Gå till innehåll

Måste kortfilmer vara så tråkiga och abstrakta?


Mellblomman

Recommended Posts

Hur kommer det sig att kortfilmer oftast ska vara så tråkiga och minimalistiska?

 

Alla är inte tråkiga men de flesta är det.

 

Dem flesta brukar ha väldigt få dialoger, försöka vara djupa och intellektuella. Varför kan man inte göra en actionspäckad kortfilm med snabba dialoger, pistoler, vapen, sex, våld och explosioner? Liksom, i en kortfilm verkar det vara skaparnas mål huvudkaraktärerna ska göra så lite som möjligt. Min teori är att dem som gör kortfilmer vill dryga ut tiden och få filmen att kännas längre.

 

Skulle vara kul om det gjordes mer intensiva kortfilmer, att man på kort tid levererar minnesvärda scener som är grymt underhållande. Liksom, konst och uttryck behöver inte vara sega, långsamma och utdragna för att man ska förstå. Saken är att jag tror att publiken blir extremt smal om man gör kortfilmer som dem flesta gör idag. Då får man en publik som bara består av intellektuella snobbar, som anser att deras sätt att se på film är den rätta.

 

Visst, att göra film för korkhuvuden kanske inte är så utmanande. Själv tycker jag att man inte ska underskatta smarta människor, man kan nå ut till dem med mer intensivare och mer "korkade" kortfilmer.

 

Så är det bara jag som tycker så här eller finns det folk som tycker att de flesta kortfilmer är tråkiga? Borde inte konst (som film är) höja pulsen och skapa reaktion? Med de kortfilmer som görs idag tar det veckor innan publiken reagerar, då de har tänkt igenom vad filmen handlade om.

 

Så mitt råd till er som har previlegiumet att få göra kortfilm, skapa något laddat, rikt, explosivt och attraktivt. Sluta vara så minimalistiska!

 

(om ni vet några kortfilmer som det är mer fart i, säg gärna vad dem heter :D)

Länk till kommentar
Share on other sites

Orsaken till många gör kortfilmer är just för det är billigare än långfilmer. Så man kan tänka sig att de flesta kortfilmer har väldigt liten budget, och det innebär att explosioner, långa repetitioner med skådisar, etc. inte får plats i budgeten.

 

Sen är kortfilmer i viss mån också en sandlåda för folk att leka i och testa saker.

 

Självklart finns det mera proffsiga kortfilmer, och sådana som gillar att göra kortfilmer istället för långfilmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag känner precis som du. När jag sitter på ett kortfilmsblock på en filmfestival, där alltså 5-10 svenska kortfilmer visas på rad så blir jag ofta rätt uttråkad. De flesta tar upp ganska triviala problem och vardagliga ämnen och/eller har inte så mycket handling utan är mer formexperiment eller som videokonst. Då brukar jag längta efter en "oseriös" actionrulle. Ibland dyker de upp på festivalerna, men tyvärr för sällan.

 

Men egentligen är det inte actionfilm som saknas, utan filmer med handling. Många kortfilmer har alldeles för oengagerande story, utan förlitar sig helt på bildspråk eller skådespeleri. Och att skylla på budgeten är ingen ursäkt (det finns högbudgetkortfilmer som är precis likadana). Handling är gratis. Ge mig hellre två personer i ett rum och en handling på liv och död än ett snyggt fotat intetsägande formexperiment.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...