Jump to content

Recommended Posts

Posted

hej...

Jag undrar hur man får det att se verkligt ut när man hugger av huvudet på en person, i filmen alltså. Ska man ha boll med en peruk på, eller hur får man bäst och mest verklighetstrogna resultat?

Posted

Det finns ju såna där frigolithuvuden som går att köpa i maskeradaffärer. Om man målar ett sådan lite fint, kan man säkert hugga av det så att det ser bra ut på film..

förslåt för ett ganska kort och tråkigt svar, men jag är jäkligt trött -_-

Posted

Jag säger samma som bondlurken... _hur_ ska huvudet huggas av.

Grundprincipen är väl densamma oavsett vilket. (om man inte ska vara fruktansvärt avancerad). Alltså att man svingar svärdet/yxan/vässade spaden/motosågen mot offret, och sedan gör ett klipp precis då hugget träffar.

...nästa klipp, i en helt annan vinkel - löst huvud som singlar genom luften och landar på marken.

En boll som huvud är väl.... sistahandsvalet :-S

Bästa alternativet är väl en avgjutning på skådisen. Behöver inte vara så dyrt eller konplicerat

Jag har en guide på min hemsida om hur man gjuter av ett ansikte.

http://www.attributverkstan.se/ansiktsavgjutning.html

TIllverka själva gjutformen i alginat, och sedan gjuter du med latex eller silikon i gjutformen istället för Ultracal som det står i guiden.

Avgjutningen kommer bli exakt (efter lite målning), och även om du inte har vana att måla upp rekvisita så kan lite kreativ ljussättning få det att se ok ut.

Posted

Det finns ett bra program på Discovery Science .."We Can Rebuild You", en skådespelare måste vara beredd på att offra sig :bire Nej, men ta en såntdär frigolithuvudoch hugg, klipp sedan när yxan (om det är det ska använda) fortfarande har fart men kommit in några centimeter (klipp bara inte för sent så man hinner se att det flyger vita friglolitbitar ..Det är måttlig risk för att det kommer se B ut och assosieras med julafton "Slice the Pinata, it's snow inside :D Merry Christmas ;) ..nej men sen kan du ju bland videocopilot "idén" som länkades här och mixa ihop lite, för om du gör allt datagjort kommer det vara se fult ut ..och om du gör allt utan dator är det också stor risk för att det kommer se fult ut ..om du inte veta några snygga tagningar som kan dölja fusket :)

• 3 weeks later...