Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan och halsar fram mexico. Pa bilden vilar jag under en 100-milakorning fram acapulco till guadalaja som tog ca 25 timmar. Puh. Jag kor en redigt haftig 4WD Monster Land Cruser med V8-muller som kostar skortan att tanka aven med mexicanska pengar. http://www.ida.liu.se/~gse/mex/mvc-011s.jpg

TIll saken: Jag har fatt lana en analog videokamera och tankte filma lite har. Men kameran ar ju NTSC! Jag tankte sampla in filmklippen i datorn med hjalp av Pinacle-grejor, men gar det sen att blanda dessa klipp med filmklipp gjorda med PAL-kamera?

Jag har fatt for mig att det borde ga. Blir det inte nagon slagt MPEG-format nar de val hamnat i datorn? Kvalite ar inte kritiskt, jag bara undrar om det gar.

Vad for program bor jag leka med?

Posted

Filma med analoga kameran du har! Bättre än ingen!

Sen tar man in det som NTSC i datorn här, så det kräver ju att du har tillgång till uppspelningsmöjlighet för NTSC i Sverige.

Därefter låter du redigeringsprogrammet skala om upplösningen till 576 pxl i höjdled istället för 480, och räkna om bildfrekvensen.

Sen kör du hela projektet som "PAL", dvs 720x576 med 25 bilder i sekunden.

Det måste vara bästa varianten om du ska ha det i Sverige som slutresultat. Du ska inte ge dig på att blanda två upplösningar på samma projekt/dvd tycker jag.

Posted

Later lovande. Har jag riktigt tur far jag behalla kameran och da har jag uppspelning. Men, gar det att blanda? Jag har lite gamla videoinspelningar jag vill klippa in.

Eller vad jag vill gora; Jag vill filma lite har i mexico (dar jag gifte mig med en mexicanska for fyra ar sen) och sen vill jag leta fram lite gamla inspelningar ur familjealbumet (PAL) och klippa ihop. Det skall enbart vara for eget bruk sa det behover inte bli produktionskvalite. Det skall bli som en dokumentar om hur vi traffades.