Gå till innehåll

Vitbalans


spagaten

Recommended Posts

Har köpt en begagnad Canon XH A1s. Tyvärr så fick jag inte med någon manual vid köpet, men har beställt en som kommer om ca tre veckor. Nu till frågan: Hur ställer jag in vitbalansen på denna kamera? På min gamla HV-30 trycker jag in vitbalansknappen samtidigt som jag har ett vitt papper framför kameralinsen, efter några sec blinkande så blir symbolen fast på displayen, därmed är vitbalanseringen klar.

 

Jag gör samma sak med A1-an: Trycker in vitbalansknappen, papper framför linsen, men ingen symbol som talar om att vitbalansen är klar visas på displayen. Jag har olika justeringar för vitbalans på kameran: Dagsljus, ljus inomhus, etc. Har också inställningar: PRE, A, och B. Har provat allt möjligt men ingenting händer. Har jag missat något, eller är det fel på kameran!! För övrigt ar jag kanonnöjd med kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vänta med att experimentera till du fått manualen. A och B är lägen som du själv kan ställa in för olika situationer. Pre är ett systeminställt värde som fungerar bra i nästan alla sammanhang. Får du problem med färgskalorna innan du fått manualen så kan du väl justera detta i redigeringen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt svar. Jag såg att du själv har bl.a en A1-a. Visst, du har rätt i att det är bättre att ha manualen i handen än att exprementera för mycket med inställningarna, men du vet hur det är, man vill komma i gång, jag får manualern om 2 till 3 veckor. Nu har jag i alla fall löst problemet. Det var bara en knapptryckning: Under inställning Output stod knappen i läge "Bars" jag ändrade den till läge "Cam" så simpelt var det, så nu kan jag göra vitbalansen och lite annat.

 

När jag ändå skriver så undrar jag om du kan ge mig besked om några andra saker. Det finns ju olika inställningar på "ratten" vänstra sidan av kameran: Off, M, A, Tv, Av etc. Jag förstår att A står för Automatik, där kameran själv ställer in vitbalans etc, och M står för manuella inställningar, såsom vibalans, slutartid mm. Min undran är vad läge "EXT CONT" står för, det går ju att filma i det läget också. Min sista undran är vad du tycker om ljudet i A1-an? Jag har en Röde NTG-2, har du någon erfarenhet av den? Är det bättre ljudåtergivning i den än den interna miken?

Länk till kommentar
Share on other sites

Läget Ext Contr kan du använda om du vill ställa in ljus och kontrast i sökaren.

 

Jag har också ett par NTG2 och det är stor skillnad jämfört med den inbyggda mikrofonen.

Den största skillnaden är att den inbyggda mikrofonen spelar in stereo och NTG2 ger mono och har betydligt större känslighet. I övrig tycker jag ljudsystemet är bra och ger möjligheter att kombinera ext mikrofonerna på olika sätt. Jag använder vindskydd till alla mikrofonerna. Vindskyddet till den inbyggda mikrofonen funkar "så där" men ger en klar förbättring. De större skydden till NTG2 är av en helt annan klass och mycket effektivare.

 

Vågar inte ha någon uppfattning om skillnaden i dynamik och frekvensgång för de olika modellerna. Med lämplig utrustning kan man säkert mäta upp skillnader men det fordras säkert ett kvalificerat öra för att höra en significant skillnad. Detta bortsett från de olika riktningsdiagrammen för ljudtryck som skiljer sig avsevärt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...