Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det har diskuterats flitigt om Röde NTG-1 och NGT-2 på Voodoofilm. Men den lite dyrare mikrofonen Röde NTG-3 har jag inte hört lika mycket om. Har läst på diverse internationella forum och många som testat både NTG-3 och Sennheiser 416 menar att de är förvånansvärt lika i ljudinspelningen. Kan detta verkligen stämma eller är de ute och cyklar?

Sedan är jag även intresserad av det är stor skillnad på de billigare micarna från Röde (NTG-1 & NTG-2) och NTG-3.

Posted

Nah, särskilt lik 416 är den inte, skulle nog mer jämföra med de Audio Technica-mickar jag testat men med mindre förstärkning i det område som ligger emellan lågmidden & midden.

Det är inte en dålig mick, kostar ju inte jättemycket heller, men mot rena high-end prylar står den sig fortfarande inte så bra. Inget fel i det dock, man får endå tänka på att en sån här bara kostar sketna 6 lapp, medans både exempelvis Shoepps CMIT 5, Sennheiser MKH 416/60, AKG (minns inte modellbeteckningen) osv kosta över 20 per styck! Då skulle jag mycket hellre jämföra med Sennheisers K6-ME66. DEN står verkligen med hela nyllet fullt av snor & tårar i skuggan av en NTG-3 :-)

• 3 weeks later...
Posted

Har nyligen fått vår NTG-3 med en Fostex field recorder till. Måste säga att jag är nöjd med den än så länge. har tidigare kört med dyrare Sennheiser och AKG men NTG-3an är helt ok.

Posted

Enligt Focus Magazine är den till och med mer än ok. Ja till och med bättre än Sennheiser 416. Det bästa i testet är när han säger följande:

"However, the winner of this test is the NTG-3 and for it´s price it is an amazing piece of kit.

-but somehow I cant see existing users of of the MKH416P48 giving it up lightly, in the way that many mac users would never give up their Macs for a PC. Even if you could prove it was better - they would never believe you."

http://www.soundata.fi/uploads/File/Esitteet/Studio/Rode/FocusMag%20Shotgun_test.pdf

Vet inte om det är sant och ljud är ju subjektivt men visst är det trevligt när någon nästan svär i kyrkan =).

Posted

Intressant, jag har själv aldrig använt NTG-3an så har svårt att uttala mig, vet bara att 416 är värd sin vikt i guld :) och väldigt många duktiga, nya som gamla, ljudtekniker håller den hårt om hjärtat. Och som du skriver är ju alla tester väldigt subjektiva och det går inte att bevisa att en mik är bättre än en annan. Man kan peka på frekvenskurvor och hur mycket egenbrus den har, men i slutändan handlar det om värme, färgning och karaktär som är svårt att printa ner på ett papper.

Sen får man väga in andra bitar också när det handlar om filmljud, en stor fördel är om miken är liten och smidig tex, 416 väger ganska mycket mer än en 50a på 7m bom ;)