Jump to content

Vidvinkel på HDC-SD9 med 37mm filtergänga?

clapper

Recommended Posts

Hejsan, jag är helt ny på detta forum som jag tycker verkar lovande!

Jag sökte lite sporadiskt bland trådarna där frågor kring vidvinkelobjektiv fanns men valde ändå att slänga upp frågan här separat.

Jag har alltså en Panasonic HDC-SD9 som jag brukar filma lite allt möjligt i form av wakeboard, snowboard o motocross och annat kul på amatörnivå.

Är intresserad av att köpa ett vidvinkelobjektiv till kameran men är grön på foto i övrigt så behöver fråga lite idiotfrågor till er proffs? :)

1. Kan ett vidvinkelobjektiv försämra kvaliteten på filmen i 1080p, i sådant fall hur mycket?

2. Vad går att använda utan att det blir överdriven vidvinkel, vilket iofs kan vara kul? Såg att det finns 0,7x men även att det fanns 0,56x på typ ebay.

Kommer säkert på mer frågor senare.

Tack på förhand, /Björn

Edit:

Panasonic 37mm 0,7x 1985 kr

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=VW-LW3707

0.45X Pro Digital Wide Converter with Macro Lens EBAY HONGKONG $26 + frakt?

http://cgi.ebay.com/37mm-0-45X-Wide-Angle-Converter-Macro-/360270300485?cmd=ViewItem&pt=UK_Photography_CamcorderAccess_RL&hash=item53e1c88545#ht_2854wt_911

Ställ dessa mot varandra, sjuk prisskillnad! Hur stor blir skillnaden på min kamera? Blir det katastrof eller duger det osv?

Den från Hongkong är värd att köpa och sedan slänga för den är så billig...

1) Jag har "bara" erfarenhet av 576i och 1080i, men principen borde vara detsamma.

När jag filmade 576i använde jag olika Sonykameror. Först köpte jag deras billigare vidvinkeltillsats för PC och TRV-kamerorna. Där syntes det direkt att man använde den, vid motljus blev det speglingar, den var kuddformig, och färgåtergivningen ändrades. Sen bytte jag till en som kallades HG för High grade och var 4 ggr så dyr. Ca 2500 kr för knappa 10 år sedan. Den var raktecknande, färgåtergivningen identisk med och utan den, och ingen skärpeförlust (utom vid max tele, men vad är vitsen med det). Den funkade bra i både 4:3 och 16:9. Var nöjd med det, men slutsatsen är att inte köpa för billigt.

Nu med 1080i (Sony Z1) har jag två vidvinkeladaptrar. En original Sony. Den är halva vikten och halva priset mot den andra som är en Schneider/Century optics. Sonyn är inte lika vidvinklig. Sonyn är kuddformig medan Schneidern är extremt raktecknande. Det gäller bägge att man får vara mycket noggrann med skärpeinställningen, det syns snabbare om man fokuserat lite fel, så tappar de kantskärpa först. Men är skärpan rätt inställ och exponering etc så ser jag bara på kuddformigheten på den billigare (ca 7000 kr-adaptern) att den är använd. Den större och dyrare är så tung att den har jag bara vid kritiska stativtagningar när det är strålkastare etc i bilden som inte ger så mycket reflexer i den dyrare.

Ungefär samma resonemang borde vara tänkbart i ditt fall, även om du har andra fabrikat.

2) Dyra och raktecknande går ju alltid att använda.

Tunn-tecknande och fisheye går ju att använda för att skapa effekter. Själv saknade jag en billigt enkelt fisheyeadapter häromdagen som skulle passa vid en filmning, och där högsta kvalitet inte var avgörande. Ebay here I come... Ska beställa nån billig 0,4-0,5 eller nått liknande för att vara garderad.

Alltså dyra och bra när man har höga krav, billiga och nästan lika bra när man vill leka.

Ska jag filma motocross skulle jag satsa på nått lite billigare i början, det blir lätt stänk och repor, och det kan ju vara kul att känna sig fram med en billig adapter om det inte är kritiska tagningar.

Försök hitta en som är specad för HD eller HDV, de brukar vara bättre, så du inte köper en äldre för en SD-kamera.

Funderar på att slå till på en billig 0,45x för typ 250 kr från Hongkong samt en dyrare Opteka Fish-eye 0,3x från US för runt ca 1000kr med frakt ifall man slipper tull och moms :)

Den verkar bra på de youtube-klipp som finns.