Dark_tree Posted August 7, 2010 Posted August 7, 2010 Tja, jag tänkte skapa denna tråd i syfte på att få svar på mina frågor samt sedan låta andra ställa frågor ang. företag..kanske lättare om allt finns på samma tråd. Hittade dock endast fyra tråd gällande starta eget.. Så nu kommer trådens första fråga: Jag har skaffat en FA-sedel och håller på att avsluta ett jobb..Nu är det så att företagsdelen har jag varit lite seg med, så kom jag på att tänka på att jag måste ha något företagsnamn att gå under. Är det möjligt när man har FA-sedel? Är det några grejer jag ska tänka på bl.a. se till att inga andra har samma namn som jag? 0 Quote
Team_fagott Posted August 7, 2010 Posted August 7, 2010 Det beror lite på. En del varumärken är skyddade i hela världen, en del bara i ett visst län. Det finns varumärken som i princip inte är skyddbara det är när företaget heter vad det är (med undantag) Sven Arne Svensssnons filmstudio t.ex. Ett namn måste du inte namnskydda utan du kan välja något unikt som du inte tror någon annan har någon glädje av att stjäla. Jag tror att dom flesta egenföretagare inte är namnskyddade (det är iaf inte jag) En bra länk: http://www.bolagsverket.se/foretag/foretagsnamn/namnkonstruktion/index.html Du måste inte regga något namn (dyrt, 1000 kr per län tror jag). Då heter företaget helt enkelt "Firma: Förnamn Efternamn" 0 Quote
Dark_tree Posted August 10, 2010 Author Posted August 10, 2010 Tack så mycket för svaret! Tog reda på det och det ligger 1500 per län ( yikes) men det känns delvis proffsigare att gå under ett företagsnamn än att gå ut med sitt namn( Det gör man ifs i vilket fall som helst men på papper ser det nice ut) och uttnyttjar istället sitt företagsnamn för att presentera sig. Jag tror bestämt jag kommer regga mitt tänkta namn, dels för att kunna använda de utan att sedan få reda på att någon annan använder de namnet och så får man använda annat.. 0 Quote
kast Posted September 27, 2010 Posted September 27, 2010 Vi alla vill gärna har en namn det har något annat UMTS Stick 0 Quote
Bleckert Posted September 27, 2010 Posted September 27, 2010 Vi alla vill gärna har en namn det har något annat Öh.. va? 0 Quote
Recommended Posts