yooonis Postad 19 maj 2010 Postad 19 maj 2010 Spelade in film med stereo mic för en massa år sen. Numera kör jag ju alltid mono. På sistone har det vart Rödes Videomic. Men jag tycker det låter skit asså. Jag vill tillbaks till stereon. Har för mig att det LÄT MER och BÄTTRE. Men alltid läser jag att ta upp dialog i stereo är lika med idioti och katastrof. Men jag tänker införskaffa mig en Röde videomic stereo (2000:-) och pröva med det ÄNDÅ. Tycker som sagt att stereo låter mer, djupare, man hör ljudet tydligare (vad jag kommer ihåg iaf, jag har säkert fel, är mycket okunnig om sånt här jämfört med många av er). Dessutom är ju fördelen med att spela in allt i stereo att jag slipper spela in de flesta miljöljud och fx ljud efteråt eftersom allt spelas in samtidigt med stereomicen. Om nu det visar sej att det faktiskt blir sämre av att spela in allt i stereo (inklusive dialog) så får jag väl använda micen till att ta upp miljöljud i efterhand o synca. Eller vi värsta fall har jag kastat 2 tusen i sjön. Får väl sälja till nån annan då som har större nytta än mig ifall de skulle bli såpass. Har ingen fråga här egentligen kom jag på nu, bara svårt o sova och en stor lust att pladdra och ventilera mina tekniktankar såhär på nätet inför er som vet bra mycket mera om film i allmänhet och dess teknik än vad jag gör. Kanske kan jag om jag har tur få något intressant tips eller råd. Vem vet? //Yonis 0 Citera
Christian van Caine Postad 19 maj 2010 Postad 19 maj 2010 Nackdelen med att spela in dialog i stereo är att det blir mycket svårare att redigera materialet senare, samt att det blir väldigt kritiskt hur man håller micken under inspelningen. Mänsklig hörsel är VÄLDIGT bra på att lokalisera var ljud kommer ifrån, så även mycket små skillnader när man försöker klippa avslöjar allt, men med det sagt kan jag säga att det inte är omöjligt....om man vet vad man gör & varför :-) Först & främst, vad du uppfattar som mer levande ljud är att hela rummet kommer med, & det har du väldigt rätt i. Dock är det i vanlig filminspelning en ren mixfråga, vi som jobbar med sånt här bygger upp hela ljudbilden i efterhand inklusive att lägga reverb på röster & effekter. Det finns dock en hel del undantag. Inom vanlig spelfilm funkar det sällan särskilt bra, men inom art-film finns det många exempel på folk som skapar filmer med olika varianter av stereoinspelningar av olika orsaker, oftast för att hålla saker & ting autentiska & oftast att dom har möjligheten att hålla micken fast placerad i förhållande till kameran. Om du känner att du har råd med en stereo-mick & du inte tänker spela in film för mer omfattande distribution, varför inte testa? :-) Du kan ju använda micken, som du skrev själv, till ambiancer senare om inte annat, & faktum är att genuin förståelse för varför sånt normalt sett inte funkar är ett bra sätt att lära sig flera viktiga insikter om ljud & ljudhantering, & skulle du hitta en metod som faktiskt fungerar bra, så mycket bättre! :-) 0 Citera
yooonis Postad 19 maj 2010 Författare Postad 19 maj 2010 Tack för inlägget Van Caine =) Ja om det inte redan framgått så är det ju spelfilm jag vill hålla på med men inte något speciellt arbete eller projekt som ska distribueras som du säger eller som ska sändas nånstans. Så jag ska nog köra på stereo mic för att se hur de funkar. Låter inte särskilt betryggande det där med att man måste tänka på hur man ska hålla micen när man kör stereo. Men värt att testa ändå. Och kalla mig lat, jag är lat och har brist på manskap osv, gör att det blir ett problem för mig att spela in ljudbilden i efterhand. Plus jag är kass på det. Så ännu ett nytt moment att öva på, dröjer innan jag blir bra på det. Då har jag tappat gnistan igen. Haha, det är inte lätt att va jag! Tänker att jag borde gå någon sorts kurs i hur man spelar in dialog och framförallt hur man mixar det. Vore väldigt nyttigt o roligt att lära sig grunderna i hur man får fram bra dialog-ljud i efterarbetet. Reverb osv på röster har jag aldrig ens tänkt på eller visste att man gör =) hehe. Återigen tack för ditt inlägg. Yonis 0 Citera
Luzer Postad 20 maj 2010 Postad 20 maj 2010 Anledningen till att du tycker att det låter mer och bättre med stereo är som ni säger, att lägger man inte tid på ljudbearbetningen i efterhand så är det bättre att spela in i stereo med en gång. Men då glider vi ju in mer på "semesterfilm" varianten. När vi pratar om att "spela in dialog i mono" så är det ju dialogen vi pratar om, ingenting annat. Sedan bygger man upp en ljudbild och lägger på i efterhand. Och då vill man inte ha dialogen i stereo, utan den ska vara i mono. Vilket gör att man skapar plats till alla andra delar man vill ha med senare. Men har man inte tänkt lägga ner någon större tid på ljudbearbetningen så skulle jag nog också spelat in med en stereomik rätt på kameran. Men så länge miken sitter på kameran så snackar man inte om att "spela in dialog" utan snarare "spela in så som det låter på set där kameran är" :) 0 Citera
