Jump to content

Vad ska jag ha för redigeringsprogram?

Carl W

Recommended Posts

Vad rekomenderar ni för redigeringsprogram för en "halvseriös nybörjare" som filmar kortare sketcher och möjligen kortfilmer.

Det ska inte vara allt för avancerat.

Jag har en JVC HD7 om det har någon betydelse.

iMovie eller Final Cut Express i den lägre nivån med lite större budget Final Cut Studio.

JVC kör med ett lite speciellt filformat, så det kan krävas lite "mek" innan du kan använda filerna, beroende på vilken mjukvara du använder. Vissa program (Premiere är ett av dom) kräva att du ändrar filändelsen från .TOD till .M2TS. Final Cut / iMovie kan ev kräva att du renderar om filerna till nya klipp (är osäker där, men det finns flera andra som kan det bättre). Andra program kan klara av filerna direkt.

//Max

JVC kör med ett lite speciellt filformat, så det kan krävas lite "mek" innan du kan använda filerna, beroende på vilken mjukvara du använder. Vissa program (Premiere är ett av dom) kräva att du ändrar filändelsen från .TOD till .M2TS. Final Cut / iMovie kan ev kräva att du renderar om filerna till nya klipp (är osäker där, men det finns flera andra som kan det bättre). Andra program kan klara av filerna direkt.

//Max

Precis, just nu använder jag MPEG_Streamclip som konverterar filmerna till .MPEG

Antingen Final Cut Express (föredrar jag) eller Adobe Premiere-nånting (...föredrar jag mindre). Börja INTE med nåt AVID-liknande, det ger extrem huvudvärk. Det finns det tid att svära högt åt senare... Möjligtvis Vegas, men personligen tycker jag det är ett rätt träigt program.