Gå till innehåll

Få mönster att röra på sig i AE


Davido

Recommended Posts

Hej alla! Jag är ganska ny med After Effects. Till mitt nya projekt skulle vilja använda lite effekter med mönster som rör på sig. Som till exempel i denna tutorial: http://www.videocopilot.net/tutorial/evolution_preview/

 

Är det någon som vet hur man får ett visst mönster att växa??

 

 

Sen vill jag också animera en stillbild med fåglar så att de rör sig är det svårt??

 

vore jättetacksam om någon hade några tips!!

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

han använder ju färdig animerade grejer i den, som han säljer. annars kan du ju bara ladda ner nån liknande photoshop brush och lägga på ett nytt lager i ps, sen importera till after effects och animera en mask så att det ser ut som den växer.

 

att animera fåglar på en stillbild är rätt lätt.

du kan ju börja med att clonestampa bort dem från original bilden och lägga i egna lager och sen bara animera position och rotation för fågellagrena.

Länk till kommentar
Share on other sites

han använder ju färdig animerade grejer i den, som han säljer. annars kan du ju bara ladda ner nån liknande photoshop brush och lägga på ett nytt lager i ps, sen importera till after effects och animera en mask så att det ser ut som den växer.

 

att animera fåglar på en stillbild är rätt lätt.

du kan ju börja med att clonestampa bort dem från original bilden och lägga i egna lager och sen bara animera position och rotation för fågellagrena.

 

Mannen jag är på nybörjarnivå så vi kan väl ta det lite saktare:)? Alltså okej en photoshop brush och sen lägga på ett nytt lager sen i PS, hur menar du? Att man gör olika lager för varje rörelse?

 

Vad betyder "clonestampa"? vore grymt om du kunde förklara det! Jag vill använda gamla egyptiska bilder som jag vill få i rörelse som jag tänker använda till en musikvideo..

 

tänkte bara använda några få effekter och passa på att lära mig lite AE också...:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Mannen jag är på nybörjarnivå så vi kan väl ta det lite saktare:)? Alltså okej en photoshop brush och sen lägga på ett nytt lager sen i PS, hur menar du? Att man gör olika lager för varje rörelse?

 

Vad betyder "clonestampa"? vore grymt om du kunde förklara det! Jag vill använda gamla egyptiska bilder som jag vill få i rörelse som jag tänker använda till en musikvideo..

 

tänkte bara använda några få effekter och passa på att lära mig lite AE också...:)

 

om du inte har nån grundkunskap i ae bara ska göra några få effekter så tycker jag att du antingen lär dig ae först, kollar tutorials för de specifika grejerna eller låter någon annan göra det.

Länk till kommentar
Share on other sites

om du inte har nån grundkunskap i ae bara ska göra några få effekter så tycker jag att du antingen lär dig ae först, kollar tutorials för de specifika grejerna eller låter någon annan göra det.

 

 

Ja, alltså jag är ju inte totalt färsk, jag förstår ju själva konceptet med keyframing och masking, grunderna känns det som att man har lärt sig lite i final cuts begränsade composing miljö.

 

Det kanske är dumt att lära sig alla saker; manus, filmning, redigering och efter produktion? skulle kännas bra att göra allt själv med tanke på att det är betalt uppdrag dessutom..

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror ju på nivån på jobbet... Är det ett viktigt uppdrag där man riskerar att göra bort sig för att restultatet ser ut som ett nybörjarjobb, kanske man inte får något mer uppdrag. Samtidigt så lär man sig inte heller (om man inte testar).

 

Men fåglarna är rätt basic. Du kan rätt enkelt skapa egna om du vill - har för mig att det finns en tutorial på http://www.creativecow.net för just detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror ju på nivån på jobbet... Är det ett viktigt uppdrag där man riskerar att göra bort sig för att restultatet ser ut som ett nybörjarjobb, kanske man inte får något mer uppdrag. Samtidigt så lär man sig inte heller (om man inte testar).

 

Men fåglarna är rätt basic. Du kan rätt enkelt skapa egna om du vill - har för mig att det finns en tutorial på http://www.creativecow.net för just detta.

 

 

Sant sant. Jag gör i princip inga rena kommersiella grejer så det är nog lugnt men sen ska ju animationerna smälta in med det inspelade materialet också.

 

Ska checka på videocopilot!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...