Gå till innehåll

Fassbinder...Geni eller överskattad??


Daniel Hållquist

Recommended Posts

Jag har inte sett någon film av Bergman (och därför tycker jag inte att jag har någon rätt att uttala mig) så jag startar en tråd om en av mina gamla hjältar, Rainer Werner Fassbinder. Jag är ett fan. Vissa av hans filmer är otroligt bra. Andra är överskattade. Jag skulle inte kalla honom geni. Men Fassbinder var orädd och hade en mycket stark integritet och det är främst det jag beundrar hos honom.

Vad tycker ni om Fassbinder?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är jag inte alls insatt i Fassbinders filmverk, har bara sett ett par av hans filmer men Maria Brauns äktenskap tycker jag är en strålande skildring av atmosfären i Efterkrigstyskland.

 

För mig, än så länge så är han "mitt i mellan" varken geni eller överskattad...

Länk till kommentar
Share on other sites

Fassbinder är duktig. Jag är verkligen inne i hans sätt att filma. Den första jag såg av honom var Rädsla urholkar själen. Fin och på sina håll teatralisk (min stil!).

Som sagt, personligen tycker jag inte många kan kallas för genier, men han är mycket mycket bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Daniel Hållquist]...hade en mycket stark integritet ...[/citat]

 

Jag tycker det är en av de viktigaste saker med en regissör. En integritet som måste försvaras genom hela filmen: hans perspektiv om hur livet funkar och filmspråket som förmedlar detta genom kontrasterade nivåer :

 

”Ett år med 13 månader”:

huvudkaraktären berättar om sitt traumatiska förflutna men

med en lekfullt röst (samma som man skulle använda för att berätta om vilket godis gillar man bäst)

På bilden har vi slaktade djur som transporteras inom ett slakthus:

Klassisk musik i backgrund (Mahler)

 

 

En viktig karaktäristik av Fassbinder är att han inte blev ”intagen/antagen” i filmskola (som nästan alla av de bästa regissörerna, och de få som har läst på en filmskola säger att de förlorade tid där, tex Wenders, Jarmush).

Många pekar på att om Fassbinder skulle vara född nu för tiden skulle det inte ha gått så bra för honom pga kultur och film institutionalisering. Tex: skaffa pengar till hans första filmer skulle aldrig någon SFI liknande organisation ha bidragit till.

 

Det är även intressant hur det gick till för honom att hitta sina samarbetspartner med hans ”Antiteater grupp”.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 4 månader senare...

[citat=Daniel Hållquist][citat=Bernardo]Det är även intressant hur det gick till för honom att hitta sina samarbetspartner med hans ”Antiteater grupp”.[/citat]

 

Det är jag inte så insatt i. Hur hittade han samarbetspartners?[/citat]

 

 

Hej Daniel! Antitetater grup grundades med massor av icke professionela människor som kom ifrån alla mojliga håll och kanten och som utvecklades hellt självdidaktist.

 

Faktist Fasbinder blev så smånigom en farfigur och hade många som var sexuelberoende av honom på sätt och viss han tvingade några att göra exact som han ville. Den var en väldigt intensiv beroendehet av alla mot alla på nästan samma sätt som Petra i Petra von Kants bittra tårar.

 

Fassbinder blev ledare så smånigom av gruppen genom att ta den redan nämt farroll för många av de andra. MEn till exempel med Irm herman som spelar sekräteraren i "Petra..." var en egen historia för att hon var helt beroende av Fassbinder. Hon säger det i en intervju: HAn tvingade mig att vara med....

 

Många säger att Fassbindder skulle alldrig kunna finnas i nutiden Europa. HAns psikoligist push och att han fick aldrig komma in i n¨ågon filmskola skulle göra honom idag fullständig opålitligtbar. Därefter kan man säga att det finns inga lika bra filmer som samtidigt var populära (om man minns att han fick stora kassasuccé med många av hans filmer)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...