eely Postad 29 april 2010 Postad 29 april 2010 Hej kunniga människor på detta forum! Det är så att jag och en kompis snart skall göra ett projekt där vi skall filma ett läromedel som sedan skall kunna användas av yngre elever. Vi har redan en helt okej digital-kamera som kommer att användas för inspelning av bild. Vi vill dock ha lite bättre ljud än vad denna kan erbjuda. Problemet är att vi absolut inte kan sträcka oss över 2 laxar. Jag har funderat lite på möjligheten att köpa en Zoom 2H och använda denna på katedern om vi sedan rör oss på tavlan bakom. Jag undrar dock hur detta fungerar? Kanske blir det för långt avstånd till tavlan fågelvägen? Kanske låter det konstigt när man rör sig i x-led (sidoled)? Kanske låter det konstigt när vi byter "berättare" då den ena är 40 cm längre än den andra? Hur är ljudkvaliteten? Blir den okej att lyssna på under "genomgångspass"? Det skulle vara underbart samt hjälpande om jag kunde få lite kunnig hjälp! Tack så hemskt mycket! eely 0 Citera
eely Postad 29 april 2010 Författare Postad 29 april 2010 Kom Igen nu människor! Jag behöver mer än visningar! :) 0 Citera
Luzer Postad 29 april 2010 Postad 29 april 2010 Hur ser upplägget ut, sitter den som pratar och ska låta hela tiden vid katedern? 0 Citera
eely Postad 30 april 2010 Författare Postad 30 april 2010 Den som skall prata kommer att röra sig fram och tillbaka i x-led vid tavlan. Vi vill ha ljud "hela tiden" då vi förklarar samtliga steg i genomgångar. 0 Citera
Luzer Postad 2 maj 2010 Postad 2 maj 2010 Smidigast är med en trådlös mygga om det inte gör något om den syns, vilket det väl inte gör i det här fallet. 0 Citera
eely Postad 3 maj 2010 Författare Postad 3 maj 2010 Det låter som en trevlig lösning, dock verkar det som att de billiga trådlösa myggorna går på 4k och inte 2k :) Som sagt har vi tyvärr bara 2000 till vårt förfogande. 0 Citera
Luzer Postad 3 maj 2010 Postad 3 maj 2010 Kruxet med att ha en mik på katedern om de som pratar går fram och tillbaka vid tavlan är att de kanske pratar in i väggen ganska mycket. Ni kommer nog höra men det bästa hade varit om man kunde följa med med en mik eller ha en mygga. 0 Citera
Anton Postad 4 maj 2010 Postad 4 maj 2010 Jag har jobbat lite med zoom h4 innan och den tar upp väldigt bra ljud. Mickarna kan man skärma av 90° och 180° (på h2 tom 360°) så det borde inte vara något problem för det ni verkar göra. Kom ihåg att skriva/säga slates och klappa så ni kan synka det sen! 0 Citera
Christian van Caine Postad 4 maj 2010 Postad 4 maj 2010 Dom är inte avskärmade, det är i vilken vinkel de är till varandra. Riktningen är vanlig njure. Att vinkla mickarna mer är 90° är ganska vanskligt om man inte vet vad man gör eftersom man lätt kan få ganska fula fasfel om man har otur, fasfel som oftast är väldigt jobbiga att arbeta med. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.