heddis Postad 14 januari 2010 Postad 14 januari 2010 Hej! Jag är en nybörjare inom det här med filminspelning, men jag har precis fått en videokamera och tänkte nu använda den till en scen som jag länge velat spela in. Men jag upptänkte att ljudet blev inte så bra med kamerans mikrofon, och kameran har heller ingen mic ingång. Så vad ska man då koppla den externa mikrofonen till, datorn ?? Nån som har ett bra tips på hyfsat enkelt filmredigeringsprogram, som man kan lägga på ljudet i också, och som helst är gratis att skaffa? Tacksam för alla bra tips! 0 Citera
Team_fagott Postad 15 januari 2010 Postad 15 januari 2010 Du kan ju köpa en Minidisc spelare eller en inspelningsbar mp3 med micingång Moviemaker är grais i WinDos till maken har du imovie 0 Citera
Christian van Caine Postad 15 januari 2010 Postad 15 januari 2010 Både MiniDisc & MP3-spelare har väldigt dålig kvalitet. En Microtrack eller Zoom H2 / H4 är mycket bättre alternativ. 0 Citera
Octavianus Postad 15 januari 2010 Postad 15 januari 2010 Både MiniDisc & MP3-spelare har väldigt dålig kvalitet. En Microtrack eller Zoom H2 / H4 är mycket bättre alternativ. fast man får nog se det lite för vad det är också. Det kostar ju att köpa de där sakerna. Det bästa är väll om TS redan har tex en laptop, och koplar in micen där, så blir det ju gratis. 0 Citera
Christian van Caine Postad 16 januari 2010 Postad 16 januari 2010 Laptop var det första jag försökte använda till field-recording, faktiskt. Jag la ner det direkt eftersom det var sjukt bökigt att kånka omkring på fanskapet under inspelning, & att det var omöjligt att hålla någon som helst uppsyn över den om man lät den ligga nånstans medan man spelade in. Däremot är det ett helt okay alternativ när man är två på att ta ljudet. En på boom & en på inspelning. Vad man däremot då har för problem är att ingångarna på en laptop är bedrövliga, & en bra preamp / ljudkort med mic in både kostar en del & ökar på otympligheten. Med en billig fieldrecorder får man allt i samma, väldigt portabla, burk. Vidare var det MD & MP3 jag kommenterade. MD är inte värd pengarna & alla vanliga MP3-spelare suger på att spela in ljud. De är enbart menade som diktafoner, inget annat. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.