Gå till innehåll

Visa - berätta inte, tips för att skriva manus


Taz_1999

Recommended Posts

Hittade just denna (korta) artikel:

 

Screenwriting 101: Writing Visually

http://io9.com/5448733/screenwriting-101-writing-visually

 

Några tips:

* Koncentrera dig på att berätta din historia i bilder

* Visa - berätta inte

* Wall-E är en bra förebild

* Vad dina karaktärer gör är viktigare än vad de säger

* Skriv din film som en stumfilm - utan dialog och se om den fungerar fortfarande.

 

Här är förresten hela manuset för Wall-E (direktlänk till PDF):

http://disneystudiosawards.movies.go.com/wall-e_script.pdf

 

Jag tycker det är bra råd och tips, vad tycks?

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut. Har sett det tipset tidigare någonstans. Min hårddisk krashade för ett tag sedan, då försvann alla bokmärken, förut hoppade jag lite här och där, innan jag började skriva. För att memorera tips i långtidsminnet. : )

 

Jag provade att ta bort dialogen på det jag skrivit. I början dvs de första tjugo sidorna fungerade det förvånansvärt bra. Ju längre in man kom, desto fattigare blir det med sådan beskrivning, och det är medvetet, för jag personligen skulle tycka det blev väldigt tjatigt att läsa. Nu vet jag inte hur det ser ut i Wall-E, gick inte att gå via den länken, men ska kolla upp mer där.

 

Sen kan man ju ha de i åtanke att det är två regissörer som turas om, då får man ju vid manusnedbrytningen göra klart att personen reagerade,tänkte, gjorde, tyckte så tidigare. Och/ eller om det är tre veckor mellan tagningarna.

 

Däremot när man kommer till sidan hundra, känns det som man "skriver på näsan" på skådespelaren om man fortfarande ger nästan hundra procentiga uppmaningar, hur personen ska reagera, plus att manuskriptet skulle bli femtio/sextio sidor längre.

 

Så uttrycket "Show dont tell" tycker jag ligger i skådespelarens intresse också, jag skriver det som måste med, plus lite till kanske. ; )

 

När det gäller manuset med Ted och Manne, så är det ingen dialog förrän på sidan tre, och ganska tydliga beskrivningar de sju åtta första sidorna, men sen avtar de mer och mer.

 

Så är det någon skådis som läser här som har synpunkter på detta.

 

Lika glada hälsningar denna gång.

Onlyme

Länk till kommentar
Share on other sites

Däremot när man kommer till sidan hundra, känns det som man "skriver på näsan" på skådespelaren om man fortfarande ger nästan hundra procentiga uppmaningar, hur personen ska reagera, plus att manuskriptet skulle bli femtio/sextio sidor längre.

Så uttrycket "Show dont tell" tycker jag ligger i skådespelarens intresse också, jag skriver det som måste med, plus lite till kanske. ; )

 

Är det någon som har en åsikt om detta ämne?

Vore intressant att veta.

 

Ps: Läste nästan hela manuset, eftersom jag sett filmen rullade den förbi bakom ögonlocken, men jag tyckte att författarna har lämnat mycket åt skaparna, de har med det som de verkligen vill/ måste ha med, inte ett onödigt ord, kändes det som. Ds

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker "Show, don't tell" är tråkigt överskattat om jag ska vara ärlig. Jag menar, visst kan man gå för långt med mängden dialog och så, men många som förespråkar uttrycket är ju sjukligt trångsynta.

 

Argumentet att om man tar bort dialogen ur sitt manuset och berättelsen faller samman så har man gjort fel - ungefär där börjar det rena skitsnacket dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker "Show, don't tell" är tråkigt överskattat om jag ska vara ärlig. Jag menar, visst kan man gå för långt med mängden dialog och så, men många som förespråkar uttrycket är ju sjukligt trångsynta.

 

Argumentet att om man tar bort dialogen ur sitt manuset och berättelsen faller samman så har man gjort fel - ungefär där börjar det rena skitsnacket dock.

 

Jo, man får ju inte dra det till ytterligheterna. Personligen försöker jag efter att ha skrivit en scen, se om jag kan ta bort den sista dialogen, och ersätta den med en gest, uttryck eller handling, sedan går jag nerifrån och upp. Ofta försvinner det några rader, men det blir ju naturligtvis kvar en del, eftersom jag inte skriver stumfilm. : )

 

Men Thebrother of light, vad tycker du om det som nämndes ovan, att skriva en skådis eller en regissör på näsan?

