cazz Postad 3 februari 2010 Postad 3 februari 2010 Har en Sony HDR-FX1E och som jag tycker spelar in bra ljud. Jag är bara en glad amatör men ibland kommer jag kanske spela in teaterföreställningar. En del kan jag spela in via mixerbordet men det är ju inte alltid att jag kan det. Eftersom jag är en amatör vill man ju inte lägga för mycket pengar på sådant, inte just nu i alla fall men man vill ju endå inte ha dåligt ljud. Jag brukar ibland tittar runt lite på ebay, ibland kan man göra intressanta fynd och hittade denna http://cgi.ebay.com/Professional-Shotgun-Microphone-Mic-for-Sony-Camcorder_W0QQitemZ250564938129QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item3a56d58991 Har inte en aning om den är bra eller dålig. Så jag sitter vid ett vägskäl där det finns tre vägar 1. kör med den inbyggda jag har 2. köpa den på ebay (verkar vara bra och ett intressant pris) 3. välja en annan mikrofon. Man brukar ju säga att "Man får det man betalar för" men stämmer det alltid?? Ibland säljs ju enbart märket för det händer ju att de tillverkas på samma ställe som ett okänt märke 0 Citera
Team_fagott Postad 3 februari 2010 Postad 3 februari 2010 Köp en röde videomic (ca 995 kr) . Spela in via kameran är värdelöst. Tro mig. du kommer ångra dig ananars 0 Citera
cazz Postad 3 februari 2010 Författare Postad 3 februari 2010 Spela in via kameran menar du väll kamerans inbyggda för även den röde videomic kopplas ju till en 3.5 tele i kameran. Jo röde är ett bra märke 0 Citera
Christian van Caine Postad 3 februari 2010 Postad 3 februari 2010 Att man bara skulle betala för märket, när det gäller professionell utrustning i vart fall, är myt. Det är sant att mycket noname-prylar & billiga budget-saker tillverkas på samma ställe, men det gäller absolut inte för bra saker. Inom film & musik får man indeed vad man betalar för. Till skillnad från vanliga, ignoranta konsumenter så vet en tekniker inom skapande yrken mycket väl vad han/hon vill ha, & har STORA krav som kräver kompetens hos tillverkaren. Det sätter krav på tillverkarna att hela tiden utveckla sig, & för att hålla en edge gentemot andra tillverkare så skulle dom hellre stoppa drulen i syra än dela med sig godhjärtat till andra tillverkare/märken. Den där micken är absolut ingen 416 (dyr fullprofessionell mick), men den kan inte helt omöjligt vara helt okey för dig. För under 300:- så är det inga pengar att snacka om ifall den skulle vara dålig. Jag kan varesig råda dig till det ena eller det andra eftersom jag aldrig testat E-Baymicken (& inte tänker göra det heller), men sett som så, så är Videomick verkligen inte en fantastisk mick den heller. 0 Citera
cazz Postad 4 februari 2010 Författare Postad 4 februari 2010 mmm saknar att det inte finns något tester man kan lyssna på Att bara se på faktablad är ju inte alltid den rätta Jag har en DVD guide om kameran och där använde dom en sennheiser MK66 (tror jag den kallas så) och det var ju stor skillnad när man körde utan och med. Dock den största skillnaden var när personen håller i micken utan förbilden vid midjan. 0 Citera
cazz Postad 4 februari 2010 Författare Postad 4 februari 2010 Lite uppdatering av mina letande och läsande. Ni får rätta mig om jag har missförstått sakerna (Det är vanligt) Röde videomic är en trevlig sak, inte den bästa men i det prisklassen är den nog det för Det finns inte så många konkurrenter (har tittat runt lite) En annan som folk gillar är Röde NTG-2, mer en dubbelt så dyr så det är ju en annan prisklass. En del säger det är ingen så stor skillnad medan del andra säger det är det. Det bero ju förstås vad man ska ha den till och hur man använder den. Runt samma pris så finns det en Sennheiser MKE-400. och vad jag har förstått så är det också en bra mick, dock har jag inte hittat så mycket info om den och den är ju precis som NTG-2 dubbelt så dyr än Röde videomic Jag har inte bestämt mig än, jag är en glad amatör som inte vill lägga för mycket pengar på saker men vill heller inte spela in något och det låter fördjävligt (Ursäkta min uttryck) Jag är en sådan som planerar, skissar och tänker igenom alla min köp så jag vet att jag gör rätt så jag ber om ursäkt om jag börja låta som en papegoja :) Videomic och MKE-400 har två fördelar. De följer med fäste att sätta på min kamera och den har 3,5 telejack Att göra/köpa en XLR>minitele är ju inga problem, dock så måste man köpa ett bra fäste till kameran och då springer det iväg priset (ca 500 kr för en sådan) En fördel som XLR har är att man kan förlänga den en bra bit utan att få dålig ljud. En minitele förlägning skapar brus eller något dåligt ljud. Så det är lite si och så vad man ska välja Spelar jag in exempelvis en teater så kan jag ju inte stå längst fram utan längst bak eller på sidan. Detta gör ju att ljudkällan kommer vara ett x antal meter ifrån. Man kanske kan ha en annan inspelningkälla närmare scenen (Ex Zoom H2/H4) men då är det ju en extra utgift för det. Så nu vet ni mina tankar just nu :) 0 Citera
