Gå till innehåll

Liten kamera med manuella kontrollinställningar


barnholdt

Recommended Posts

Hejsan, kan det vara en Canon Legeria HF S100 jag söker? Den uppfyller i princip alla de krav jag har (tror jag).

 

Kameran ska:

Vara smidig, ge en neutral bild, köra 1080i50, men ha 25p, mic in, uttag för hörlurar, kunna köras med manuellt focus, lätt att ställa bländare (ska inte ligga fyra lager in i en meny) och gärna ha någon form av (bra) bildstabilisering.

 

Om man kör 25p är det någon form av fuskbild eller kör den 25 riktiga progressiva bilder och inte 25 sammanslagna bilder från 50i? Blir man påtvingad deras CINElike (eller vad nu deras film gamma curve heter) om man kör 25p?

 

Tar det tid att göra egen vitbalansering mot egen bakgrund? Ligger funktionen för vitbalansering under en massa menyer?

 

Någon som kan tippsa om en kamera jag borde kika på utöver Canon HF S100?

 

Tack på förhand.

 

/ Barnholdt

Länk till kommentar
Share on other sites

Om HFS100 är så lik min HF100 som jag tror att den är, så ligger det till ungefär så här:

 

 

PAL-modellen spelar in 25p i en 50i-signal, men det är ändå 25 enskilda frames med full upplösning. Så det bör räcka att man säger åt redigeringsprogrammet att tolka klippen som progressiva.

Det finns inget helt manuellt alternativ för att ställa exponeringen utan man kan välja mellan shutter-priority, aperture-priority eller ett standardprogram där man bara väljer hur ljus/mörk man vill att bilden ska vara. Är dock ändå relativt enkel att ha full kontroll över både slutare, bländare och iso/gain då gain-värdet är det som prioriteras sist.

Så håller man bara koll på när t.ex. bländaren slutar att ändra värde om man försöker exponera upp bilden i shutter-prio-läget så vet man att man har börjat öka gain. (det här lät förmodligen mycket krångligare än vad det är ;D)

 

CINE mode ligger av någon oförklarlig anledning som ännu ett alternativ under exponeringslägena, så man kan inte ha det igång samtidigt som shutter-prio/aperture-prio.

Det har dock ingenting med 25p eller 50i-läge att göra.

 

Vad tycker du är lång tid för vitbalansering? Men det tar väl en 3-4 sekunder skulle jag tippa. Och ja, vitbalansen ligger i en meny.. är dock inte jättelångt in i massa undermenyer tack och lov.

 

 

EDIT: Du verkar kunna ignorera det jag skrev om automatisk gain tidigare, då jag läste nu att det verkar gå att ställa in en max-gain på HFS-modellerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack ska ni ha för hjälpen. Ang. den nya kameran så ser jag bara en liten fördel, nämligen att man skulle kunna ge funktionshjulet flera olika funktioner.

 

/ Barnholdt

 

Du har även ett 24p läge, bättre bildstabilisator, dubbla kortplatser som klarar sdxc kort, viewfinder, större lcd 3,5", lanc anslutning, track funktion mm. Köp köp !!

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har även ett 24p läge, bättre bildstabilisator, dubbla kortplatser som klarar sdxc kort, viewfinder, större lcd 3,5", lanc anslutning, track funktion mm. Köp köp !!

 

24p finns bara på den amerikanska versionen, medan vi européer får 25p och det har varit lika på föregångarna till HF S21 också.

 

Sen får man ju även tänka på att HF S21 är cirka 5000 kronor dyrare också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm. HF s21 verkar vara en riktigt bra kamera. Gillar verkligen att den har Lanc då jag gärna filmar med fjärr på stativ. Panasonics TM/SD700 har dock ett väldigt lockande 1080/50p-läge. Nu börjar kompaktkamerorna bli intressanta igen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...