Gå till innehåll

Format och programförvirring....


Gustav B

Recommended Posts

Hej alla.

Jag är ny på forumet och skulle vilja be om lite råd och dåd. Jag håller på att göra om DV-filmer samt äldre Hi8-filmer till DVD och jag känner mig lite förvirrad bland alla program och format. Jag har testat Arcsoft Showbiz, Ulead samt Microsoft Moviemaker 2.1. Jag har provat att "fånga" filmen i olika format, avi, mpg2, wma..... olika program erbjuder ju olika format. Kvaliteten på produkten blir olika beroende på ovan faktorer. Mitt syfte är att överföra filmerna på barnen, semestern mm till dvd för att enklare kunna titta på dem på TV:n.

Frågor:

1. Blir det kvalitetsskillnad om man "fångar" filmen i avi eller mpg2 format eller tar bara avi större plats? Vilken minsta bithastighet rekomenderas för bra resultat på TV:n?

 

2. Blir det kvalitetsskillnad beroende på vilket redigeringsprogram man använder och isåfall vilket rekomenderas ? Tips om länk till jämförelse mellan olika program för hemmabruk?

 

3. Jag får plats med ca 1 timme film på dvd:n när jag fångat i avi-format, kan jag få plats med mer i annat format med bra kvalitet?

 

Jag använder en P4 dator med XP. Redigerar med programmen ovan, skapar dvd:n med Sonic My DVD, bränner skivan med Nero 6. Rätt eller fel ??

 

Hoppas att ni på forumet kan minska min förvirring...

/ Gustav, Halmstad

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan svara på dessa så gott jag kan :)

 

2. Nej, det borde det inte bli. Det som avgör kvaliteten tror jag nog är formatet på filmfilen. Så tex. MovieMaker som bara kan spara i ett visst format (eftersom det är ett så pass enkelt program) får ju då såklart sämre bild, men jämför man Final Cut Pro med Adobe Premiere så ska det inte vara några bildkvalitetsskillnader.

 

3. När jag gör dvd så har det aldrig varit storleken på filen som jag vill lägga på dvd:n som avgör hur mycket som får plats eftersom jag använder Adobe Encore och det komprimerar om filerna så det är bara längden som spelar roll. Det kan kanske variera mellan ditt och mitt program, men jag tror inte det...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt svar "Orange" !

Innebär detta att man skall sträva efter att alltid "fånga" filmen i avi-format för att få så bra resultat som möjligt ? (Jag förstår nu att jag använder lite enklare (billigare) program än de som diskuteras mest på forumet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=orange]

eftersom jag använder Adobe Encore och det komprimerar om filerna så det är bara längden som spelar roll[/citat]

 

Hur har man då kontroll över om man tappar kvalitet? det måste väl finnas ett sätt att veta hur många minuter som får plats med maximal kvalite.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...