex. värdet 6000 kbps alltså 6mbit och kolla. Du kan givetvis ha högre eller mindre värde, men ju högre desto större fil blir det, så du inte glömmer det.

Jag gjorde själv nu en .mov fil av din mp4-fil alltså den fina, och det ser ut som det ska.

TGA och TIFF är stillbilds-filformat och används som regel endast när man ska exportera till ett composting-program som t.ex. AfterEffects. De är inte lämpliga alls till det du ska ha filen till.

Postad

Vet egentligen att man ska välja en bitrate, och brukar göra det i vanliga fall (även om jag inte direkt har nån uppfattning om vad det egentligen innebär). Men nu var det så att jag vid de Quicktime-codec jag testade i början inte kunde ändra den och då antog jag att det var så för alla Quicktime-filer och brydde mig inte mer om saken. Men vid H.264 fanns det visst möjlighet att påverka den, vilket jag gjorde och då blev det bra!

Inte konstigt att den var dålig först, för det förinställda värde som den första filen hade var 5 kb, medan det värde jag nu ändrade till (högsta möjliga) var 144 mb

Nu har jag äntligen en fungerade Quciktime-fil, så stort tack för hjälpen!

/Linda

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...