kanin_te_sova Postad 1 maj 2010 Postad 1 maj 2010 Hej, har sökt men ej funnit, med både sökfunktion och lykta (he he). Nu börjar det dra ihop sig. Första inspelning nästa helg. Scenariot: Jag oerfaren med ellära (och ljusskapande). Location äldre gård, med kringliggande garage/verkstad etc (risk för dåliga elledningar etc?) Hur mycket kan jag belasta olika säkringstyper och kommer det att fungera riskfritt? Har ej watt-talen i skallen så blir ju ingen exakt uträkning än, men vi har: 3 st Arri redheads, tror det var typ 600W st, plus 2 st till redheads (kommer ej ihåg watt tal). 1 st ballast med fyra typ lysrör som man kan släcka separat. Vet ej vad dom heter. En ljusmixer med fyra kanaler (två 220V ingångar för att avlasta). Hur kan jag räkna på det här? Ok det blir luddigt då jag inte har de exakta siffrorna här nu. Men säkringar i gamla hus? 6 ampere eller 10 ampere? Vad är säkert? En del av gården har redan brunnit ner och jag vill inte bränna ned resten, alternativt stå där med sura miner och stressade människor. ÖVERDRIVET tacksam för svar någon? //kaninen 0 Citera
High1ander Postad 1 maj 2010 Postad 1 maj 2010 Jag jobbar/praktikiserar som el-assistent, men är inte helt haj på alla elgrejer. Redheads är 800 Watt. Säkringar brukar ligga på 10-15 Ampere tror jag i gamla hus, du kan kolla på säkringarna och se vad de klarar av, http://sv.wikipedia.org/wiki/Säkring Men jag skulle inte rekommendera att du byter ut en 6:a mot en 25:a utan att veta om det är OK, man har säkringar för att man inte ska typ, elda upp ledningar eller steka utrustning, så om man kopplar en 25 Ampere på en som har bara 6 Ampere så är det enda som händer att strömmen inte stängs av när skit börjar brinna upp. 3st Redheads på 800W = 1800W, 1800W * 230V blir ca 7,8 Ampere. Så har du 10 Amp säkring så bör du klara dig, men tänk på att om du slår på alla samtidigt så kan de ge en "spik" som gör att det blir mer än 10 Ampere. Antar det är Kino Flo du har som lysrör, de drar "generellt en tiondel av motsvarande i tungsten", så en Kino Flo 4bank som du säkert har skulle jag tippa ligger på 100-300W, dvs. under en Ampere. Bästa är ju att åka dit innan inspelningsdagen och kolla proppskåp så man ser hur många faser som finns. Sen är det bra om man tar med sig sladdar/kablar som man vet fungerar. 0 Citera
kanin_te_sova Postad 3 maj 2010 Författare Postad 3 maj 2010 Hej och tack för svar! Jo, kollade runt lite och såg att de låg på 800W/st. Hehe med att bränna ner stället menade jag inte att jag skulle sätta en spik eller dylikt som säkring. ;) Men det fixar sig nog bra. Fick höra att dom svetsat och grejat i garaget förut, det ska nog gå bra. Jaha är det en sån som kallas kino flo, ok. Men tack igen :) 0 Citera
kanin_te_sova Postad 3 maj 2010 Författare Postad 3 maj 2010 Hej hej igen. Så är alla RedHeads 800W? För jag ser här på Spec:en att det står Arrikit 3x650W. Och sen så var det inte märket Kino Flo utan Falcon Eyes 4x55W (dagslus?)... Då undrar jag det här med flouroscerande lysrör. Har dessa då grönsticket i sig, eller e dom som Kino Flo och har eliminerat detta? Vad ska vi ha för gels/filter...? Kommer få lite diverse rullar. Kommer ju blandas, dagsljus in genom fönster och tungsten och dessa Falcon Eyes.... Visst så kan vi testa oss fram, men det tar ju lite tid med trial n error (fast man lär sig en massa). Vi kommer mest grejda i post så vi vill ha bra ljus med balanserade färgtemp. Är detta rätt tänk? Jepp det går nog bra ändå... 0 Citera
jbergman Postad 4 maj 2010 Postad 4 maj 2010 Hej hej igen. Så är alla RedHeads 800W? För jag ser här på Spec:en att det står Arrikit 3x650W. 800 W kan väl sägas vara standard för en redhead, men det är ju rätt skit samma. Och sen så var det inte märket Kino Flo utan Falcon Eyes 4x55W (dagslus?)... Lysrören finns både som glödljus- och dagsljustempererade. Då undrar jag det här med flouroscerande lysrör. Har dessa då grönsticket i sig, eller e dom som Kino Flo och har eliminerat detta? Nej, inget grönstick med ordentliga lysrör. Kommer ju blandas, dagsljus in genom fönster och tungsten och dessa Falcon Eyes.... Orangefilter för fönstren är bäst. Vi kommer mest grejda i post så vi vill ha bra ljus med balanserade färgtemp. Är detta rätt tänk? Det låter bra, ja. /Jakob 0 Citera
kanin_te_sova Postad 4 maj 2010 Författare Postad 4 maj 2010 Bugar, tackar gör sorti... Lights out! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.