Gå till innehåll

musikvideo


Davido

Recommended Posts

Hej alla!

 

Några frågor inför filmandet av en musikvideo:

 

1. Behövs en speciell kamera för att göra en sjysst musikvideo på klubb?

 

2. Hur skapar man hög kontrast och starka färger (klubbkänsla)?

 

3. Behövs något speciellt ljus på de som sjunger?

 

Vad är det viktigaste sakerna att tänka på om man vill göra en sjysst musikvideo med små resurser??

Länk till kommentar
Share on other sites

Klubbar brukar ha lite dåligt med ljus.

En kamera med snabb lins därmed ett måste.

 

Hög kontrast och starka färger kan du skapa i post production genom färgkorrigering. Dock måste du ha färgerna där när du spelar in med..

 

Berors på vad du vill åstadkomma. Taga en titt på vanliga belysningsartiklar så får du en känsla av vad du helst skall göra och vad som du skall undvika.

Länk till kommentar
Share on other sites

Klubbar brukar ha lite dåligt med ljus.

En kamera med snabb lins därmed ett måste.

 

Hög kontrast och starka färger kan du skapa i post production genom färgkorrigering. Dock måste du ha färgerna där när du spelar in med..

 

Berors på vad du vill åstadkomma. Taga en titt på vanliga belysningsartiklar så får du en känsla av vad du helst skall göra och vad som du skall undvika.

 

Ok! Har du några förslag på bra kameror med snabb lins? Kan en HV40 duga? Finns det några tekniker för hur man gör en cool video, slowmotion osv?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag filmade nyligen en musikvideo i "klubbmiljö" även fall det var inspelat i en lagerlokal.

Mörkt var det i varje fall. Det jag tänkte mest på var faktiskt hur jäkla bra det gick med kontrasterna, kör själv med Sony's Hdv HCR1 (nåt sånt) och den fungerade galant.

 

Dock så måste varje bandmedlem ha ljus på sig, annars förblir dom i mörkret om du måste justera ner kontraster mot dom andra (som kanske badar i ljus istället).

 

Det andra jag tänkt på är att man ska vara konsekvent i sitt filmande, ska det vara skakig kamera - filma inte med stativ då! Det är något jag har gjort fel på varenda gång jag filmat en musikvideo. En massa tid, band och material går förlorat för att man i klippandet inser att "fan det är verkligen bäst med handhållen kamera, jaha skrota ena bandet då...".

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...