camarade Postad 13 mars 2010 Postad 13 mars 2010 Jag erkänner, ljud är inte min grej. Men jag vill alltså kunna koppla in Röde NTG-2 till datorns 3,5mm mic port & spela in. Men det verkar inte riktigt funka. Har batteri i själva micken, såklart. Funkar på HV30 till band men vill ha direkt till datorn. Såg en närliggande tråd om phantommatning men behövs det en massa annat krafs för detta? Nej? Vill bara ha ljudet som en "vanlig" datormikrofon från min Röde. edit: Det finns ju ingen av/på knapp, har det betydelse? edit2: Ljudikonen i windows blinkar av och på (mute-inte mute) när micken är ikopplad, typ som den inte vet om det finns en mikrofon eller ej 0 Citera
StenR Postad 13 mars 2010 Postad 13 mars 2010 Jag erkänner, ljud är inte min grej. Men jag vill alltså kunna koppla in Röde NTG-2 till datorns 3,5mm mic port & spela in. Men det verkar inte riktigt funka. Har batteri i själva micken, såklart. Funkar på HV30 till band men vill ha direkt till datorn. Såg en närliggande tråd om phantommatning men behövs det en massa annat krafs för detta? Nej? Vill bara ha ljudet som en "vanlig" datormikrofon från min Röde. edit: Det finns ju ingen av/på knapp, har det betydelse? edit2: Ljudikonen i windows blinkar av och på (mute-inte mute) när micken är ikopplad, typ som den inte vet om det finns en mikrofon eller ej Signalen är ju på mic-nivå och inte på line-nivå, kan du ställa in det i datorn? jag antar att du kopplar in miken via någon xlr-3.5mm adapter som den här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=VXLR 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.