Alexdstore Postad 20 maj 2010 Postad 20 maj 2010 Jag är engagerad i ett litet lokalt småparti och ska göra en PR-film eller valfilm. För att inte väcka antipati hos dem som har starka politiska känslor mot "konkurrerande" partier så utelämnar jag namn och location. Jag är filmnovis så jag frågar er, hur ska jag lägga upp det ? Efter att ha spånat med mig själv så har följande förslag på struktur formats i tankarna: - Två etablerade politiker hörs och ses tala om att "de där småpolitikerna släpper vi aldrig fram" då hörs partiledaren ur en högtalaranläggning, "välkomna till vårt torgmöte !" och då sopas de etablerades kommentar bort av det starka ljudliga och visuella intrycket. - Intro: frames med olika färggrant filminnehåll från partiets olika aktiviteter som dyker upp undan för undan. Vackra spännande miljöer. Svart bakgrund All informativ text i "the devils advokate" stil. (dvs typografianimation) Orden framträder i takt med modern och cool musik En läckande båt som sjunker, innan den sjunker helt blir den räddad av folk från "småpartiet" som lagar den och får på rätt köl. Tre intervjuer som vardera inleds med att personen som talar: 1. Skjuter iväg en pil med båge. 2. Slår bort ett föremål som ersätts av ett annat. (symboler) 3. Drar ut pilen från nedslagsplatsen som första personen sköt. - Berättarröst som talar samtidigt som det visas äldre filmaterial från "småpartiets" tidigare aktiviteter och framträdande i kommunfullmäktige. - Informativ text emellan olika sekvenser är fortfarande i animerad "typografistil" - Handlingen strävar mot att en röstsedel av rätt sort läggs på rätt ställe under det att extatisk musik spelas och filmen slutar med en slogan typ: rösta på oss därför att... Jag antar att jag kommer få hårda slag på fingrarna för att det inte verkar proffsigt. Min intention är att lära mig att i slutänden göra ett proffsigt jobb så jag kommer helt klart suga i mig all kritik med stor lusta och krama ur varje droppe av kunskap för att försöka bli klokare. Är inte helt säker på att denna post förtjänar att postas här då det är för just manus och ingen filmabetare kommer nog kalla min text för manus men någonstans måste jag börja :-) 0 Citera
Alexdstore Postad 21 maj 2010 Författare Postad 21 maj 2010 Ursäkta mig, jag skulle redan i rubriken ha skrivit att det är hjälp som önskas.. 0 Citera
jbergman Postad 21 maj 2010 Postad 21 maj 2010 Hur lång är filmen tänkt att vara och hur skall den visas? /Jakob 0 Citera
Alexdstore Postad 22 maj 2010 Författare Postad 22 maj 2010 Jo, filmen är tänkt att vara ca två minuter och ska visas som youtubefilm inbakad på olika hemsidor och en hd-version ska finnas på DVD-skiva som ska delas ut. 0 Citera
jbergman Postad 24 maj 2010 Postad 24 maj 2010 Du börjar i fel ände. De första frågorna man måste ställa är: vilket budskap vill jag förmedla, och vilken är målgruppen? Budskapet har du väl kanske klart för dig, men vill inte berätta av de anledningar du nämnt, men faktum är att det är svårt att ge tips utan att veta vad filmen är tänkt att förmedla. Besläktat med detta är som sagt målgruppen. En reklamfilm för ett pensionärsparti ser annorlunda ut än en reklamfilm för ett ungdomsparti. Vilka röster är det ni hoppas kunna få? Nu antog jag att det var just fler röster ni var ute efter. I politiska sammanhang är det dock värt att tänka på att ett annat syfte kan vara att få de redan engagerade att bli mer aktiva. Beroende på syftet blir propagandan helt annorlunda. Berätta mer, så blir det lättare att hjälpa. /Jakob 0 Citera
Jonyverse Postad 25 maj 2010 Postad 25 maj 2010 Håller med jbergman. Nästan all kommunikation funkar på samma sätt och här är dess budord; 1 Målgrupp - VEM vill du berätta för? 2 Budskap - VAD vill du förmedla och VARFÖR? 3 Slutmål - HUR ska du få målgruppen att reagera på det sätt du vill och vilken bild vill du förmedla? Om du skall bygga ett hus måste du först ha klart för dig vad det skall användas till innan du bestämmer vilken färg det skall målas i. Garage eller kontor? Börja i rätt ände. Det kan bli helsnett om man berättar fel saker för fel målgrupp. Hur snyggt det än görs. Sen kan det vara bra att känna in om stilen och berättargreppen passar och stämmer på hur uppdragsgivaren vill presentera sig i övrigt. Att t ex använda flygplan som frihetssymbol kanske funkar jättebra för de flesta, men sämre för miljöfokuserade människor. (Ja du Jakob, nu kanske vi hjälpt SD att vinna valet... :C ) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.