Gå till innehåll

Fel på Hi8-band


frehåk

Recommended Posts

Hej!

 

Ska föra över ett hi8-band till en hårddisk. Men det verkar ha blivit fel på bandet. Skickar med ett par bilder på hur det kan se ut. Är det någon som kan ana varför det blivit så här. Hela bandet har de här svarta strecken framförtallt kring kanter på sådant som rör sig.

Kan det har blivit utsatt för något magnetiskt eller vad? Bandet ser fint ut och trasslar sig inte.

 

/F.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du lägger in bilderna så hjälper det.

Om bandet hade blivit påverkat av ett statiskt magnetfält så hade nog inte bilden blivit påverkad det sätt som du beskriver.

 

Jag gissar i första hand på inställningar i din programvara eller möjligen på smuts på bandet eller bandspelaren.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du skriver att det är Hi8-band. Spelar du upp det med Hi8-spelare/kamera? Ser ut som när man försöker spela S-VHS på VHS-spelare, och tekniken är ju motsvarande på Hi8/Video8.

 

_Eventuellt_ så kan det vara LP/SP-problem också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det hjälpte faktiskt att spela upp de band jag trodde var skadade från en annan kamera.

Konstigt dock att vissa band såg bra ut i den första kameran och andra inte. Att det inte var något fel på kameran vet jag då jag spelat upp en mängd andra band också från den kameran utan problem de senaste dagarna.

 

Enda förklaringen är väl den att det var olika band. Att en del var Hi8 och andra video8 som du "plf66" påpekade. Fast jag såg ingen skillnad på dem!?

 

/F.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu kan du ju det mesta, på döma av dina svar.

 

Men det vanligaste "problemet" med V8/Hi8 är att många spelade in V8 på Hi8-band, och man inte allt för sällan spelade in LP.

 

Jag hade själv lånat ett Hi8-band till ett projekt, och det tog flera spelar innan jag insåg att det var V8 LP på det.

 

Precis som du påpekade kan ju ljudet få vara en ledtråd att hitta rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...