Main_W Postad 4 februari 2010 Postad 4 februari 2010 Jag skulle säga att du kanske klarar dig fint med den inbyggda micken, men om du ska köpa en mikrofon så köp en budget mikrofon typ Röde för 995 :-. När du står långt ifrån scenen kommer alla mikrofoner i världen att låta "dåligt". En dyrare mikrofon kommer inte ge "bättre" ljud i den meningen som du verkar tro. Det viktiga i frågan så som jag tolkar en är antagligen budgeten efter det bör mikrofonen vara praktisk med upphängning och sladdar som medföljer. Hoppas du inte misstycker på min tanke. Anyway, det enklast och bästa sättet är antagligen att sätta upp en eller två mikrofoner vid scenkanten som går till ett mixerbord och därigenom skickar du via line signal till din kamera alternativt ta ljudet direkt från det mixerbord som ljudteknikern använder till PA-systemet i teaterlokalen. Lycka till // 0 Citera
cazz Postad 4 februari 2010 Författare Postad 4 februari 2010 Tack för dina synpunkter Jo att ta från mixerbordet är ju det bästa men inte alltid man kan det. Jag känner ljudteknikern väldigt väl så koppla in om jag är i den lokalen kanske inte är några problem men man vet inte alltid om det går på andra ställen. Sedan vill jag ju spela in i naturen och det med När jag spelar in från teatern tror jag att det bästa är att koppla en Zoom H4 (Jag kan låna en sådan) till mixerbordet så jag får in bra ljud från myggorna/ljudfilerna och sedan en bra mik på kameran för att få inte ljudet runt omkring. Just nu så lutar det åt den röde 0 Citera
Luzer Postad 5 februari 2010 Postad 5 februari 2010 Jag hade nog försökt ta i allafall en tappning från mixern, så du får nära och rent ljud som du kan pusha med. Och sedan som Main skriver försöka sätta två fasta mikar för stereoupptagning på något "lämpligt" ställe. Och med lämpligt vore det ju bra om det inte springer massar folk förbi så dom får vara lite i fred. Samtidigt som det ska låta någorlunda ok just där. Ska du springa runt med kameran? Isåfall hade jag nog försökt få tag på en till H4a eller liknande apparat, då kan du ha en vid mixplats och en (gömd) någonstans vid mikarna för PAt. Så behöver du inte ha massa kablar till kameran om du ska vela runt endel. Annat är det väl om du tänkt vara stilla. När det gäller xlr eller 3,5mm stereo. Alltså balanserad signal eller inte. Så måste du ha en balanserad burk i båda ändar för att signalen ska vara balanserad. Dvs man kan inte med lite enkel lödning göra en egen adapter från xlr till 3,5mm för då blir inte signalen balanserad ändå. Om du står still någonstans med kameran där det även låter bra, så hade jag skaffat en stereomik till kameran (röde videomik är väl mono, rätta mig om jag har fel) och sedan struntat i mikarna i "publiken", satt din H4a vid mixplats och tappa en signal därifrån. Kör dom inte så mycket stereo i PAt, så finns ju även varianten att slänga upp en mik vid mixplats och ta PA ljudet där, sedan tappa en torr monosignal från mixern men även "salongs" ljudet till den andra kanalen. Om dom kör helt mono så känns det ju lite onödigt att lägga samma ljud på två kanaler på H4an menar jag. 0 Citera
cazz Postad 5 februari 2010 Författare Postad 5 februari 2010 mmm har ju en hyffad ide hur jag ska göra om jag spelar in på teater Jag är intresserad av en billig och bra allaround mik som jag kan ha överallt med när jag spelar in. Teater, Natur, Zoo, djur och you name it. Så en mik till att koppla in i min kamera är det jag är ute efter nu. OM jag ska spela in på teater så kan jag låna en H4 och bra mikar (Om det inte är upptagen) men jag vill även ha en mik som jag kan ha själv och till egna projekt 0 Citera
cazz Postad 5 februari 2010 Författare Postad 5 februari 2010 Ligger Videomic och MKE-400 i samma klass? De ligger ju inte samma prisklass kan man säga men hur är det med kvaliten?? 0 Citera
cazz Postad 7 februari 2010 Författare Postad 7 februari 2010 ok nu har jag tittar runt och läst på och lyssnar och sett på tester och det Videomic verkar vara en bra mikrofon för nybörjare DOCK har jag bara en enda liten fråga och det har med min fråga från början Är Videomic bättre ljud än Sony HDR-FX1 inbyggda mik JA eller NEJ 0 Citera
Christian van Caine Postad 8 februari 2010 Postad 8 februari 2010 Om den är bättre eller inte rent ljudmässigt har jag ingen aning om, men den är utan tvekan mycket bättre riktad. Kameramickar är alltid njurar för att kunna spela in i stereo, men stereo är inte bara menlöst för dialog, det är direkt illa. Dessutom tar de in kopiösa mängder rums-eko. Röde-micken är redan bättre än de flesta kameramickar jag testat, men framför allt så är inte avstånd lika kritiskt. 0 Citera
