Gå till innehåll

En hyfsat billig HD-kamera. Tips?


Fagerhultarn

Recommended Posts

Jag letar efter en kamera för att kunna göra filmer för mestadels webb, men också för presentation.

 

Detta är specifikationerna som jag vill finnas med:

 

* HD i 25p/50i

* Körs på band eller minne

* Ska finnas ingång för mick

* Ett bra stativ ska kunna passa

* Kostar mellan 5-10 000kr

 

Finns det någon bra för de priset?

Länk till kommentar
Share on other sites

Funkar verkligen Canon 550D bra att filma med i jämförelse med dom andra?

Fast den kanske är mer för stativ filmning än rörligt (tanke på manuella fokuceringen).

 

Canon HF-S200, Panasonic HDC-SD700. Eller om du gillar att fokusera manuellt: Canon 550D.
Länk till kommentar
Share on other sites

Som StenR Nämnde i sitt inlägg,,, använder själv Canon Eos 550d när jag spelar in film (var anledningen till att jag köpte kameran) och tar bilder. Ett bra stativ är "hama" vilket ligger på 700:- och uppåt. Sammanlagt går detta paketet på runt 10000 :-

Och kanske någon hundralapp extra för garantin. (100-200)

 

/ Manubeproductions

Länk till kommentar
Share on other sites

Den spelar bara in 25p va?

 

Hade gärna velat ha en kamera som man kan göra lite snyggare slow-motion scener med. Annars låter väldigt lockande pga jag är behov av en systemkamera med, men inte lika mycket som video dock.

 

 

Som StenR Nämnde i sitt inlägg,,, använder själv Canon Eos 550d när jag spelar in film (var anledningen till att jag köpte kameran) och tar bilder. Ett bra stativ är "hama" vilket ligger på 700:- och uppåt. Sammanlagt går detta paketet på runt 10000 :-

Och kanske någon hundralapp extra för garantin. (100-200)

 

/ Manubeproductions

Länk till kommentar
Share on other sites

Den spelar bara in 25p va?

 

Hade gärna velat ha en kamera som man kan göra lite snyggare slow-motion scener med. Annars låter väldigt lockande pga jag är behov av en systemkamera med, men inte lika mycket som video dock.

 

550D klarar 720p50 och 720p60 om du vill ha slow-motion.

 

Det är ju ingen videokamera (går t ex inte att zooma/autofokusera när du filmar), då måste man ha en exv Lumix GH1 men den är dyrare (och väl ingen höjdare för stillbilder).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...