Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag måste erkänna att de band som fungerar helt klart bäst för mig är Fujis billiga minidv-band, de som kostar 39 kr nu på Clas O. Jag har filmat nånstans kring 250 st sådana band sedan 2000, övriga fabrikat Panasonic, Sony, Maxell, TDK har jag använt nånstans kring 60-70 st av. Fuji fungerar helt klart bäst, nästan aldrig störningar under normala förhållande.

Maxell och framförallt TDK har för mig orsakat mycket problem så de är helt utfastade nu.

Värsta problem, där jag även fick störningar på Fujiband, var i våras när jag filmarde malmtågslastning i Kiruna. + 5 grader inne i gruvan, magnetiskt sligdamm i mängder, -15 grader utomhus, torrt ute, fukt inne. Och omväxlande filmning ute och inne under loppet av några timmar på morgonen. Där var det bara att filma så mycket som möjligt, och ca 25% av materialet klarade sig utan störningar från magnetdamm eller kondens. :-)

Posted

Jo Fuji anses vara det bästa banden och används också i proffskameror med stora DVCAMkassetter, men man föredrar fujiminidv än DVCAMband då det är billigare och bättre.