Gå till innehåll

komprimeringsproblem


tinuviel

Recommended Posts

Jag antar att du vill titta på din film i en DVD-spelare. Har bara erfarenhet från Vegas och DVD-architect, men jag tror att principen gäller även andra program.

Rendera filmen i edit-prgrammet till en mpeg-2 main concept -fil (endast bild kommer med) och en ljudfil som ac-3. Sedan lyfter man in dessa 2 filer i authoring-programmet. Antagligen är filerna fortfarande för stora för en DVD skiva, men det är i authoring-programmet man gör sista komprimeringen för att få plats allt på en skiva. Det tar ett bra tag att packa filerna, så jag brukar lämna på datorn över natten, så att den kan tugga medans man inte behöver burken till annat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som svar på ursprungliga frågan:

 

1) Backup?

Vill du bara spara det som backup så får du skaffa ett program som delar ned avi-filen i delar. En vanlig dvd rymmer inte mer än 4,7 GB

 

2) DVD-video?

Steg 1: Koda om avi-filen till mpeg2 för bild och ac3, dts eller mpeg för ljud. Billigt och bra program är exempelvis TMPGEnc. Tar några timmar i datorn för att koda.

Steg 2: Sätt samman det till en dvd-skiva, men exempelvis en startmeny. Billigt och bra program här är också TMPGEnc Author. Själv använder jag numera även Adobe Encore en hel del.

Låt detta program skapa de filer som behövs för att göra en dvd-video. Går relativt snabbt.

Steg 3: Bränn dvd-video, med autheringprogrammet (TMPGEnc, Encore eller vad du skaffat), eller bränn med ett fristående brännarprogram. Jag använder Nero.

 

Vips, så är det klart.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...