Gå till innehåll

Konstnärlig kortfilm


tomasz1985

Recommended Posts

Hur berättar jag om ämnet döden i en konstnärlig kortfilm som är spännande och inte klyschig? Har fått den uppgiften på min praktik och det är väl inte något jag själv skulle välja att göra på min fritid, att göra en film som ska vara konstnärlig med mycket symbolik i. Hur får jag en sådan film berättande?, vill helst undvika berättarröst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det lät riktigt skojj. När jag gör anlyser på filmer så brukar jag så upp på internet eller låna symbol-lexikon. Det låter halvjobbigt men det mesta betyder faktsikt något. Och det är förmodligen lättare att väva in det i en "konstnärligt" film än vad det är i en kommersiell. Ett annat bra sätt att hitta symbolik är faktiskt att analysera dikter (jävligt tråkigt) som oftast är helt uppbyggda av symbolik och metoforer etc. Det bästa är att om du hittar en passande dikt så har du ju nästan hela filmen rätt av, den ska ju bara anpassas till bild i stället för text. Sen det bästa med "konstnärliga" filmer må ju vara att dom faktiskt inte måste vara helt begripliga =)

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan man få tag i ett symbol-lexikon i vilken bokaffär som helst?

 

Altså problemet är att jag tycker inte om filmer som bara är metaforiska och konstnärliga, jag uppskattar inte så mycket konst för övrigt. Om jag filmar olika saker med symbolik som i stort sätt berättar samma sak hela tiden blir det ju inget bra. Äh jag ska sätta mig imorgon och tänka noggrant på hur jag ska göra, jag kan inte tänka klart nu =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag brukar låna på bibblan =)

 

Smyger du in en massa "symboler" så behöver du ju faktiskt inte hålla dig så stenhårt till ämnet i övrigt. Ta t.ex. Fight Club som är helt späckad med symbolik, ändå är det ju inte direkt symboliken som man främst uppsattar när man sett den. Beror ju iof på hur hårda dom är på det här konstnärliga, kan vara svårare att komma ifrån.

 

Hoppas det går bra i alla fall!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tips: skit i symbollexikon! Berätta något DU vill berätta istället. Det är väl det film (och konst) handlar om. Och du kan berätta vad som helst på ett "konstnärligt" sätt. Ett smart sätt är att göra det helt eller delvis med undertext, berätta något du vill ha sagt, men utan att visa med just de bilderna du kanske direkt ser i ditt huvud. Tänk på hur det känns istället, och visa det i bild.

Länk till kommentar
Share on other sites

hmmm, jag är inte riktigt heller säker på att lexikonet är rätt väg... känns lite fusk. berätta med din egen symbolik, det är bara att tänka lite konstnärligt.

symbollexikon känns lite som när rappare använder rimlexikon...

Länk till kommentar
Share on other sites

En rappare med rimlexikon kan ju ändå inte jämföras med en filmskapare med symbollexikon då jag inte är ute efter att vara kreativ utan att folk ska kunna associera vissa föremål till döden och olika närliggande teman.

 

Men saken är den att jag vill hitta symbolik i saker som snappas upp av dem som ser min film helt enkelt, men problemet är redan fixat ändå, tack iaf =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är absolut inte fusk med symbollexikon. Den konstnärliga friheten (som jag alltid kommer att luta mig på) ger konstnären all frihet. Vill man använda sig av ett symbollexikon för att förbättra sina förkunskaper om ett ämne eller symboler för något så uttrycker man ändå SIN egen syn på det hela.

 

Kanske dum liknelse, men jag skriver på en grej just nu och jag lånar högvis med böcker om krigsstrategi, vapen, religion, konsthistoria och arkitektur. Jag anser det jag skriver på som ett konstnärligt verk, och jag tycker inte att jag fuskar för att jag gör research. För all konst måste inte vara exlusivt för de som söker konst, det alienerar konst från vanliga människor och det känns fel. Det går utifrån konstnären själv, och som sagt, vill man ha en etnologiskt riktig symbolik bör man kunna leta reda på den.

 

Vill du göra något "ovanligt" men ändå förståeligt leta i "ovanliga" kulturers symboler. Det är förvånansvärt hur olika kulturer tolkar saker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...