Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag behöver köpa en ljudinspelare. Har kollat lite på Zoom H4n, den verkar populär.

Det jag behöver är en inspelare med XLR ingångar, hörlursuttag, och gärna phantommatning. Jag ska ha den som extern inspelare att ta ljudet med när jag spelar in filmer, för att få ett bättre ljud, mindre brus och mer kontroll, än att göra som jag gör nu, en beachteck in i min HV20.

Min budget är väll 3-4000 kr. Finns det andra produkter som är mer prisvärda tro?

Postad

jag har själv en Zoom H4n som jag är mycket nöjd med. den har allt det du skrev att du vill ha, och den kostar inte så mycket. den enda nackdelen som jag ser med den är att mickarna sitter lite utsatt och kan böja sig rätt lätt om man har otur.

tyvärr har jag ingen koll på andra ljudinspelare så jag har ju inget att jämföra med :/

Postad

H4an ä bra men jag ser den mest som en portabel inspelare att ta små effekter med, eller möjligtvis backuplösning om man lägger ljudet på kameran och kör med mixer. Tycker det verkar meckigt att köra på batteri och samtidigt använda phantommatning då batterierna suger ut ordentligt. Tyvärr finns inte så mycket andra lösningar i den prisklassen som är lite större och rejälare med en tanke att man ska ha dom på set. Möjligvis Fostex mindre varianter Fr2le eller vad den kallas, vet dock inte vad den kostar.

Postad
H4an ä bra men jag ser den mest som en portabel inspelare att ta små effekter med, eller möjligtvis backuplösning om man lägger ljudet på kameran och kör med mixer. Tycker det verkar meckigt att köra på batteri och samtidigt använda phantommatning då batterierna suger ut ordentligt. Tyvärr finns inte så mycket andra lösningar i den prisklassen som är lite större och rejälare med en tanke att man ska ha dom på set. Möjligvis Fostex mindre varianter Fr2le eller vad den kallas, vet dock inte vad den kostar.

Jag fattar inte varför H4n är dålig, enligt dig. För att den går på batteri? Det gör väll alla andra också? Är det inte bara att byta batteri när det tar slut? Den där Fr2le kostar ju 2000 kr mer, och vad har den som är mkt bättre än H4n? Tack för hjälp.

Postad

Jag läste att phantommatning halverade batteritiden med H4n, dvs du får ut max 3 timmar då. Du kan använda vanliga alkaliska eller NiMH-batterier.

Edirol R09 ligger i pris någonstans mellan Zoom och Fostex. Tascam har ett stort antal modeller både billigare och dyrare och har dessutom uppladdningsbara Litiumbatterier. Sonys portabla är (som vanligt) dyrare.

Postad
Jag fattar inte varför H4n är dålig, enligt dig. För att den går på batteri? Det gör väll alla andra också? Är det inte bara att byta batteri när det tar slut? Den där Fr2le kostar ju 2000 kr mer, och vad har den som är mkt bättre än H4n? Tack för hjälp.

Jag sa inte att den var dålig, faktum är att jag tycker den är väldigt bra och har en välanvänd själv (eller jag har föregångaren H4). Jag sa att jag skulle tycka det var krångligt att ha den som en huvudinspelare på plats då den helt enkelt känns för begränsad. Och eftersom man i princip alltid behöver phantom-matning på plats och oftast köra på batteri så hade i allafall jag lagt ganska stor vikt vid detta och försökt få tag på något som håller bättre batteritid. Men har du ofta tillgång till ström så är ju detta inget problem.

Men som jag också sa så finns det tyvärr inte så mycket alternativ på halvbilliga inspelningsapparater som ändå är anpassade till att ha på plats. Jag har själv inte använt fostexen så vet faktiskt inte hur bra batteritiden är på den, men misstänker då den är ok eftersom den inte har som huvudsyfte att gå ner i en handväska :/

Så missuppfatta mig rätt, H4an låter snorbra och jag vet flera proffesionella ljudtekniker som håller med mig, min kollega använde den flitigt under "Mammuth" tex. Det är när det kommer till mobila inspelningar med externa mikar och phantommatning jag tror man kan få lite krupp.

Postad
Jag läste att phantommatning halverade batteritiden med H4n, dvs du får ut max 3 timmar då. Du kan använda vanliga alkaliska eller NiMH-batterier.

Edirol R09 ligger i pris någonstans mellan Zoom och Fostex. Tascam har ett stort antal modeller både billigare och dyrare och har dessutom uppladdningsbara Litiumbatterier. Sonys portabla är (som vanligt) dyrare.

De du tipsar om har inga XLR ingångar. Vilket är det viktigaste.

Postad
Jag sa inte att den var dålig, faktum är att jag tycker den är väldigt bra och har en välanvänd själv (eller jag har föregångaren H4). Jag sa att jag skulle tycka det var krångligt att ha den som en huvudinspelare på plats då den helt enkelt känns för begränsad. Och eftersom man i princip alltid behöver phantom-matning på plats och oftast köra på batteri så hade i allafall jag lagt ganska stor vikt vid detta och försökt få tag på något som håller bättre batteritid. Men har du ofta tillgång till ström så är ju detta inget problem.

