Gå till innehåll

Textning ("subtitles") i Encore


plf66

Recommended Posts

Jag håller på att texta en film med Encore, "subtitles" alltså.

 

Det är inga problem i grund och botten och mina provskott fungerar väldigt bra.

 

Men jag får inte till designen som jag egentligen vill ha den. Jag vill ha gammaldags svart eller halvgenomskinlig bakgrund bakom testen, som vilken vanlig tv-text som helst.

 

Jag blir inte klok på hur man gör detta? Jag hittar inga inställningar som ger önskat resultat.

 

Några idéer?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Hej Peter!

 

Du kanske redan har löst det men jag svarar ändå ifall du inte hittat någon lösning än. :)

 

Knepet är att använda sig av färdiga bilder där texten redan är inskriven samt text-script.

 

Fördel: Man kan få svart bakgrund

Nackdel: Ändringar av text kan inte göras direkt i Encore utan måste göras i respektive .bmp-fil och sedan måste allt importeras igen i Encore.

 

Jag gjorde ett långt ifrån snyggt exempel som du kan testa för att se hur det kan bli. Readme.txt samt bild och script finns här: http://members.chello.se/averdahl/svart_bakgrund.zip

 

När du importerar mitt exempel hamnar texten från 00:00.10:00 - 00:00:15:00

 

Att ställa opaciteten har jag inte själv provat att göra och vet därför inte om det går att få halvgenomskinliga bakgrunder till texten.

 

Mvh, Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

TACK!!

Såg ju snyggt ut.

 

Undrar vilket som är pest eller kolera bara. Ditt exempel såg ju ut som jag vill ha.

 

Men efter jag skrev inlägget har jag börjat texta några filmer som är längre än 15 min, och det fungerar ju inte med varken Encore 1 eller 1.5.x. Programmet kraschar så fort man försöker texta längre avsnitt än 15-20 min. Projektfilen blir korrupt och kan inte återanvändas. Det verkar finnas mängder av rapporter om detta på nätet, och Adobe verkar inte kunna lösa detta.

 

Frågan är lite vilket PC-program man ska välja för att kunna texta dvd, i en prisklass under vad Scenartist kostar....

 

Just nu är jag inget glad på Encore!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=plf66]Undrar vilket som är pest eller kolera bara. Ditt exempel såg ju ut som jag vill ha.[/citat]

Nackdelen är ju att man får sitta och fixa ordning bild för bild. Man kan ju göra en mall som man sedan bara ändrar texten i. Att göra den i Photoshop är ju bra då man kan ha stödlinjer så att inte texten "hoppar" omkring utan håller sig på samma ställe hela tiden.

 

[citat=plf66]Men efter jag skrev inlägget har jag börjat texta några filmer som är längre än 15 min, och det fungerar ju inte med varken Encore 1 eller 1.5.x. Programmet kraschar så fort man försöker texta längre avsnitt än 15-20 min. Projektfilen blir korrupt och kan inte återanvändas. Det verkar finnas mängder av rapporter om detta på nätet, och Adobe verkar inte kunna lösa detta.[/citat]

Den enda lösningen då verkar vara att ha Anteckningar uppe och skriva texten där samt dess in och out point och sedan importera den som ett text-script. Då hämtar man ju in all text på en gång och Encore kanske inte hänger sig och skapar korrupta project.

 

Det blir ju iofs lite mer omständigt men det tror jag är en lösning som fungerar. Som du ser skriver jag "kanske" och "tror"... Encore kan ju som du märkt vara aningen bångstyringt ibland/ofta.

 

Så här ser uppbyggnaden av ett textscript ut som blir precis som den text man skriver in direkt i Encore. Scriptet importeras under Timeline > Import Subtitles > Text Script:

 

1 00:00:00:0 00:00:03:0 Detta är text!

2 00:00:03:0 00:00:05:0 Här fortsätter den

3 00:00:06:0 00:00:09:0 Och här kommer vi vidare

4 00:00:10:0 00:00:14:0 Det rullar på

5 00:00:14:0 00:00:18:0 Detta var den sista

 

Scripten sparas som vanliga textdokument. (.txt)

 

[citat=plf66]Frågan är lite vilket PC-program man ska välja för att kunna texta dvd, i en prisklass under vad Scenartist kostar....[/citat]

 

Jag vet inte om det finns några som inte kostar skjortan, tyvärr.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...