Gå till innehåll

Ljud via XLR på videokamera - dåligt?


yooonis

Recommended Posts

Har fått höra av min kompis att det blir sämre ljud om man tar upp det direkt in via XLR i proffskameror, säg t.e.x Panasonic AG-HMC151E än att ta upp det externt på t.e.x en Zoom H4.

 

Något med filter, fatta inte vad han dilla om, tycker det låter konstigt men ville ändå kolla här för nyfikenhetens skull ifall det stämmer eller inte.

 

Tycker det verkar som om han blandat ihop det med att ta upp ljud via 3.5 mm mic in på konsument kameror ala Canon HF S100.

 

Kan det va så?

 

Jag pratar för övrigt om att ta upp mono dialog ljud här.

 

Ha de bra!

 

//Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska spela in dialog ljud till spelfilm. Allt annat ljud hade jag tänkt ta via en Zoom H4 - miljöljud osv.

 

Men så fort någon pratar (och det inte är voice over) så vill jag köra mic (gärna sennheiser MKH 416) in direkt i kameran, via xlr ingångar.

 

Musik hade jag tänkt göra via Scoretrax, roaltyfria låt-loopar.

 

Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror helt på vad det är för kamera och hur bra mikförstärkare och a/d omvandlarna är. Om det är en kass kamera och har dålig ljuddel så kan det låta bättre om man tar det externt. Nu har ju just mikförstärkarna i h4an (via xlr) inte fått superbra kritik, jag har aldrig använt dom själv men tror att en "proffskamera" minst har likvärdiga preampar som h4an i det fallet.

Men jag vet att tidigare så kunde man filma på en superbra kamera men ljuddelen var helt bedrövlig, men somsagt det skiljer sig från kamera till kamera. Enklast är att testa och jämföra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror helt på vad det är för kamera och hur bra mikförstärkare och a/d omvandlarna är. Om det är en kass kamera och har dålig ljuddel så kan det låta bättre om man tar det externt. Nu har ju just mikförstärkarna i h4an (via xlr) inte fått superbra kritik, jag har aldrig använt dom själv men tror att en "proffskamera" minst har likvärdiga preampar som h4an i det fallet.

Men jag vet att tidigare så kunde man filma på en superbra kamera men ljuddelen var helt bedrövlig, men somsagt det skiljer sig från kamera till kamera. Enklast är att testa och jämföra.

Hej, jag har testat zoom H4 och har ingen kritik mot dess ljudkvalité. Men Panasonic AG-HMC151E har jag inte testat och vet inte hur den fungerar ljudmässigt men om den skulle producera lika bra ljud som en zoom h4 så blir jag nöjd.

 

Det är ju ändå en proffskamera o inte semi-proffskamera och rätt "ny" också, inte typ 10 år utan 2, så den borde ha bra ljudkvalité. Men vad vet jag?

 

Vilken ljudinspelare har bäst micpreampar? Ren nyfikenhet.

 

Tack!

 

Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med om att spela in på kamera inte måste vara en dålig idé! Jag jobbar aldrig så själv längre eftersom man får mindre kontroll än vad jag har med min nuvarande fieldrecorder, men har gjort mycket sånt förut. Känner inte till kameran (vad jag vet), på dom produktioner jag vart på det senaste har det varit mest Red, 7D, 5D & en jag aldrig minns vad den hette, men generellt brukar bristen mest ligga i att man bara får 48KHz i 16 bitar, men det behöver inte vara dåligt. Jag spelar visserligen alltid in i 96/24 nu för tiden, ibland 192/24 om jag känner att jag har behov av det, men faktum är att jag gjort en helvetisk massa material tidigare i 48/16 jag är grymt nöjd med. Fortfarande.

 

Den utan jämförelse bästa fieldrecorder som gjorts är tillverkad av företaget Aaton, & heter Cantar X2. Förutom helt fantastiska mick-preampar i klass med TC- eller Neve-burkar i hundratusen-kronors klassen (& den här jäveln har fem!!) kan fanskapet dessutom bada utan att må särskilt dåligt av det (även om jag kanske inte skulle rekommendera att testa det för mycket...), har ett rain-drain-hål till hörlursuttaget (alltså regnvattnet rinner rakt igenom utan att riskera att förstöra nåt), samt har den utan jämförelse bästa limiter jag nånsin hört!

Dock kostar den runt 120 lapp ink moms utan batteri eller laddare.

Värd varenda krona :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, jag har testat zoom H4 och har ingen kritik mot dess ljudkvalité. Men Panasonic AG-HMC151E har jag inte testat och vet inte hur den fungerar ljudmässigt men om den skulle producera lika bra ljud som en zoom h4 så blir jag nöjd.

 

Det är ju ändå en proffskamera o inte semi-proffskamera och rätt "ny" också, inte typ 10 år utan 2, så den borde ha bra ljudkvalité. Men vad vet jag?

 

Vilken ljudinspelare har bäst micpreampar? Ren nyfikenhet.

 

Tack!

 

Yonis

De bästa preamparna i rena ljudinspelare som jag hört sitter i Aatons Cantar. Men jag tror som du att ni kommer inte bli missnöjda med ljudet om ni lägger det på kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

OK bra, =)

 

Då är det väl som jag tänkte från början då att det borde ändå vara OK att spela in i kameran. Min kompis måste ha tänkt på äldre semiproffs eller konsumentkameror som har sämre ljud.

 

Jag kan leva med 48khz i 16bitar. Tror inte jag kommer märka någon större skillnad och hoppas på att ingen annan kommer göra det heller.

 

Hade tänkt köra med Sennheiser mic MKH 416, så det borde väl bli bra =)

 

Cantar X2 i all ära men det verkar bra för mycket avancerat för mig och jag har nog inte råd med den heller =) hehe!

 

Kan tänka mig att Cantor tar upp ljud i riktig hemmabio, blu-ray, Hollywood kvalité!

 

Hade fortfarande tänkt köra med en fieldrecorder för att ta upp allt annat ljud utom dialog i stereo då. Blir inte så mtk dyrare att köra på nåt Zoom H4 liknande med inbyggd stereo mic istället för att köpa en stereo mic och köra direkt in i kameran, hade jag tänkt då.

 

Det blir nog bra. Fasen jag snöar in mkt på tekniken igen istället för att filma med det jag har. Ligger ju en ändå en videokamera i väskan o väntar bara nu, men ingen data o redigera på. Känns tråkigt o filma utan att kunna göra klart filmen... :(

 

Därför ska jag försöka spara nu då till mera komplett filmutrustning! Har fått nytt jobb så de ä ju inte omöjligt.

 

Tack för era tips o svar förresten. Vicket bra forum de här e.

 

Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...