Jump to content

Större forum...?

camarade

Recommended Posts

Nja dom där småttingarna räknas inte :) Då är ju voodoofilm mer aktivt än någon av de som länkades. Jag tänker stort community nu. Motsv. valfritt stort spelforum fast för film. "Specialforum" räknas inte (red, cgtalk, hv20.com osv osv osv).

Men vad vet jag, det kanske inte finns?

Specialforum är oftast de bästa enligt min mening. Dessutom innehåller de ofta långt mer än just deras "specialämne" Ta DVXuser.com som exempel (57k medlemmar, de var till början nästan bara inne på Panasonics underbara DVX100 kamera. Men nu tar de upp i stort sett de flesta kameror av samma kaliber och lite till plus allt runtomkring som har med "filmmaking" att göra. Riktigt stort forum.

Står ju tom. "The online community for filmmaking" på deras sida.

Lite samma med t.ex. REDUSER.net med 28k medlemmar. Mycket RED-snack med det finns otroligt mycket att läsa om andra kameror och filmmaking i allmänhet också.

Jag gillar även cinema5d.com som lutar åt DSLR-video-ämnet. Det började med när 5D markII dök upp och sen har det bara utökats med flera DSLR-modeller. Inte så mycket medlemmar än men det lär nog växa. Mycket att lära sig finns där iaf.

HV20.com är bra också.

Jag tror inte på de rent allmänna pga att det är for mycket att ha koll på. Man är hellre medlem på ett mer nischat forum mot den utrustningen man själv jobbar med eller vill ha. Lättar att hitta likasinnade och lättare att få hjälp. Detta tillsammans tror jag gör att det blir dessutom fler medlemmar än på ett bara "allmänt" forum.

Mina 4 ören