Gå till innehåll

Tacksam för tips och råd.


AvaryFlow

Recommended Posts

Hej. Jag har gått runt med en riktigt bra idé i flera år nu. Jag vet att jargongen oftast är: "Jag har en suverän idé, men jag orkar inte skriva" etc. Men detta är verkligen en suverän idé, med flera perfekta små twistar längs vägen, och en stor på slutet. Jag håller just nu på skriver och använder programmet "Final Draft" som funkar alldeles utmärkt.

 

Det jag behöver lite tips om är följande:

 

*Hur skriver man ner tillbakablickar och minnen i ett manus?

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller just nu på skriver och använder programmet "Final Draft" som funkar alldeles utmärkt.

 

Härligt!!! Lycka till.

 

*Hur skriver man ner tillbakablickar och minnen i ett manus?

 

Minnen = tillbakablickar.

 

Jag brukar skriva en underrubrik "FLASHBACK" och sedan "BACK TO SCENE" (eller på svenska om du föredrar det).

 

T.ex.

INT. VARDAGSRUM - DAG

 

Lisa och Pelle sitter tillsammans i soffan. Lisa böjer sig fram och kysser Pelle. Pelle blundar.

 

FLASHBACK

 

En yngre Pelle kysser en kurvig dam på drygt 60 år.

 

BACK TO SCENE

 

Pelle lutar huvudet bakåt med ett stort leende när Lisa avslutat kyssen.

 

 

Det finns olika idéer om hur man skriver sånt här, men det viktiga är att vara tydlig och visuell med vad det är som händer, vart man hamnar och när man är tillbaka.

 

Om det är en längre scen kan man ha tillbakablicken i en egen scen med egen huvudrubrik, men även då måste man vara tydlig med att det är en tillbakablick.

 

Tänk på att tydligheten är något som måste synas visuellt i bild, och inte bara stå i text. Det måste både vara lättläst och synligt i film.

 

Hoppas det är till hjälp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Härligt!!! Lycka till.

 

 

 

Minnen = tillbakablickar.

 

Jag brukar skriva en underrubrik "FLASHBACK" och sedan "BACK TO SCENE" (eller på svenska om du föredrar det).

 

T.ex.

INT. VARDAGSRUM - DAG

 

Lisa och Pelle sitter tillsammans i soffan. Lisa böjer sig fram och kysser Pelle. Pelle blundar.

 

FLASHBACK

 

En yngre Pelle kysser en kurvig dam på drygt 60 år.

 

BACK TO SCENE

 

Pelle lutar huvudet bakåt med ett stort leende när Lisa avslutat kyssen.

 

 

Det finns olika idéer om hur man skriver sånt här, men det viktiga är att vara tydlig och visuell med vad det är som händer, vart man hamnar och när man är tillbaka.

 

Om det är en längre scen kan man ha tillbakablicken i en egen scen med egen huvudrubrik, men även då måste man vara tydlig med att det är en tillbakablick.

 

Tänk på att tydligheten är något som måste synas visuellt i bild, och inte bara stå i text. Det måste både vara lättläst och synligt i film.

 

Hoppas det är till hjälp.

 

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Skriv flashbacksen som en ny scen, såvida du inte har dem som en tankebubbla som kommer ut från personens huvud.

 

Exempelvis så här:

5. FLASHBACK. INT. STIGEN NÄRA HUSET - DAG.

 

Eller något. Det är ett alternativ. Du kan också skriva det i fälten du skriver dina directions. Typ, "Anna går mot spisen och plockar upp en bok". Och innan det skriver du bara "Flashback."

 

Finns många alternativ, men för att hålla ditt manus organiserat hade jag nog föredragit att skriva det som en ny scen på något sett.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...