Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Varning för en väldigt slapp tråd.

Men jag tänkte köpa en kompaktkamera (digital) och det finns så sjukt stort utbud. Jag uppskattar verkligen kompetensen som vi nördar sitter på i dessa frågor, därför tar jag mig friheten att posta här.

Jag hade en systemkamera tidigare, men fann det så onödigt. Stora, klumpiga, alldeles för många megapixel för mitt bruk. Det ska sägas att jag tyvärr är helt kass när det gäller stillbild ö.h.t.

Mitt syfte är att enkelt och smidigt ta snygga bilder, att lägga upp på internet och kanske skriva ut på A4. Alltså behöver jag inte speciellt många megapixel, utan främst dyr optik, eller?

Jag kan lägga 2000, max 3000. Tips, snälla!

Ralph

Postad

Jag rekommenderar alltid Canon IXUS. Har själv ägt två och de är absolut mina favoriter. En stor fördel är att batteritiden är väldigt bra. När det gäller panasonic har jag den motsatta erfarenheten.

Just nu är väl Canon Digital Ixus 120 IS att föredra. Bra vidvinkel och bra format. Kostar 2700 kr.

/KN

Postad

Tack för skitbra tips! Skulle ju aldrig ens lagt märke till dessa i djungeln där ute.

Förresten. Står mycket om hur bra vidvinklarna är i dessa kameror. Själv uppskattar jag snygga korta skärpedjup med höga brännvidder allså. Är detta att glömma? Som sagt är jag sämst på stillbild.

Postad
Tack för skitbra tips! Skulle ju aldrig ens lagt märke till dessa i djungeln där ute.

Förresten. Står mycket om hur bra vidvinklarna är i dessa kameror. Själv uppskattar jag snygga korta skärpedjup med höga brännvidder allså. Är detta att glömma? Som sagt är jag sämst på stillbild.

Det är ofta svårt att få bra bilder med långt tele på små kompaktkameror. De är lite för lätta och man får inget stadigt tag.

Men det går ju.

/KN

Postad

lumixarna har både bra vidvinkel och lång zoom (med optisk stabilisering). gör ju inget att de filmar i hd med ;)

men ixus tar underbara bilder, ingen tvekan om det.

Postad

Jag har en Ixus 100 som jag är nöjd med. Fördelen med den framför många lite nyare är att den har en liten optisk sökare. Man kan alltså fota med den som en vanlig kamera, mera diskret än att ha armarna långt utsträckta. Det sparar lite batteri i kniviga situationer.

HD-filmning blir rätt bra, kan direkt laddas på Youtube, eller i mitt fall redigeras i Vegas. DVD utbrända från det blir riktigt bra.

Avid Media Composer klarar dock inte formatet har en kollega kommit fram till.

Vid filmning får jag inte till det att låsa bländaren, vilket stör mig lite. Men för ca 2000 kr är det en klart prisvärd kamera.

Postad

Tror det blir en ixus 120. Men om ni skulle jämföra den med Canon PowerShot SX200 IS som är snäppet högre prisklass? Vad är skillnaden? Det är ofta detta jag inte fattar.

Postad
Tror det blir en ixus 120. Men om ni skulle jämföra den med Canon PowerShot SX200 IS som är snäppet högre prisklass? Vad är skillnaden? Det är ofta detta jag inte fattar.

Det är inte svårare än att jämföra de två produkterna på prisjakt.nu, du hittar säkert någon annan som undrar samma sak om du googlar kamera1 vs kamera2. Så här säger prisjakt om vad som skiljer i fakta:

SX200: superkompakt, 12xzoom, 3tums skärm, max bländare 3,5, manuella inställningar

ixus200: kompakt, 4xzoom, 2.7tums skärm, max bländare 2,8, ej manuella inställningar

Postad

Det finns helt enkelt för många modeller.

Så är det.

Jag har haft en IXUS 50 som jag sen gav till min mor. 5 år gammal och fortfarande funkar det ypperligt med originalbatteri.

Den andra jag hade var en IXUS 70 och jag sen gav till en vän. Också en väldigt bra kamera. Jag laddade in ny firmware för att få raw och andra funktioner i den.

Nu har jag en Powershot S90. Bästa jag har haft.

Jag har provar ett par panasonic och andra emellan men alltid gått tillbaka till Canon. Och IXUS modellerna är alla väldigt bra och tåliga att ha med varje dag.

SX serien har CMOS celler har jag för mig. Det är en skillnad. Det är i första hand en långzoom kamera.

IXUS för trendiga innemänniskor.

Och A000 serien för enklare behov.

/KN

Postad

Hehe! Vem vill inte vara en trendig innemänniska?

Vad betyder CMOS-celler i praktiken?

Annars låter det bra med zoom-kamera om man får ett schysst kort skärpedjup? Men som ni var inne på förut blir det inte så bra med skakig handkamera och zoom?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...