Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

jag laddar inför en filmfestival och jag behöver hjälp med en effekt.

1. hur gör man spökeffekt alltså nån ser ut som han är osynlig...

2. när man försöker ta på spöken då försvinner han i rök.

tror ni nån kan hjälpa mig med det?

Mvh

Gamepost

(Pst. tack för all hjälp voodoo users)

Posted

1. Filma "spöket" mot blue/greenscreen, frilägg med en bra keyer och ställ in opaciteten på detta lager till lämplig nivå.

2. Antingen genom att låta lagret försvinna helt eller genom att använda lämplig effekt.

Hur man mer detaljerat går tillväga beror lite på vilka program man har tillgång till.

Posted

Du kan också med fördel (i kombination med Bluescreen-tipset ovan) utnyttja Compound Blur och Displacment Maps. (om du kör After Effects i alla fall - är dock rätt säker på att dessa effekter finns i andra effekt program också).

/Max

Posted

Du bör som sagt filma mot bluescreen eller greenscreen, eventuellt lösa det genom att ha låst kamera filma två gånger och mixa mellan dem. Sen bör du lägga en blur på bakgrunden och lite displacement (bara på bakgrunden som syns genom spöket givetvis). Att dra ner saturationen på spöket är en bra idé då de ser mer livlöst ut.

För att spöket skall gå upp i rök bör du använda dig av filmad rök som du tex kan hitta på http://www.videocopilot.net eller någon annan sida med stock footage på rök. Som du sedan lägger in både som displacement map och som ett element i kompositionen. Eventuellt så filmar du rök mot en svart bakgrund så får du det som du vill ha det.

Posted

Tack för alla tips!

Det hjälpte mig verkligen mycket.

finns det en väg utan greenscreen/bluescreen?

edit:

här är en liknande på vad jag vill ha det, han ska typ gå upp i rök som den här videon.

går det inte att maskera frame by frame om det är inte många frames...

Posted

Om han försvinner, vad ska vara bakom? Är det ex kolsvart, fungerar det enkelt. Men är det en komplicerad bakgrund med rörlig kamera är det svårare - tar du 'bort' honom måste ju bakgrunden synas. Kör du fast kamera är det inte så svårt. En tagning med en tom bakgrund, en tagning på samma plats med grön bakgrund = Done.

Klart mindre jobb i redigering/compositing och resultatet kommer att bli bättre.

/Max

Posted
Om han försvinner, vad ska vara bakom? Är det ex kolsvart, fungerar det enkelt. Men är det en komplicerad bakgrund med rörlig kamera är det svårare - tar du 'bort' honom måste ju bakgrunden synas. Kör du fast kamera är det inte så svårt. En tagning med en tom bakgrund, en tagning på samma plats med grön bakgrund = Done.

Klart mindre jobb i redigering/compositing och resultatet kommer att bli bättre.

/Max

Tack för svar, aa sant men går den inte att maskera istället för grön background, för jag har inte det just nu.

Posted

Jepp. Klart det går, är en fråga om tid bara. Alla compositing-program kan maska. Kör fast kamera och glöm inte ta en "BG plate" också (dvs en tom bild av bakgrunden).

//Max

Posted
Jepp. Klart det går, är en fråga om tid bara. Alla compositing-program kan maska. Kör fast kamera och glöm inte ta en "BG plate" också (dvs en tom bild av bakgrunden).

//Max

Aa, det ska jag göra. tack.