Gå till innehåll

Canon 550d eller Canon hv40?


Magnuz

Recommended Posts

Tjena alla filmskapare!

 

Jag hade tänkt att inskaffa en ny kamera och har några funderingar. Kameran jag hade tänkt köpa får kosta upp till 15 000. Jag tänker mest använda kameran för kortfilmer och då vill jag som de flesta andra vill ha den så kallade film looken.

 

Jag har kollat runt lite och kommit fram till att antagligen blir det en canon hv40 men någon 35mm adapter eller en canon 550d.

 

Om jag köper en hv40 så hade jag tänkt mig en 35mm adapter till, men vilken ska man välja? Är de biliga bra eller ska man satsa på en dyrare? Som t.ex. Twoneil 35mm Adapter som kostar 158dollar. Är det nått att ha eller är den för dålig? http://www.twoneil.com/products.html

 

Jag har även kollat på klipp från 550d och den ger skarpa och fina bilder men jag har inte sett något klipp som ser ”filmit” ut. Jag tror inte att det finns men frågar ändå, finns det något objektiv som gör att det blir mer ”filmit”? Jag tycker att 550d är en systemkamera med videofunktion och inte tvärt om. Samtidig känns det skönt att ha en bra systemkamera till hand om det behövs.

 

Vad rekommenderar ni? Vliken av kamerorna tycker ni jag ska välja och varför? Finns det några andra kameror som ni rekommenderar?

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Hur länge har du filmat förut och med vilken kamera?

 

Har haft en Canon HV 30 själv och det blev fin bildkvalite med den. Hade också en 35mm adapter till den, Brevis 35 tror jag det var + 3 st objektiv. Mycket fint blev det också - väldigt "filmiskt" men guud vad jobbigt o filma! :D hhaha, har inte det tålamodet själv så jag sålde alltihopa och skaffade en Canon HF S100 istället vilken jag är mycket nöjd med.

 

Inte lika snygg bildkvalité men fortfarande mycket bra och mycket lätthanterlig. Plus att den går på minneskort vilket jag älskar. Mycket tyst och vill man gå tillbaka till en scen är det bara att klicka fram den och man kan lättare och mycket snabbare välja ut vilka scener man vill överföra till datorn. Och det går fortare att självklart. Som du säkert hör är inte jag den mest seriöse filmaren är du det så kör hårt på stillbildskamera blir säkert fint men vad jag läst verkar det mycket krångligt.

 

De är mina åsikter iaf.

 

//Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

cöpypaste: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?p=200022#post200022

 

Som sagt, jag tycker personligen att 35mm adapterns är en omständig sörja som inte är värt besväret (och om det _har_ varit värt besväret så är det inte det år 2010). 550D har sina brister, förslagsvis läser du i dennes tråd. Plocka upp en beg. HV20 för mindre än en tredjedel av nypriset för HV40 och lägg mellanskillnaden på ett 550d kit så har du två kameror som kompletterar varandras brister.

Länk till kommentar
Share on other sites

Yooonis:

Jag går på medieprogrammet så jag har filmat en hel del (MVG i rörligbildkurserna). Däremot har vi inte filmat så mycket kortfilmer/spelfilmer utan mer reportage och introduktions filmer mm.

Jag är i nu läget faktiskt inte riktigt säker på vad vi använder för kamera men jag skulle tippa på att den är en sony vx2100. Det är manuell fokus, bländare, shutter speed och hela ballheten så jag är ganska erfaren över manuella kontroller.

 

 

Camarade:

Jag hade inte tänkt på det. Faktiskt ganska smart måste jag säga, men hur stor skillnad är det på hv40 och hv20?

 

 

 

Jag har även kollat runt lite mer på 550d och det är faktiskt svin bra kvalité. Slow-motion scenerna är skitsnygga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt, tycker 35mm adapter är väldigt jobbigt att hålla på med, inte värt besväret enligt mig. Canon 550D har jag aldrig testat så jag har inte så mycket att säga om den, det får andra göra som testat den.

 

Kör du på en full-hd kamera så får du räkna med att skaffa/köra på en dator som är kraftfull. Annars går det inte att redigera. Glömde nämna det i förra posten.

 

Grattis till bra betyget =)

 

Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...