cazz Postad 8 februari 2010 Författare Postad 8 februari 2010 Tack då vet jag det Visseligen får jag det i mono om jag spelar in musik men kan vara bättre en få det i stereo och en massa andra ljud från salen. 0 Citera
Christian van Caine Postad 8 februari 2010 Postad 8 februari 2010 Just ja, du skulle spela in så ja! Well, även där vinner du på att det i mono. Hade du haft tillgång till, samt kunskapen att hantera, M/S-stereo (en metod som ger perfekt center men mindre stereobredd), så hade det varit en bra metod att spela in sånt med, men vanlig X/Y-stereo (korsade mickar) måste vara väldigt nära för att fungera. Billiga kameror har en variant av A-B-stereo (mickarna har avstånd till varandra) som gör dem helt värdelösa till annat än rena amatörvideos. Frågar man folk som Phil Spector så ska musik aldrig vara i stereo oavsett vilket ;-) (....vilket jag absolut inte håller med om :)) För att kontra vad Main W skrev; Senaste föreställningen jag spelade in var ett medicinarspex, & till det använde jag en Sennheiser MKH 416. Jag stod med rörlig boom på balkongen, runt 3½ meter upp, 7-8m från scen, & fick ett fantastiskt resultat. Visst, lät inte som jag stod på scen precis, & var inte tillräckligt för att kunna ge ut kommersiellt, med det går absolut att få väldigt bra resultat även från avstånd. Faktum är att jag egentligen bara ville ha applåder & publiksorl, men det var så imponerande tydlighet & skärpa på ljudet att jag faktiskt klippte ihop allt till en helhet & sparade, musik & allt :-) Att det faktiskt funkade beror dock på att micken är grymt riktad, har fantastisk återgivning, & att jag aktivt följde vad som hände på scen genom att panorera efter skådisarna. Du kan inte stå lika långt ifrån med en budgetmick, & det kräver att någon styr micken, men så länge det är bra akustik så kan man få imponerande resultat från flera meters avstånd! Med den budget du antytt så finns visserligen 416 inte ens med på kartan, nämnde den egentligen bara för att dementera ett oriktigt påstående, men K6 med ME66-kapsel (som du redan nämnde i ett tidigare inlägg :)) bör åsså kunna komma ganska långt ifrån utan att det börjar låta fan. Den är dyrare än Rödes videomick, men är grymt mycket bättre mick redan som den är. Audio Technica är mickar som har väldigt gott rykte åsså. De är betydligt billigare än Sennheiser, & mycket bättre än Röde, vart väldigt nöjd med alla jag jobbat med, men vet tyvärr nästan inget om dom, så hoppas någon annan har lite visdom att dela med sig rörande dem... Nu vet jag iof inte vad du har för krav, & jag har aldrig testat att micka upp något mer avlägset än 1m med Röde, & det med NTG-2 (den är klart märkbart bättre än Videomic), så jag vet inte om en Videomic klarar av en sån sak. Det absolut bästa du kan göra är att koppla in dig på mixerbordet, men är det inte ett val så skulle jag tro du vinner en hel del på att lägga 6000:- (tror jag) på en K6 m. ME66-kapsel, alternativt en prismässigt likvärdig Audio Technica. Hittar du en begagnad, & jag har sett flera stycken själv, så är dom mycket billigare :-) Dock, står du framme vid scen så ska en Röde funka, åtminstone för husbehov. 0 Citera
cazz Postad 8 februari 2010 Författare Postad 8 februari 2010 Tack för de svaren Jo kan man koppla in i mixern så gör man det. Sedan kanske det räcker att köra den inbyggda miken för att få ljudet från publiken. Jag kommer inte att jobba med intervjuer. Jag har få områdes som intresserar mig just nu Spela in från en teater och exempelvis lucia. Man är då aldrig framme med miken varken på det ena stället eller det andra. Det andra är att göra naturfilmer eller enkla musikvideo Röde har ett bra pris men det känns att den är mest bra för småkamror som H20 och H30 för de har dåliga mikar. Mina ljudkällor kommer sällan vara kortare än 1 meter men betala 6000 spänn för en mik det gör jag inte. Sååå intresserad är jag inte ännu :) Kan kanske tänka mig max ca 2500 kr SP har ju en hel del för under 2000 kr t.o.m men vilka som är bra vet jag dock inte http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6276426 /update Ser på Röde Videomikrofon stereo SVM att de kör med en sådan kamera jag har :) Ser biffig ut den miken men om den är bra vet jag inte /Update 2 Bra visning om Röde Stereo SVM och där säger han ju också att bästa ljudet är att vara så nära som möjligt. Den där Röde Stereo är jag lite småsugen på :) 0 Citera
FILM_Master Postad 28 februari 2010 Postad 28 februari 2010 jag lånar tråden en liten stund, jag hade tänkt köpa en minidisc och använda den till ljudupptagning till de filmer jag gör. det jag undrar vad är det för mic man ska ha? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.