Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

håller på med en film där jag bla spelade in en skiktröntgen, jag spelade in med två kameror men båda banden(Dvcamband) var helt tomma efteråt, troligen har de avmagnitiserats på något sätt!? eller har ni någon bra idé? och hur skall jag kunna motverka detta till ominspelningen som jag kommer göra?

Postad

Skiktröntgenapparaten är väl i princip en enda stor magnet??? Om det är varianten där man åker in i en "tunnel". Jag har gjort en sån och glömde ta min ring - det märktes kan jag säga.

Är däremot ingen expert på hur man skyddar...

Edit: En variant kan väl vara långa firewire-kablar och inspelning direkt till dator eller bandare.

//Max

Postad
Skiktröntgenapparaten är väl i princip en enda stor magnet??? Om det är varianten där man åker in i en "tunnel". Jag har gjort en sån och glömde ta min ring - det märktes kan jag säga.

Är däremot ingen expert på hur man skyddar...

//Max

Finns inga magneter i en röntgenapparat, den använder joniserad elektromagntisk strålning (Det som alltså är skadligt för människor).

Det du beskriver är en MRI ("magnetkamera"). Har videokameran varit i närheten av en sådan är det kört med banden!

Postad

DV-Bandet funkade -samma dag jag spelat in skiktröntgenscenen- på en annan plats, det var först efter den som jag märkte att de första 15min på bandet där jag spelat in skiktröntgen var helt tom. Tack max för idén Får kanske köra någon firewirelösning, några andra förslag?

Postad

jag hoppas verkligen att du inte måste köra röntgen på riktigt till varje tagning? om du inte har maskinen igång så ska det inte påverka kameran eller banden. dessa maskiner står alltid passivt igång så de inte är skadliga eller farliga för sköterskor osv..

Postad

eftersom det är en dokumentär, där jag filmar en lungcancer sjuk kille, så har det alltid i gång maskinerna, jag har själv på mig tung skyddsutrustning, problemet är kanske att kameran också behöver det. han ska på en ny röntgen om ca två veckor så jag tänkte försöka planera det bättre denna gång, problemet är att sjuksköterskorna har körigt schema och har inte tid att köra en fejkröntgen för filmandets skull, då det är nog att köra med på knappen som gäller....

Postad

Låter som det är MRT-röntgen du har där, & då riskerar du inte bara banden, utan även kameran om du försöker. Ska du filma sånt så är film det enda medium du kan ha i närheten vad jag vet, men även där bör du vara försiktig så inte komponenter i kameran blir permanent magnetiserade.

Vad du åsså kan göra, med risk för magnetisering av kameran, är att spela in via firewire till en dator som står JÄVLIGT långt borta. Minst något rum bort.

Har aldrig spelat in nära en mega-magnet, så jag vet inte hur magnetfältet påverkar signalen, men effekten från crosstalk (när en signal läcker från en elektronisk ledare till en annan direkt närliggande ledare) via både elkablar & signalkablar är något jag slåss mot dagligen. Induktionen från de elektroniska strömmarna är inte mycket mer än ett svagt magnetfält, så min gissning är att du riskerar ett rent sinessjukt jitter & glitchar.

Jag råder dig att inte försöka för desperat att dokumentera allt i minsta detalj, det behövs inte. Jag vet inte hur ditt upplägg ser ut, men normalt sett räcker det med att du filmar när han ansluts till maskinen, sen kanske exempelvis en stund på operatören eller doktorn (om det inte är samma person, vill säga ;)), för att sen återgå till när han lämnar maskinen.

• 2 veckor senare...
Postad

Tack för utförligt svar! poängen är att se honom skjutas in i MRT-röntgen, men jag ska försöka få sjuksköterskorna att göra det utan att sätta på maskinen..egentligen behöver jag bara en 10 sek sekvens på det...får se hur det går!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...