gorbit Postad 17 januari 2010 Postad 17 januari 2010 Hej, Vill börja med att säga att jag försökt söka så gott jag kan men inte hittat vad söker. Som så många andra så har jag en stor samling Hi8-filmer liggandes. Dessa skulle jag vilja överföra till DVD-skivor. Kort och gott vill jag digitalisera mina filmer, redigera dem (endast klippa) och därefter skapa en DVD med menyer och kapitel. Jag har gjort en del research och t.o.m. börjat exprimentera lite. Den metod som gett mig bäst resultat är denna guiden. Processen ser kortfattat ut så här: Fångar videon med VirtualDub utan någon komprimering allsKlipper upp filmen i VirtualDubEncodar varje klipp med HCenc enligt guidenRippar ljudet från den fångade videon med VirtualDubEncodar ljudet med BeSweet Använder TMPGEnc DVD Author för att skapa en DVD av det hela Jag tycker processen känns onödigt omständig. Går processen ovan att förenkla på något sätt? Finns det någon annan programvara som skulle göra mitt projekt enklare? Kom gärna med övriga tankar och funderingar som jag skulle kunna ha nytta av. Tacksam för hjälp! 0 Citera
beta75 Postad 17 januari 2010 Postad 17 januari 2010 Du kan använda ett USB-video capture kort och spara tanka in dina filmer som dv med ljud och allt. Beroende av kort och vilket operativsystem du sitter på finns det olika lösningar. Detta kan du klippa i t.ex. windows movie maker och bränna dvd men nero, eller med premiere elements / pinnacle osv. Om du har en lite bättre dv-kamera som kan spela in via komposite ( gul RCA ) så kan du koppla Hi8 kamera -> DV-kamera -> Firewire till datorn och på så sätt slippa en USB-video capture. Jag har annars god erfarenhet av EasyCap USB-video capture dongel. Det följer ofta med programvara för windows som är enklare är virtual Dub. /KN 0 Citera
gorbit Postad 17 januari 2010 Författare Postad 17 januari 2010 Tack för ett bra svar. Har läst om det där att använda en DV-kamera som "brygga", men har tyvärr inte tillgång till en sådan. EasyCAP verkar ju dock vara ett alternativ. Den gör det alltså möjligt för mig att fånga mina filmer direkt in i Adobe Premiere CS4 som med en DV-kamera? 0 Citera
beta75 Postad 17 januari 2010 Postad 17 januari 2010 Tack för ett bra svar. Har läst om det där att använda en DV-kamera som "brygga", men har tyvärr inte tillgång till en sådan. EasyCAP verkar ju dock vara ett alternativ. Den gör det alltså möjligt för mig att fånga mina filmer direkt in i Adobe Premiere CS4 som med en DV-kamera? Du fångar videoströmmen med den medföljande programvaran och de filerna du får lägger du i timeline i premiere och redigerar. Det kan ev gå att fånga direkt i Premier. Vet inte har inte provat. Jag använder min EasyCap för att spela in från en Boxer och det funkar grymt bra. /KN 0 Citera
Rogge Postad 17 januari 2010 Postad 17 januari 2010 Jag använder min EasyCap för att spela in från en Boxer och det funkar grymt bra. Voff, voff! ;) :bire 0 Citera
plf66 Postad 17 januari 2010 Postad 17 januari 2010 Jag har använt ett Pinnacle PCTV-kort för att föra över direkt från analogspelare till AVI-fil i datorn. Har gett samma resultat som de fall jag kört från analaogvideo till DVCAM och sen som AVI-fil i datorn. Har sen redigerat med Premiere eller med Vegas. Nu har mitt överföringsbehov sinat, så nu har jag lagt ut kortet på Tradera: http://www.tradera.com/Pinnacle-TV-kort-PCTV-Stereo-fjarrkontroll-nyskick-auktion_105016263 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.