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen försöker jag efter att ha skrivit en scen, se om jag kan ta bort den sista dialogen, och ersätta den med en gest, uttryck eller handling, sedan går jag nerifrån och upp. Ofta försvinner det några rader, men det blir ju naturligtvis kvar en del, eftersom jag inte skriver stumfilm. : )

 

Bra tips! Det ska jag också testa med :)

 

 

Men Thebrother of light, vad tycker du om det som nämndes ovan, att skriva en skådis eller en regissör på näsan?

 

Jadu, jag vete tusan. Skådisar vet jag inte om man ska ta mycket hänsyn till, de är ju bara verktyg ;)

 

Personligen så respekterar jag författaren mest av alla tre, så jag håller inte med folk som säger att man inte ska regissera med manus, så länge man inte går för långt förståss.

 

Vill dock inflika att jag har väldigt begränsad erfarenhet av att göra film (skriver bara manus och det gör jag i första hand för att det är kul), så jag ska nog inte yttra mig allt för mycket. Många har en tendens att ta åt sig om man försvarar manusförfattare allt för mycket :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill dock inflika att jag har väldigt begränsad erfarenhet av att göra film (skriver bara manus och det gör jag i första hand för att det är kul), så jag ska nog inte yttra mig allt för mycket. Många har en tendens att ta åt sig om man försvarar manusförfattare allt för mycket :P

 

Samma här, skriver för att det kliar i fingrarna, vill få det på pränt för att se om det skulle kunna fungera som en spelfilm.

Däremot går det otroligt sakta, för när jag skrivit en scen, måste jag backa tillbaka varenda gång för att se, om jag fick med den där klockan, eller bilen i bakgrunden, eller om personen har sagt något liknande förut och om det fungerar logiskt, mm.

 

Men har satt en deadline ( Måste göra så, eftersom i vanliga fall lever jag enbart i framtiden känns det som) att jag ska ha ett färdigt spelfilmsmanus den sista februari. Jag har hela berättelsen på ett kladdtreatment, som jag hoppar in och ändrar i vid behov.

 

Mvh Onlyme

Länk till kommentar
Share on other sites

Prova att filma en scen när du är "klar" med den.

Bara dialogen, med två eller flera kompisar (behöver inte vara skådespelare på det här stadiet).

 

Show, don´t tell : )

 

Ja det har jag gjort, fast jag och min fru. Men hon är urless på mig när det gäller detta, haha.

Har gått så långt att jag startade en blogg, som hon kan läsa när hon vill veta vad jag gör.: )

Länk till kommentar
Share on other sites

Samma här, skriver för att det kliar i fingrarna, vill få det på pränt för att se om det skulle kunna fungera som en spelfilm.

Däremot går det otroligt sakta, för när jag skrivit en scen, måste jag backa tillbaka varenda gång för att se, om jag fick med den där klockan, eller bilen i bakgrunden, eller om personen har sagt något liknande förut och om det fungerar logiskt, mm.

 

Men har satt en deadline ( Måste göra så, eftersom i vanliga fall lever jag enbart i framtiden känns det som) att jag ska ha ett färdigt spelfilmsmanus den sista februari. Jag har hela berättelsen på ett kladdtreatment, som jag hoppar in och ändrar i vid behov.

 

Mvh Onlyme

 

Jag brukade också sätta upp deadlines förut, men då hände det att jag jobbade så mycket och så stressat att jag till slut tappade lusten.

 

Nu när jag insett att jag egentligen inte har bråttom så jobbar jag bara när jag känner för det (vilket för tillfället är typ hela tiden). Jag brukar göra så att jag skriver ner vad alla scener jag har i huvudet handlar om på A4-papper, en scen per blad. Sen skriver jag en kladd av varje scen på datorn, då en scen per dokument. Sen använder jag ett manusprogram för att renskriva, och då avverkar jag en scen åt gången. Det här gör visserligen att det tar något längre tid att skriva ett manus (dock inte nödvändigtvis, men oftast), men samtidigt så arbetar jag snabbare och mer effektivt, paradoxalt nog. Till poängen: Den här metoden gör att alla små detaljer du pratar om aldrig blir något problem, eftersom man kan gå från en scen till en annan lika snabbt som du kan blinka under kladdstadiet, och när du väl kommer till att skriva första riktiga utkastet så finns allt på plats, vilket hindrar en från att behöva beskymra sig över sånt då.

 

Men lycka till med din deadline! Tänker du lägga upp manuset här när du är klar? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag brukade också sätta upp deadlines förut, men då hände det att jag jobbade så mycket och så stressat att jag till slut tappade lusten.

Ja risken finns faktiskt, tänker på det ibland, men slår bort det. Skratt.

 

Nu när jag insett att jag egentligen inte har bråttom så jobbar jag bara när jag känner för det (vilket för tillfället är typ hela tiden).

