Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag erkänner, ljud är inte min grej. Men jag vill alltså kunna koppla in Röde NTG-2 till datorns 3,5mm mic port & spela in.

Men det verkar inte riktigt funka. Har batteri i själva micken, såklart. Funkar på HV30 till band men vill ha direkt till datorn. Såg en närliggande tråd om phantommatning men behövs det en massa annat krafs för detta? Nej? Vill bara ha ljudet som en "vanlig" datormikrofon från min Röde.

edit: Det finns ju ingen av/på knapp, har det betydelse?

edit2: Ljudikonen i windows blinkar av och på (mute-inte mute) när micken är ikopplad, typ som den inte vet om det finns en mikrofon eller ej

Postad
Jag erkänner, ljud är inte min grej. Men jag vill alltså kunna koppla in Röde NTG-2 till datorns 3,5mm mic port & spela in.

Men det verkar inte riktigt funka. Har batteri i själva micken, såklart. Funkar på HV30 till band men vill ha direkt till datorn. Såg en närliggande tråd om phantommatning men behövs det en massa annat krafs för detta? Nej? Vill bara ha ljudet som en "vanlig" datormikrofon från min Röde.

edit: Det finns ju ingen av/på knapp, har det betydelse?

edit2: Ljudikonen i windows blinkar av och på (mute-inte mute) när micken är ikopplad, typ som den inte vet om det finns en mikrofon eller ej

Signalen är ju på mic-nivå och inte på line-nivå, kan du ställa in det i datorn?

jag antar att du kopplar in miken via någon xlr-3.5mm adapter som den här:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=VXLR

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...