yooonis Postad 20 maj 2010 Författare Postad 20 maj 2010 Anledningen till att du tycker att det låter mer och bättre med stereo är som ni säger, att lägger man inte tid på ljudbearbetningen i efterhand så är det bättre att spela in i stereo med en gång. Men då glider vi ju in mer på "semesterfilm" varianten. När vi pratar om att "spela in dialog i mono" så är det ju dialogen vi pratar om, ingenting annat. Sedan bygger man upp en ljudbild och lägger på i efterhand. Och då vill man inte ha dialogen i stereo, utan den ska vara i mono. Vilket gör att man skapar plats till alla andra delar man vill ha med senare. Men har man inte tänkt lägga ner någon större tid på ljudbearbetningen så skulle jag nog också spelat in med en stereomik rätt på kameran. Men så länge miken sitter på kameran så snackar man inte om att "spela in dialog" utan snarare "spela in så som det låter på set där kameran är" :) OK, =) Tycker de blir lite smått krångligt att fixa ljudbilden efteråt. T.e.x en kille går på ett tak och diskuterar med en partner samtidigt som han ska dra fram ett gevär för att skjuta en annan person. Han går på taket, drar fram geväret, trycker på avtryckaren. OK: för att det här ska bli gjort rätt så ska jag alltså spela in på plats i scen med mono mic och SEN efteråt på nåt sorts konstgjort sätt återskapa dom andra ljuden med en stereo mic. Det kommer ta minst dubbelt så lång tid att göra alla tagningar. Självklart blir det väl bättre kan jag tänka mig. Men mycket jobbigare. Ska få hem videomicen stereo på måndag så får se sen hur det går då. 0 Citera
Konk Postad 20 maj 2010 Postad 20 maj 2010 Brukar gå på devisen "Går det lätt har man gjort fel". Tänkte när du skrev "Självklart blir det väl bättre kan jag tänka mig. Men mycket jobbigare". Finns ju inga rätt och fel direkt. Bara det blir vad man tänkt sig. Vet inte riktigt vad det är för extra ljud du tänkt ha som är så svåra att lägga på i efterhand dock. Jag har samlat en del miljöer inspelade i mitt ljudbibliotek som går att lägga på sekvensen på några sekunder. Visst, första gången tog det ju lite tid att spela in allting, åka runt i stan, men nu har jag 5 minuter stad, 5 minuter skog, 5 minuter landsbygd mm som brukar fungera till det mesta. Antar att du inte kommer skjuta på riktigt, så du måste ju ändå lägga till skottet... Personligen tycker jag alltid det är värt ansträngningen att göra det så bra man kan. Men sedan kan man ju göra en grej av det också, som Dogmafilmerna... Så länge du inte underskattar ljudet så går det nog bra. Hör man inte vad som sägs spelar det ingen roll hur bra manus man har. Edit:glömde en sak. Det viktigaste enligt mig. Lägger man miljöljuden separat slipper man få hårda ljudklipp när man klipper mellan kameravinklar. Något som helt klart visar om det är amatörfilm eller inte. Visst, ibland går det bra, men oftast är det en fördel att iaf kunna lägga lite överbryggande miljöljud. Men ta lite vilt ljud i samma veva som ni spelar in så går det nog att pussla ihop ändå. 0 Citera
yooonis Postad 21 maj 2010 Författare Postad 21 maj 2010 Edit:glömde en sak. Det viktigaste enligt mig. Lägger man miljöljuden separat slipper man få hårda ljudklipp när man klipper mellan kameravinklar. Något som helt klart visar om det är amatörfilm eller inte. Visst, ibland går det bra, men oftast är det en fördel att iaf kunna lägga lite överbryggande miljöljud. Men ta lite vilt ljud i samma veva som ni spelar in så går det nog att pussla ihop ändå. Vet vad du menar när det gäller hårda ljudklipp. Har vart med om det innan och ja det sabbade rätt mycket. Klipper från en vinkel till en annan så hör man ett bryt, eller klipp i ljudet också typ. Jag skjuter på riktigt, med kolsyredrivna softa air vapen och luftvapen osv som låter ganska äkta. Har inget ljudbibliotek som du, spela in miljöljud kan väl iofs inte vara speciellt svårt eller tidskrävande. Bara spela in i 5 min på plats utan att nån pratar eller rör sig så har man det. Andra ljud osv som fotsteg o sånt tänker jag mig är svårare att synca, eller? Och när jag i efterhand nu spelar in fotsteg kommer inte det bli hårda ljudklipp ändå? Jag börjar inse att det kanske inte var en så strålande idé ändå, att spela in även dialog i stereo. Ska dock ändå testa och fungerar det inte har jag ändå en shyst (tror jag) stereo mic att spela in miljö-och effektljud i. så jag har inte förlorat något. Tack för era svar, Yonis 0 Citera
yooonis Postad 21 maj 2010 Författare Postad 21 maj 2010 PS kan va bra för när man spelar in semesterfilmer, bröllop osv... 0 Citera
Konk Postad 21 maj 2010 Postad 21 maj 2010 När man bommar ljud på plats får man ju inte direkt bara med dialog... Fotsteg och andra ljud brukar hänga med rätt bra ändå. Bara man tänker på vilka ljud man vill ha in och riktar micken däråt så... Sedan kan det ju bli lite torrt med "ambiansljuden" alltså stadsljudet eller syrsorna i fjärran, så de kan vara skönt att lägga efteråt. Då gärna i stereo för att bredda ljudbilden. Håller inte riktigt med om att soft airguns låter liknande riktiga vapen. Men de låter iaf. Har dock inte testat kolsyra. Bara greengas. Det blir nog bra bara du tänker på vad du gör när du spelar in. Lycka till iaf. 0 Citera
monnexs Postad 21 maj 2010 Postad 21 maj 2010 Är väl lika bra att försöka göra som branschen även om det är lite krångligt. Då utvecklar du ju dig så du till slut behärskar det branschen kräver av dig. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.