Men som jag också sa så finns det tyvärr inte så mycket alternativ på halvbilliga inspelningsapparater som ändå är anpassade till att ha på plats. Jag har själv inte använt fostexen så vet faktiskt inte hur bra batteritiden är på den, men misstänker då den är ok eftersom den inte har som huvudsyfte att gå ner i en handväska :/

Så missuppfatta mig rätt, H4an låter snorbra och jag vet flera proffesionella ljudtekniker som håller med mig, min kollega använde den flitigt under "Mammuth" tex. Det är när det kommer till mobila inspelningar med externa mikar och phantommatning jag tror man kan få lite krupp.

Okej, jag förstår, men eftersom bägge prylarna har vanliga batterier, så är det väll bara att ha med sig extra batteri? Den micken jag har just nu, är en K6 så den kan man sätta i ett batteri i så slipper man phantommatning, men vill vara lite framtidssäker.

Men mer än batterierna, vad gör H4n så begränsad, vilket tex den du nämnde Fr2le skulle ha. Vad gör den bättre att spela in med på plats? Jag är som du märker novis på området, men vill ändå ha så bra ljud som jag har råd med.

Postad
De du tipsar om har inga XLR ingångar. Vilket är det viktigaste.

Inte riktigt sant, Tascam BB800 och DR100 har båda XLR-ingångar med phantommatning. Kostar iofs runt 5000. Underligt att ingen gör en billig XLR-inspelare utan inbyggda mickar...

Postad
Inte riktigt sant, Tascam BB800 och DR100 har båda XLR-ingångar med phantommatning. Kostar iofs runt 5000. Underligt att ingen gör en billig XLR-inspelare utan inbyggda mickar...

Ahh, okej, kollade mest på de billigaste.

Men hur är det med brusnivån på olika prylar? Kan ju tänka mig att det är mindre brus i dyrare prylar, eller? För jag vill verkligen ha så lite brus som det bara någonsin går för de pengarna man har råd med.

Postad
För jag vill verkligen ha så lite brus som det bara någonsin går för de pengarna man har råd med.

Jag fick fantastiskt resultat och väldigt lågt brus med en Sony PCM-D50. För att få XLR-in satte jag fast min Beachtex DXA-6 i skruvhålet under Sony PCM-D50.

Postad
Okej, jag förstår, men eftersom bägge prylarna har vanliga batterier, så är det väll bara att ha med sig extra batteri? Den micken jag har just nu, är en K6 så den kan man sätta i ett batteri i så slipper man phantommatning, men vill vara lite framtidssäker.

Men mer än batterierna, vad gör H4n så begränsad, vilket tex den du nämnde Fr2le skulle ha. Vad gör den bättre att spela in med på plats? Jag är som du märker novis på området, men vill ändå ha så bra ljud som jag har råd med.

Nu är jag inte helt säker på vad Fr2le har då jag inte jobbat med den, men om jag utgår från vad jag skulle tycka var lite jobbigt på plats med h4an om jag endast hade den.

- Svårt att ställa gainen fort och lätt, på min har jag tre lägen, och vill jag in och finlira måste jag in i nån meny, tror inte ens jag kan gå in och ställa om finliret under tiden jag spelar in.

- Inget möjlighet att välja hur jag vill lyssna, mono, stereo, solo.

- 3,5mm uttag till lurarna, oftast inget större problem om man inte har större lurar med 6,3mm plugg då du måste ha en adapter och försöka lägga och placera h4an så uttaget inte bryts sönder.

- Pyttesmå mätare gör att man har dålig koll på nivån.

Generellt sett lite för plottrig så jag känner inte att jag har allt jag behöver, snabbt och lätt. Men somsagt jag pratar utifrån mitt perspektiv och jag vet ju vad jag känner att jag behöver när jag jobbar som ljudtekniker på plats.

Och nej det är ju inga problem att byta batterier, det går ju garanterat att göra på stunder när ingen behöver vänta på en heller om man inte tvunget måste köra slut på alla batterier. Kör du med batteriet i K6an så har du ju kanske inspelningstid på en hel dag på H4an också. Och kör du bara med en mik fast med fantommatning kanske det räcker att du byter vid lunch.

Postad

okej, förstår. Tack. Tid på plats är nog inga större problem, då det är små inspelningsteam, så det blir ändå mkt vänta för ljudkillen mellan tagningarna. Men det där du pratar om gain, är det intespelningsnivå du pratar om då, dvs hur mkt ljud prylen ska ta imot av micen?

Postad
okej, förstår. Tack. Tid på plats är nog inga större problem, då det är små inspelningsteam, så det blir ändå mkt vänta för ljudkillen mellan tagningarna. Men det där du pratar om gain, är det intespelningsnivå du pratar om då, dvs hur mkt ljud prylen ska ta imot av micen?

Ja precis, det är inte lika viktigt nu med dagens prylar då vi alltid spelar in i 24 bitar, då kan man ha ganska mycket headroom och måste inte ligga runt -12dB hela tiden. Men jag känner personligen att jag vill kunna ratta om jag vill.

Postad

Jag har inte hört att brusnivån är ett problem på någon speciell inspelningsapparat. När det gäller filminspelning så brukar den stora flaskhalsen vara att få tyst på plats :) Men det är klart är det låga ljud man ska spela in så vill man ju gärna ha så låg brusnivå som möjligt, men då är det minst lika viktigt att även kolla upp miken.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...