plf66 Postad 3 april 2010 Postad 3 april 2010 Jag har gått och blivit med trådlöst, Sennheiser EW100(G2). Jag vet att frekvenser kanske ska ändras etc, men det får duga närmaste tiden. Men i alla fall här på forumet är det väldigt lite skrivet om trådlöst, ingen som använder det? Jag har en sändare med mygga, och en mottagare till den. Sen har jag deras mikrofon med inbyggd sändare och en mottagare tilll din. Eventuellt ska jag köpa en mygga till med sändare så att två personer samtidigt kan prata framför kameran med var sin mygga. Men när det gäller inställningar är bruksanvisningen vag. Jag antar att mottagaren har line-nivå ut, så det är line jag ska ställa in ingången på och inte mikrofon-nivå (Sony Z1-kamera)? Detta betyder i så fall att mottagaren inte kan kopplas till en enkel kamera med bara mikrofoningång? Hur gör ni med inspelningsnivå på kameran, ställer ni den på manuellt? Eftersom man ställer en nivå på sändaren så gäller det väl i så fall att hitta "rätt" nivå på sändaren och synka den med bra inspelningsnivå på kameran? Nån som kör två system parallellt, hur gör ni då för att välja frekvenser på bägge systemen? Finns det någon bra tråd eller sida på internet om hur man smart använder detta system? Jag har inte hittat nått trots ivrigt surfande. Jag ska i alla fall testa och lära nu innan det blir dags för skarpa tagningar senare i sommar. 0 Citera
Luzer Postad 3 april 2010 Postad 3 april 2010 Du behöver inte oroa dig så mycket över att frekvenserna ska ändras, i allafall när det gäller "lagmässigt" då vi knappast kommer att kunna störa ut andra prylar med våra små sändare. Däremot kanske vi får större problem att få bra mottagning men det lär vi väl märka. När det gäller det övriga så är det bästa att testa och se vilka frekvenser som funkar bäst ihop. Kör du flera sändare/mottagare så kan det hända att de krockar med varandra även fast de ligger på olika frekvenser, kanske inte är så stor risk med en eller två men för säkerhetsskull så prova hemma och se var du får bäst resultat. Ja mottagarna brukar ligga på line-ut men än en gång, prova och se, du kanske tom kan ställa om detta på mottagaren? Är det line-ut som kommer det ju bara tokdista om du kör på mik-nivå på kameran, och v.v så blir det ju alldeles för låg nivå in så det är ju lätt att se. Och att köra med manuell nivå på kameran är väl alltid bäst? Du vill inte att kameran ändrar in-nivån hela tiden då det blir ett meck vid ljudläggningen. Och ja du får trimma in kameran så att du har en bra balans mellan sändarens ut-nivå och kamerans in-nivå. Det kan du ju också prova vad som låter bäst, om kamerans preamp är brusig så är det ju bättre att ha en hög utnivå på sändaren och sätta kamerans in-nivå så lågt som möjligt. När du väl kommer ut på plats så kan det vara bra att ha en liten testrunda där innan du kör skarpt också, kan vara andra grejer på frekvensbandet som stör också även om det funkade fint för dig hemma. Det är fortfarande många som delar på samma frekvenser. Men funkar allt så byter du inte frekvenser utan det meckar man med endast när man har dålig mottagning eller utsläckningar och störningar etc. 0 Citera
plf66 Postad 10 april 2010 Författare Postad 10 april 2010 Tack! Jag har väl blivit lite klokare nu. Börjar hitta vettiga nivåer. Men originalmyggan från Sennheiser får man väldigt brusfri återgivning så där finns mycket stort spann av inställning att justera inom. Men nästa fråga i denna trådlösa tråd är inkoppling av mygga. Jag ska spela in lite barn (3 års sonen bl a) och känner föga för att använda en fleratusenkronors mygga där. Istället har jag ett par myggor från Kjell & Co, Teknikmagasinet eller liknande liggande. Jag vill koppla in dem på Sennhesiersändare. Tänkte det är billigare att småbarn river sönder dem. Jag har extra 3,5 mm-pluggar från Sennheise (=dyra). Huru kopplar man lämpligen detta då? Lågprismyggor har ju alltid batterimatning, medan Sennheisers originalmyggor till trådlössändarna inte har det? Ska man bara skita i batterimatningen och trådlössändarna matar detta? Någon som vet hur man löder ihop det hela? Wbbblänktips i ämnet? 0 Citera
Luzer Postad 10 april 2010 Postad 10 april 2010 De flesta myggor som jag känner till finns med olika kontaktstandarder och man får se till att man väljer rätt vid köp :) Men det kanske inte riktigt gäller på teknikmagasinets nivå. I ditt fall skulle jag nog börja med att köra myggan så som den är tänkt, alltså med batteri och sedan hoppas att man inte bränner myggan eller nåt om nu sändaren ändå matar någon ström. Tror dock inte det är någon större fara. Vad är det för koppling in på sennheiser sändaren, och vad är det ut på myggorna förresten? 0 Citera
John1604319361 Postad 13 april 2010 Postad 13 april 2010 Om din sennheiser sänder på D-bandet så borde du ha frekvenser mellan 786-822 MHz. Då kan du fortfarand sända efter tillstånd från PTS. http://www.sennheisernordic.com/nordic/home_se.nsf/root/spec_pts Frekvens 786-790 !! Här är en tutorial för sennheiser G2 om det kan vara till någon nytta ?! http://www.dvcreators.net/products/sennheiser_wireless_movieframe.htm / Anders 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.