Jump to content

Mina egna tankar om hur en film görs i efterarbetet.


JonathanJohansson89

Recommended Posts

Det beror på men ofta följer klippningen musiken och då är det viktigt att ha med den från början.

 

Klipparbetet börjar redan vid manus och på riktigt vid storyboard-arbetet.

Vid dyra digitala specialeffekter med lång renderingstid vill man ju inte rendera ut material man senare bara klipper bort och slänger.

 

Vissa av faserna går in i vart annat och pågår under hela produktionen.

 

/KN

Link to comment
Share on other sites

Nja, man brukar klippa till tempmusik, sen gör oftast ljudläggaren & kompositören sitt parallellt. Helst i samarbete.

Det vanligaste är att filmen först klipps färdigt. Om CGI arbetar parallellt med klippningen verkar vara olika mellan olika project, men de flesta jag arbetat med lägger inte CGI förren allt är färdigklippt.

När det är klippt (haha) följer ett spottingmöte (i bästa fall), där regissör, sounddesigner/audio supervisor & kompositör, ibland även producenten, träffas, kollar igenom noga & lägger upp en strategi. Sen arbetar ljudläggning, musik & resterande special effects parallellt. Ofta avslutas allt med först mix & färgkorr, för att till sist gå in i multiplexing, & till sist mastering av det slutgiltiga formatet, be it glasmaster för DVD/BluRay, filer för online on-demand eller 35mm bio-master med DTS-skivor.

Faktum är att jobbet sällan är klart där heller. Är en film huvudsakligen ämnad för bio så mixas den först för uppspelning i biograf (har annorlunda array av högtalarna än hemma & annan inställning av surround) i antingen formatet DTS, Dolby eller SDDS.

I Sverige verkar nästa mix mest vara en fråga om compression, men i Hollywood mixas många filmer om radikalt inför DVD-släppet. Om bilden behöver justeras mer än bara cropping & reformating vet jag faktiskt inte, men skillnaden mellan vad som funkar i ljud på DVD i ett vardagsrum med små hemmabio-förstärkare & speakers, kontra vad som funkar i stora dämpade lokaler med gigantiska PA-system kopplade till arrays av fullrange-högtalare (20Hz till över 20KHz, helst snudd på spikrakt) med subwoofers som kan leverera sonisk pungspark från 15m avstånd är enormt.

Bara det faktum att en vanlig biohögtalare kan leverera subbas som den är, men inte en i ett hemmabiosystem, ställer till en hel del problem som måste lösas.

Sen blir det en ny master till det nya formatet :-)

Link to comment
Share on other sites

Det gör man inte. Man gör tre fem sekunder långa klipp & lägger in. Helst så snabbt som möjligt eftersom många animationer inte går att ljudlägga utan en version med åtminstone rörelser & viktiga detaljer klara.

Dock behöver inte exempelvis bumps, ljussättning, partiklar & liknande vara klart, inte skins heller, men man måste veta vad det ska föreställa för material skinnen ska täcka.

Att inte tänka efter först är dyrt, varje misstag får man betala för.

Varför skulle man göra om allt tre gånger förresten?

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur jag ska förklara riktigt men det verkar vara slöseri på nåt sätt att göra allt tre gånger när man kan klippa ner det.

Men säg så här:

Ta Sagan om ringen t ex. En dialogscen mellan Frodo och Gollum görs. Gollum (specialeffekten som är svår att göra) filmas sammanlagt 20 sekunder. Dom 20 sekunderna har tagit lång tid att animera och ska klippas så det blir två scener som blir 10 sekunder var. Är det inte bättre då att animera ALLT på EN gång istället för TVÅ ?

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur jag ska förklara riktigt men det verkar vara slöseri på nåt sätt att göra allt tre gånger när man kan klippa ner det.

Men säg så här:

Ta Sagan om ringen t ex. En dialogscen mellan Frodo och Gollum görs. Gollum (specialeffekten som är svår att göra) filmas sammanlagt 20 sekunder. Dom 20 sekunderna har tagit lång tid att animera och ska klippas så det blir två scener som blir 10 sekunder var. Är det inte bättre då att animera ALLT på EN gång istället för TVÅ ?

 

Man renderar ut två kameravinklar ur en scen i de fallen.

 

/KN

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur jag ska förklara riktigt men det verkar vara slöseri på nåt sätt att göra allt tre gånger när man kan klippa ner det.

Men säg så här:

Ta Sagan om ringen t ex. En dialogscen mellan Frodo och Gollum görs. Gollum (specialeffekten som är svår att göra) filmas sammanlagt 20 sekunder. Dom 20 sekunderna har tagit lång tid att animera och ska klippas så det blir två scener som blir 10 sekunder var. Är det inte bättre då att animera ALLT på EN gång istället för TVÅ ?

 

Um, jag har ingen aning om vad du menar...jag har inte sagt nåt om tre gånger?

Man renderar ut det man behöver, no more, no less. Vad man renderar ut som final version är vad som fastnar, sen gör man iof ofta även en enkel tempversion till ljudläggning & kompositörens que's, så att allt inte ska ta så förbannat lång tid.

Låter som Beta har mycket bättre koll på hur själva CGI-arbetet är upplagt, jag talar för oss inom ljud & musik-grenarna. Även om folk latar sig med att ge oss material, så kostar vi fortfarande pengar.

Menar du verkligen att rendera ut flera scener samtidigt till en och samma fil däremot, så spar det ingen tid alls. Hur CGI-nissarna i samarbete med klipparna arbetar lägger jag mig inte i om jag inte verkligen måste, men det är till fördel att lämna över reels/beta-filer allteftersom dom blir klara istället för att lämna över allt i en klump i sista sekund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...