Gå till innehåll

Varför sådan skillnad?


ao-media.se

Recommended Posts

Hm, När man för över filmen från kameran, vad rekomenderar ni då? Har en gamal Sony Handycam DCR-HC23 kopplar man kameran direkt till tvn och tittar blir det bra kvalite.. laddar man över den till data å sedan tittar på den i tv blir det mycket sämre kvalite?

 

Helt lost.. men beror nog på att jag inte tänkt på det innan då videofilmning inte varit något intresse...

 

Tacksam för snabba å enkla svar som en nybörjar fattar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo om usb i kameran bara är tänkt för att streama live video så är upplösningen sämre än via firewire fast båda är digitala signaler. Med DV så skaffa firewire-kort och -sladd om du inte har det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur överför du filmen från kameran? Loggar du den i ett redigeringsprogram? Tittar du på filmen via en dator kopplad till en TV? Det kan vara massor av olika orsaker som påverkar hur bilden blir när du spelar upp den.

 

När du kopplar kameran till TVn så ställer förmodligen TVn in sig för att fungera så bra som möjligt med kameran, som spelar upp materialet i inspelad kvalitet. Har du stoppat in materialet på en dator så påverkar en massa faktorer hur det upplevs på TVn. Det kan bero på hur du loggat materialet, hur din programvara fixar att spela upp det, hur din dator presterar och dessutom hur dator/programvara pratar med din TV.

Länk till kommentar
Share on other sites

Med USB sladden som man fick med kameran, lägger in i det i Windows moviemaker. Så undrar hur man ska spara det för bästa kvalite sen när man redigerat? i DV formatet eller?

 

Då en av mina filmer visades på tv så va den väldigt kornig..

 

När ja kopplar den till tvn så är det den medföljande A/V sladden. Och då syns det hur bra som helst och är bra kvalite, testade igår bara för skojs skull med den filmen jag sålde.. hur bra som helt direkt från kameran till tvn.. (Hanycam DCR-HC23E) och sämre då det sändes på tv som då först va överfört till datorn och sedan ivägskickat till svt..

 

Så undrar hur man bäst gör för att behålla kvaliten?

 

=)

 

Tack för alla svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Skulle fortfarande vilja ha någon hjälp i denna frågan..

 

Här är bla en film jag filmat med min Sony Hanycam DCR-HC23E.. Kopplar man videokameran direkt till tvn, är bilden hur bra som helst.. så fort man lagt in den i datan å sedan sparar ner den så blir kvaliten piss.. Använder vanlig usb å sparar filmen med windows moviemaker... sprar i största kvalite osv som går.. (tror ja iaf) men ändå blir resultatet dåligt.. så tacksam för hjälp!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur ser filmen ut när du spelar den i Moviemaker från tidslinan? Om den är bra där så är det formatet på filen som du skickar till den som vill ha den som är olämpligt. Finns det någon DV kontakt (OHCI eller firewire) på din kamera? Finns det bara USB anslutning så överförs bilden oförstörd till din dator också via USB.

 

Om bilden är dålig när du spelar upp från tidslinan i Moviemaker så har du fel inställning i Moviemaker. Försök hitta en inställning för DV PAL, 720x576, 16:9. Om det är en HD kamera så kan det vara någon version av AVCHD som passar bäst. Jag vet inte om Moviemaker klarar AVCHD.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, det bästa jag kan få när ja för över med usbn är 640*480.. sen när man ska spara kan man spara i DV-AVI(PAL) (även några andra inställningar med dem siffrorna) då i 720*576.. men antar att filmen redan blivit förstörd då den enbart är 640*480 när man för över den in i moviemaker?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte ändrat något.. utan de är det största jag kan föra över från videokameran med USB till datorn.. (windowsmovie maker).. när man får upp alla dem olika varianterna man kan välja när man ska föra in filmen i moviemaker från kameran..

Länk till kommentar
Share on other sites

HC23 är ingen HD-kamera så 768x576 är max upplösning. Den får du bara via firewire! Via USB funkar kameran som en webcam och ger bara 320x240 ut.

 

Detta är tredje gången nu du får rådet av mig att skaffa firewire-kort+sladd att koppla till ilink/dv-out på kameran. Du har en dv-kamera, acceptera det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kollade just vad din kamera har för utgångar. Visst finns det en DV-utgång och det finns dessutom anvisning om vilken kabel som du måste skaffa. Den kostar under 100kr. Sedan skall du ansluta kabeln antingen till befintlig firewire kontakt på datorn eller, om en sådan inte finns på datorn, till ett extra kort för firewire (OHCI, det kostar någon hundralapp), som du ansluter på datorns pci-buss. När du har kortet ser du på kontakternas utseende var det passar. När du sedan startar datorn kommer den att säga att det finns ny hårdvara och om du har tur kommer kortet att installeras automatiskt med en rapport om att den nya hårdvaran är klar att användas. Om det inte går automatiskt så får du använda kortets medföljande CD-skiva som innehåller den programvara som behövs.

Efter anslutningen av kameran med den nya sladden och efter att du startat kameran så skall Moviemaker automatiskt hitta kameran och du kommer att få över din film med så bra kvalitet som kameran klarar.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

HC23 är ingen HD-kamera så 768x576 är max upplösning. Den får du bara via firewire! Via USB funkar kameran som en webcam och ger bara 320x240 ut.

 

Detta är tredje gången nu du får rådet av mig att skaffa firewire-kort+sladd att koppla till ilink/dv-out på kameran. Du har en dv-kamera, acceptera det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, tack för svaren!

 

Hehe, väldigt informativt om hur installationen går till :P Är inte helt 0ad på datorer, dock videokameror :P Har skruvat å fixat datorer innan, dock aldrig i bärbara.. vet nån hur det funkar/om det funkar att slänga in ett wirefire kort i en sådan? Har en Acer Aspire 5738G..

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, tack för svaren!

 

Hehe, väldigt informativt om hur installationen går till :P Är inte helt 0ad på datorer, dock videokameror :P Har skruvat å fixat datorer innan, dock aldrig i bärbara.. vet nån hur det funkar/om det funkar att slänga in ett wirefire kort i en sådan? Har en Acer Aspire 5738G..

 

Då är du rätt illa ute, du måste hitta en extern adapter eller byta kamera eller dator. Det finns adaptersladdar på ebay typ denna men har ingen större tilltro till att det funkar:

http://cgi.ebay.com/5-FEET-USB-IEEE-1394-4-PIN-FIREWIRE-TRAVEL-CABLE-/180399180611?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a00a10b43

 

Billigast som fungerar säkert är nog att ta in videon analogt, dvs koppla AV-sladdarna (röd/vit/gul) från kameran till en videocapture-apparat som den här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=307351

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...