Carl W Postad 3 januari 2010 Postad 3 januari 2010 Vad rekomenderar ni för redigeringsprogram för en "halvseriös nybörjare" som filmar kortare sketcher och möjligen kortfilmer. Det ska inte vara allt för avancerat. Jag har en JVC HD7 om det har någon betydelse. 0 Citera
jepser Postad 3 januari 2010 Postad 3 januari 2010 Jag själv tycker att Adobe Premiere Elements är helt utmärkt. Många effekter och på svenska. Kostar väl en 1000-lapp. 0 Citera
Hummel Postad 4 januari 2010 Postad 4 januari 2010 Vad rekomenderar ni för redigeringsprogram för en "halvseriös nybörjare" som filmar kortare sketcher och möjligen kortfilmer. Det ska inte vara allt för avancerat. Jag har en JVC HD7 om det har någon betydelse. iMovie eller Final Cut Express i den lägre nivån med lite större budget Final Cut Studio. 0 Citera
Max_H Postad 4 januari 2010 Postad 4 januari 2010 JVC kör med ett lite speciellt filformat, så det kan krävas lite "mek" innan du kan använda filerna, beroende på vilken mjukvara du använder. Vissa program (Premiere är ett av dom) kräva att du ändrar filändelsen från .TOD till .M2TS. Final Cut / iMovie kan ev kräva att du renderar om filerna till nya klipp (är osäker där, men det finns flera andra som kan det bättre). Andra program kan klara av filerna direkt. //Max 0 Citera
Carl W Postad 4 januari 2010 Författare Postad 4 januari 2010 JVC kör med ett lite speciellt filformat, så det kan krävas lite "mek" innan du kan använda filerna, beroende på vilken mjukvara du använder. Vissa program (Premiere är ett av dom) kräva att du ändrar filändelsen från .TOD till .M2TS. Final Cut / iMovie kan ev kräva att du renderar om filerna till nya klipp (är osäker där, men det finns flera andra som kan det bättre). Andra program kan klara av filerna direkt. //Max Precis, just nu använder jag MPEG_Streamclip som konverterar filmerna till .MPEG 0 Citera
Patiik Postad 4 januari 2010 Postad 4 januari 2010 Det är väl mest en smaksak, och såklart funktioner som spelar roll. Ladda ner lite trials versioner så får du en bra bild av hur programmet fungerar. Själv kör jag för det mesta Sony Vegas 9,0. Utmärkt i mitt tycke! :) 0 Citera
Max_H Postad 4 januari 2010 Postad 4 januari 2010 Notis: Trialversionen av Premiere tillåter inte MPEG-filer i något format. //Max 0 Citera
Nyaz Postad 5 januari 2010 Postad 5 januari 2010 Antingen Final Cut Express (föredrar jag) eller Adobe Premiere-nånting (...föredrar jag mindre). Börja INTE med nåt AVID-liknande, det ger extrem huvudvärk. Det finns det tid att svära högt åt senare... Möjligtvis Vegas, men personligen tycker jag det är ett rätt träigt program. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.