jesv Postad 15 juli 2010 Postad 15 juli 2010 Hej, detta blir mitt första inlägg. Jag tycker det är väldigt svårt att fokusera med min nyinköpta 550d när jag ska filma en sekvens med olika avstånd så att säga. Då jag filmer från ett och samma avstånd så kör jag bara manuell fokusering eftersom autofokusen tar lite tid och har svårt att bestämma sig. Hur gör ni med fokuseringen när ni ska filma en sekvens på cirka 15 sek och då folk rör sig hur som helst. Denna film är ett ex: Om ni spolar fram till minut 5 så ser ni att han far fram och tillbaka med kameran men behåller fortfarande fokusen. /j 0 Citera
Tomtebo Postad 17 juli 2010 Postad 17 juli 2010 Hej, detta blir mitt första inlägg. Jag tycker det är väldigt svårt att fokusera med min nyinköpta 550d när jag ska filma en sekvens med olika avstånd så att säga. Då jag filmer från ett och samma avstånd så kör jag bara manuell fokusering eftersom autofokusen tar lite tid och har svårt att bestämma sig. Hur gör ni med fokuseringen när ni ska filma en sekvens på cirka 15 sek och då folk rör sig hur som helst. Denna film är ett ex: Om ni spolar fram till minut 5 så ser ni att han far fram och tillbaka med kameran men behåller fortfarande fokusen. /j Sätt objektivet på infitiv (ingen inzoomning eller fokus) och ha sätt f-stopet på så högt tal som möjligt. på så sätt får du större område i fokus. Den personen körde säkert med ett bra objektiv också men det har lite med det att göra. funkar ju bäst när det är bra väder osv i och med att du kan ha ett högt f-stop tal utan att bilden blir påverkad. 0 Citera
plf66 Postad 17 juli 2010 Postad 17 juli 2010 Är inte själva vitsen att filma med stillbildskamera det motsatta, att få så kort skärpedjup som möjligt? ;-) 0 Citera
vilcans Postad 18 juli 2010 Postad 18 juli 2010 Sätt objektivet på infitiv (ingen inzoomning eller fokus) och ha sätt f-stopet på så högt tal som möjligt. på så sätt får du större område i fokus. Det är ingen bra idé att fokusera på oändlighet om man vill ha stort skärpedjup, eftersom man då slösar bort halva skärpedjupet på att få skärpa på saker som är längre bort än oändligheten (vilket inte finns såklart). Det optimala är att fokusera på "hyperfokal"-avståndet. Då får du allra störst skärpedjup: från halva hyperfokalavståndet till oändlighet. Googla "hyperfocal distance". 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.