Cameraguy Postad 9 augusti 2010 Postad 9 augusti 2010 Hej! Vi ska filma ett mindre projekt och ska använda en liten laptop med HDMI port som monitor hade vi tänkt. Kameran har HDMI port med, vilket program behövs/rekomenderas för att få en bild på skärmen. Har testat Onlocation CS5, men inget händer när jag sätter på det dock.. 0 Citera
Kimster Postad 9 augusti 2010 Postad 9 augusti 2010 HDMI på grafikkort är i regel bara output, inte input. Du kan alltså inte använda ett grafikkorts HDMI-port till att spela in/upp andra källor på datorn. Då måste du ha ett separat kort för just "input/inspelning" Allt detta ska stå i datorns/grafikkortets manual. 0 Citera
Max_H Postad 10 augusti 2010 Postad 10 augusti 2010 OnLocation stöder (dessvärre) inte HDMI ännu (i någon version). Har du stationär dator kan du ex köra ett Decklink Intensity eller om du är begåvad med en Laptop med USB3 så har dom (Decklink) en ny pryl som heter Intensity Shuttle. Capture görs genom redigeringsprogrammet (ex Premiere, Vegas, FCP etc). Bägge är ganska billiga. //Max 0 Citera
Cameraguy Postad 10 augusti 2010 Författare Postad 10 augusti 2010 Hmm så innebär detta att jag bara kan använda min kompositkontakt i kameran för monitoring? HDMI fungerar med min projektor med kameran.. Men projektorn är svårare att ta med sig ut på fältet (skulle dock se häftigt ut) =P 0 Citera
Max_H Postad 10 augusti 2010 Postad 10 augusti 2010 Det finns förvisso HDMI > HDV adapters, men dom är inte gratis... /Max 0 Citera
Cameraguy Postad 11 augusti 2010 Författare Postad 11 augusti 2010 Antar att en lilliput hd monitor i så fall är mitt enda alternativ? Har nu sett att denna datorn även besitter en VGA port. HDMI till VGA borde kunna funka isf? 0 Citera
StenR Postad 11 augusti 2010 Postad 11 augusti 2010 Antar att en lilliput hd monitor i så fall är mitt enda alternativ? Har nu sett att denna datorn även besitter en VGA port. HDMI till VGA borde kunna funka isf? Lilliput har ju en HDMI-port. 0 Citera
Kimster Postad 11 augusti 2010 Postad 11 augusti 2010 Antar att en lilliput hd monitor i så fall är mitt enda alternativ? Har nu sett att denna datorn även besitter en VGA port. HDMI till VGA borde kunna funka isf? Vet inte om jag misstolkar dig nu, men alla bild/video-gränssnitt som sitter på en dator är endast output, om det inte specifikt står något annat. Det finns vissa datorer som har "video-in" men då brukar det vara utmärkt och datorn har en "egen" port/kontakt för just det. Men i regel är allt på en dator output, förutom gränssnitten: Firewire, USB och Ljud-in (line-in/mic) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.