IsseBisse Postad 21 mars 2010 Postad 21 mars 2010 Jag ska köpa en kamera som ska användas för intervjuer och observationer inomhus. Den ska uteslutande användas inomhus, och mestadels tillsammans med stativ. De krav jag har är: - Bra ljudkvalitet, den ska kunna spela in samtal så att talet hörs tydligt från avstånd på 2-3 meter (är det bäst att ha extern mic för detta?) - Ljuskänslig, eftersom den ska användas inomhus och klara av relativt dåliga ljusförhållanden. - Lätt att använda, inte en mängd avancerade menyer - Lagringskapacitet och batteritid för 4-8 timmars inspelande i sträck - Enkel överföring till dator Jag är väldigt oerfaren när det gäller videokameror så det är viktigt den är lättanvänd Tack på förhand! 0 Citera
StenR Postad 21 mars 2010 Postad 21 mars 2010 Lagringskapaciteten blir nog det svåraste, men med hårddisk eller minneskort kan det nog funka bra. Och batteritid, kan du inte använda batterieliminator inomhus? Du behöver en extern mic men du får ingen kamera med XLR-adapter för det priset, använd kort sladd eller en XLR-adapter. Den kamera jag hittade på prisjakt och som kan passa (lång inspelningstid, ljuskänslig och med micingång och hörlursuttag, under 10.000) är Canon HG21 men den äldre HG10 är ljusstarkare om du kan hitta den. 0 Citera
IsseBisse Postad 21 mars 2010 Författare Postad 21 mars 2010 Lagringskapaciteten blir nog det svåraste, men med hårddisk eller minneskort kan det nog funka bra. Ungefär hur mycket film, i tid, skulle det bli om man filmade med HG21 - och finaste tänkbara kvalitet - tills hårddisken är full? Du behöver en extern mic men du får ingen kamera med XLR-adapter för det priset, använd kort sladd eller en XLR-adapter. Kan du rekommendera någon speciell mic? 0 Citera
StenR Postad 21 mars 2010 Postad 21 mars 2010 Ungefär hur mycket film, i tid, skulle det bli om man filmade med HG21 - och finaste tänkbara kvalitet - tills hårddisken är full? Kan du rekommendera någon speciell mic? 8-10 timmar. Fast Canons hårddiskkameror är utgångna modeller nu, de nya minneskortkamerorna som Canon S200 tar dubbla minneskort och kan då spela in 4-5-timmar i högsta kvalitet om du använder 32GBkort. S20 och S21 har dessutom inbyggt flashminne på 32 resp 64GB som gör att du kan spela in upp till 9-10 timmar totalt. Att jag snöat in på Canon beror på att dessa modeller har de största sensorerna i sin prisklass. Om du vill titta på ett annat märke så kolla in Sony Handycam HDR-CX505 Röde Videomic (mono) är väl standardvalet i den prisklassen. 0 Citera
IsseBisse Postad 21 mars 2010 Författare Postad 21 mars 2010 Att jag snöat in på Canon beror på att dessa modeller har de största sensorerna i sin prisklass. Om du vill titta på ett annat märke så kolla in Sony Handycam HDR-CX505 Jag har inget emot Canon, så om dom har störst sensorer känns dom som ett bra val. HG21an verkade dessutom i övrigt vara en passande kamera. Men jag behöver är alltså: - Själva kameran - Mic (ex. Röde:n) - Någon form av sladd, mellan kamera och mic, samt en adapter Behövs det någon mer kringutrustning, väska, minneskort etc? Eller klarar man sig med det som ingår? 0 Citera
StenR Postad 21 mars 2010 Postad 21 mars 2010 Jag har inget emot Canon, så om dom har störst sensorer känns dom som ett bra val. HG21an verkade dessutom i övrigt vara en passande kamera. Men jag behöver är alltså: - Själva kameran - Mic (ex. Röde:n) - Någon form av sladd, mellan kamera och mic, samt en adapter Behövs det någon mer kringutrustning, väska, minneskort etc? Eller klarar man sig med det som ingår? Stativ, hörlurar, adapter behövs inte med Röde videomic, sladden räcker om du ska montera micen på kameran. Minneskort klass4, så stora som möjligt.Du kan också behöva köpa till ett större batteri, upp till 5 timmar räcker det största. HG21 är utgången så kan vara svår att få tag i... 0 Citera
IsseBisse Postad 21 mars 2010 Författare Postad 21 mars 2010 . . . Minneskort klass4, så stora som möjligt.Du kan också behöva köpa till ett större batteri, upp till 5 timmar räcker det största. HG21 är utgången så kan vara svår att få tag i... Behövs extra minneskort? Räcker det inte med HDDn? Var har jag bäst chanser att få tag på HG21an, och vad finns det annars för likvärdiga kameror? 0 Citera
StenR Postad 21 mars 2010 Postad 21 mars 2010 Behövs extra minneskort? Räcker det inte med HDDn? Var har jag bäst chanser att få tag på HG21an, och vad finns det annars för likvärdiga kameror? Det beror ju på hur länge du vill spela in. Ser inte att HG21 finns i lager någonstans, kolla med Rajala Foto om de kommer in några. Annars så har Sony HDR-XR500VE också hårddisk, HD och extern mikingång (vet inte om man kan koppla hörlurar till), men det verkar vara svårt att komma under 10.000 med både HD och hårddisk, lägg till ett par tusen så finns också nya Panasonic HDC-HS700. Om du klarar dig med att byta minneskort då och då så blir själva kameran billigare. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.