 

Skratt igen, känner igen det där.

 

Jag brukar göra så att jag skriver ner vad alla scener jag har i huvudet handlar om på A4-papper, en scen per blad. Sen skriver jag en kladd av varje scen på datorn, då en scen per dokument. Sen använder jag ett manusprogram för att renskriva, och då avverkar jag en scen åt gången. Det här gör visserligen att det tar något längre tid att skriva ett manus (dock inte nödvändigtvis, men oftast), men samtidigt så arbetar jag snabbare och mer effektivt, paradoxalt nog. Till poängen: Den här metoden gör att alla små detaljer du pratar om aldrig blir något problem, eftersom man kan gå från en scen till en annan lika snabbt som du kan blinka under kladdstadiet, och när du väl kommer till att skriva första riktiga utkastet så finns allt på plats, vilket hindrar en från att behöva beskymra sig över sånt då.

 

Jag har ett liknande sätt, har en kladd som jag även skriver frågor i, skillnaden för mig är att jag direkt efter kladden skriver de scenerna jag brinner för mest, först. Och det är hittills början, vändningen och slutet. Så nu är den svåra biten kvar, enligt min mening, att få sidestoryn och karaktärsfördjupningen i samma anda, och puls.

Men lycka till med din deadline! Tänker du lägga upp manuset här när du är klar? :)

Nä, siktar mot stjärnorna. ;). Så om jag blir så pass nöjd att jag skulle tänka mig att se den, så ska jag pitcha den. Har ett manus "ute" men de är bortresta så jag skulle få svar i början på Mars. :( Lång väntan för en sådan som mig. :)

 

Ska du?

 

Vänliga häls Onlyme

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä, siktar mot stjärnorna. ;). Så om jag blir så pass nöjd att jag skulle tänka mig att se den, så ska jag pitcha den. Har ett manus "ute" men de är bortresta så jag skulle få svar i början på Mars. :( Lång väntan för en sådan som mig. :)

 

Ska du?

 

Ja, tror det. Brukade alltid lägga upp manus här förut, för några år sen. Och jag gör nog det igen, så jag får lite kritik och förslag: Jag har en tendes att få tunnelseende när jag skriver och vill jag förbättra ett manus blir det bara småändringar, för jag vill ogärna ta bort/ändra mycket. Men om jag får höra från annat håll vad jag kan göra annorlunda så blir det lättare för mig att ändra i mitt kära lilla manus ;)

 

Efter det - när jag har ett helfärdigt manus - så tänker jag ge ut det i bokform via Vulkan.se, och kanske även skicka runt det lite, även fast jag inte vågar hoppas på för mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter det - när jag har ett helfärdigt manus - så tänker jag ge ut det i bokform via Vulkan.se, och kanske även skicka runt det lite, även fast jag inte vågar hoppas på för mycket.

 

Bokform? Oki, så det är inte ett spelfilmsmanus?

För övrigt hoppas kan man väl göra, så länge man tar en refusering allvarligt men inte personligt.

:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Bokform? Oki, så det är inte ett spelfilmsmanus?

För övrigt hoppas kan man väl göra, så länge man tar en refusering allvarligt men inte personligt.

:)

 

Jojo, det är ett filmmanus, men jag låter folk ta del av det genom att köpa en bok (som jag dock inte kommer tjäna något på).

 

Och absolut, klart man ska hoppas! Hoppet är i alla fall min största motivation :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jojo, det är ett filmmanus, men jag låter folk ta del av det genom att köpa en bok (som jag dock inte kommer tjäna något på).

 

Oki. Nyfiken fråga, vad är tanken med bokformen? Och är den filmmanusformaterad även i bokformen?

 

Häls Onlyme

Länk till kommentar
Share on other sites

Oki. Nyfiken fråga, vad är tanken med bokformen? Och är den filmmanusformaterad även i bokformen?

 

Häls Onlyme

 

Ja, det är formaterat som ett filmmanus.

 

Tanken är väl att låta andra ta del av manuset, utan att jag för den skull behöver oroa mig för att någon bara kopierar det. Det kan de visserligen ändå göra, men det är ju liksom hugget i sten att jag har upphovsrätt och allt sånt. Tror jag i alla fall; ska läsa på lite innan. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

men det är ju liksom hugget i sten att jag har upphovsrätt och allt sånt. Tror jag i alla fall; ska läsa på lite innan. :)

 

Okej. Ja angående upphovsrätten den vägen skulle vara intressant att veta mer av, har inte ens tänkt åt det hållet. Jag kastade in det på manusbanken.

 

Uppdatera gärna.:)

 

Onlyme

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...