tinuviel Posted December 13, 2004 Posted December 13, 2004 Jag har 1 timmes och en kvarts avi film ,16 GB. Hur får jag in den på en DVD-skiva? 0 Quote
Gren Posted December 13, 2004 Posted December 13, 2004 Jag antar att du vill titta på din film i en DVD-spelare. Har bara erfarenhet från Vegas och DVD-architect, men jag tror att principen gäller även andra program. Rendera filmen i edit-prgrammet till en mpeg-2 main concept -fil (endast bild kommer med) och en ljudfil som ac-3. Sedan lyfter man in dessa 2 filer i authoring-programmet. Antagligen är filerna fortfarande för stora för en DVD skiva, men det är i authoring-programmet man gör sista komprimeringen för att få plats allt på en skiva. Det tar ett bra tag att packa filerna, så jag brukar lämna på datorn över natten, så att den kan tugga medans man inte behöver burken till annat. 0 Quote
Mr.Man Posted December 13, 2004 Posted December 13, 2004 Jag tror dom flesta DVD authoring program klarar av DV-avi formatet, det enklaste är ju att rendera om det till dvd direkt där. 0 Quote
plf66 Posted December 13, 2004 Posted December 13, 2004 Som svar på ursprungliga frågan: 1) Backup? Vill du bara spara det som backup så får du skaffa ett program som delar ned avi-filen i delar. En vanlig dvd rymmer inte mer än 4,7 GB 2) DVD-video? Steg 1: Koda om avi-filen till mpeg2 för bild och ac3, dts eller mpeg för ljud. Billigt och bra program är exempelvis TMPGEnc. Tar några timmar i datorn för att koda. Steg 2: Sätt samman det till en dvd-skiva, men exempelvis en startmeny. Billigt och bra program här är också TMPGEnc Author. Själv använder jag numera även Adobe Encore en hel del. Låt detta program skapa de filer som behövs för att göra en dvd-video. Går relativt snabbt. Steg 3: Bränn dvd-video, med autheringprogrammet (TMPGEnc, Encore eller vad du skaffat), eller bränn med ett fristående brännarprogram. Jag använder Nero. Vips, så är det klart. 0 Quote
Per Besev Posted December 21, 2004 Posted December 21, 2004 Ett enkelt program för att göra en dvd av din tmpgenc mpeg-fil är dvdauthorgui. Där kan man dessutom ha subtitles, utan att behöva tramsa med encore och sådant. 0 Quote
Recommended Posts