Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

fan va kul att det går bra för er! ja det här såg sjukt snyggt ut :D bra jobbat! blir lite fundersam på ljuset ja, vad är det ni brukar använda på kvällsscenerna? skulle va kul att höra :)

Postad

Förra året hade jag så ruggit fullt upp så det är Magnus Törnkvist som filmat mestadels av filmen faktiskt. Jag har stått lite i bakgrunden och tagit hand om det mer tekniska kunnandet kring datahantering, konvertering mm samt DVD. Men jag filmade introt. Till årets film är jag dock betydligt mer bidragande igen.

Men för att svara på frågorna kring ljus på kvällarna så är det i 9 fall av 10 så att vi kör el-generatorer och 5-7 bygglampor på 500W. De är stryktåliga, kostar typ inget och man får mycket ljus från dem. Problemet har varit ex folk med NTSC kameror som har fel Hz-tal (60 istället för 50) men sen även emd Pal system så får du flimmer då inget är så exakt som man vill.. 50 Hz lampor kan vara 49,8 Hz -> 52 Hz cirkus så framförallt slowmotion som filmas i 50-60 fps är ruggit svår att få till bra i mörker eller i någon form av ljussättning med bygglampor / lysrör som säkert de flesta vet vid detta lag...

Blev mkt filmat i Umeå då sässongen var som den var och en av de drivande åkarna är bosatt i Umeå. I den nya internationella filmen som kommer till hösten (2010/2011) kommer det även vara en hel del från och kring Umeå för grabbarna från USA har varit över där i 2 veckor och filmat innan de nu kommer söder över ;)

Postad
Vackert!

Vad är det för kameror ni använder? Håller själv på med ganska mycket snowboardredigering :-)

Panasonic HVX/HPX:or och jag kör själv en XDCAM EX1

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...