Gå till innehåll

Adobe CS5, vad blir nytt?


High1ander

Recommended Posts

Jag har lite frågor till Max om vad som blir nytt.

 

Jag har stört mig en längre tid på AEs dåliga stöd (eller brist helt och hållet ibland) på t.ex. Mayas .iff-filer eller OpenEXR som man måste använda pluggar för att AE ska fatta dem.

 

OpenEXR är helt överlägsen i kvalite/komprimering och är det jag använder hela tiden när jag rendar ut från Maya, men det tar otroligt mycket onödig tid att för varje lager man renderat ut att compa ihop, då man måste på varje lager ställa in RGBA-kanalerna.

 

Så låt oss säga att man har ett objekt som består av:

Diffuse

Motion Blur

Specular

Ambient

Shadows

Direct Irradience

Reflection

Matte

 

Bara då har man 8st lager som man inte helt simpelt kan kopiera effekten till, utan man måste klicka 8*4 gånger, dvs. 32 gånger för att ställa in kanalar, bara för ett objekt.

 

Detta är saker jag helst ser fixas till än massa nya "features".

Länk till kommentar
Share on other sites

Säger jag nått blir det smisk, avsked och allmänt trist... :(

 

//Max

 

Ok, men du kanske kan förklara varför Adobe inte integrerat dessa saker bättre, för helt seriöst så får det mig att överväga andra program.

 

Är det för det är krångligt med regler och licenser eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Går inte EXR-problemet att lösa med ett script?

 

Men det andra är oftast en enorm balansgång. I princip är det så här (och det tror jag gäller för de flesta mjukvaruföretag): Man har en påse med tid och pengar och en lååååång lista med user feature requests och interna features man vill implementera. Alla requests balanseras mot mängd av requests, största kundgrupp, tid för implementering, möjliga problem pga detta, etc.

 

Vissa beslut påverkas i ex After Effects fall av saker som händer i andra program som Premiere Pro/Photoshop/etc. Detta gäller i synnerhet formatsupport.

 

Andra saker tar så lång tid att genomföra att man får lägga grunden i en release och slutföra den i nästa.

 

Vi saker är av typen JDI (Just Do It) men dessa stjäl ju också tid från större features.

 

Så det är inte lätt...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Citat från Adobes nyhetsbrev följer:

 

"Våra evangelister Greg Rewis, Jason Levine och Terry White besöker nu Stockholm, Göteborg och Malmö för att visa dig de mest spännande nyheterna i Creative Suite 5. Eftersom vi inte lanserar förrän den 12 april kan vi inte avslöja för mycket."

 

12 april lanseras alltså tydligen CS5!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...