Octavianus Postad 16 december 2009 Postad 16 december 2009 Det är så att jag har en canon HV20, som jag skulle vilja koppla ihop datorn med för att kunna ha datorn (en ca 2 år gammal macbook) som referensskärm till. Jag har provat att trycka in firewire sladden i datorn och köra igång adobe CS4 OnLocation. Dock blir det ca 1-2 sekunders lagg mot vad som händer i verkligheten mot vad som visas på skärmen. Vilket inte är bra. Jag skulle vilja spela in med OnLocation så man får filerna i bättre kvalle än vad man får med HDV, men viktigaste i detta läget är att ha den som referensmonitor utan lagg. Så, finns det ngn möjlighet att ställa in på ngt vis, antingen i kameran eller i OnLocation, så man får laggfri överföring, och samtidigt spela in det man spelar på datorn? Kameran har för de som inte vet, Firewire, HDMI och component. Jag tänker, kan man inte ha firewire ikopplad för att kunna ta bilderna i perfekt kvallitet så spela man in de bilderna, dock med lagg. Så har man tex composit signalen kopplad via typ USB eller ngt, kanske även in i ett annat program, så man samtidigt kan ha datorn referensskärm. För de bilder jag ska ha som referensskärm, behöver inte alla vara i full HD, kan vara lite lagom bra kvalle. Ngn med några förslag vad som skulle kunna gå att göra? 0 Citera
Octavianus Postad 16 december 2009 Författare Postad 16 december 2009 jag kan tilläga att om jag ändrar inspelningsformatet till DV, så funkar det finfint, blir nästan inget lagg alls. Men då blir ju kvallen piss, och jag vill ju ha det i bästa kvalitet. Men man kan ställa in så att component out, ska skicka ut signalen i 576i, istället för 1080i. Så om man ställer in det så och kör kompositen, går det att köra den via usb då tro? 0 Citera
Kimster Postad 16 december 2009 Postad 16 december 2009 Firewire kommer i regel alltid ge lagg oavsett program eller mixer. Ibland mer ibland mindre. Både USB och Firewire är dessutom mer bandbreddsbegränsade än t.ex. HDMI. USB vet jag inte ens om det finns något stöd för att överföra videoström bortsett från webcam-liknande upplösningar. Ska du köra HDMI/Component motsv. måste du ha extra hårdvara som kan ta emot signalen. 0 Citera
beta75 Postad 16 december 2009 Postad 16 december 2009 Firewire kommer i regel alltid ge lagg oavsett program eller mixer. Ibland mer ibland mindre. Både USB och Firewire är dessutom mer bandbreddsbegränsade än t.ex. HDMI. USB vet jag inte ens om det finns något stöd för att överföra videoström bortsett från webcam-liknande upplösningar. Ska du köra HDMI/Component motsv. måste du ha extra hårdvara som kan ta emot signalen. Din bästa kompromiss är nog att spara filerna på band och samtidigt ha en liten lcd som referens monitor. Jag har för mig att du också kan ställa in så HV20 skickar ut DV via firewire samtidigt som den sparar HDV på bandet. Det skulle det ju funka. Annars kan du som tredje alternativ använda composit utgången och koppla den till en liten USB-videocapture för ett par hundringar. Denna programvaran från Videoglide funkar med rätt många olika Hårdvaror. Jag har en EasyCap av denna modell som funkar grymt bra. Använder den för att skicka livestream via Ustream / Bambuser med JVC GY-HM100 samtidigt som jag spar en 720p50 på minneskort. Det borde funka som referensskärm åt dig. Vill du ha exakta färger så är väl bara en ordentlig skärm med HDMI / komponent ett alternativ. /LN 0 Citera
Max_H Postad 16 december 2009 Postad 16 december 2009 OnLocation drar ner på visningen för att vara 100% på att inte droppa frames. Och i version CS4 stöder den bara firewire protokollet - dvs DV/DVCAM/HDV/DVC Pro HD. /Max 0 Citera
Octavianus Postad 16 december 2009 Författare Postad 16 december 2009 Din bästa kompromiss är nog att spara filerna på band och samtidigt ha en liten lcd som referens monitor. Jag har för mig att du också kan ställa in så HV20 skickar ut DV via firewire samtidigt som den sparar HDV på bandet. Det skulle det ju funka. Annars kan du som tredje alternativ använda composit utgången och koppla den till en liten USB-videocapture för ett par hundringar. Denna programvaran från Videoglide funkar med rätt många olika Hårdvaror. Jag har en EasyCap av denna modell som funkar grymt bra. Använder den för att skicka livestream via Ustream / Bambuser med JVC GY-HM100 samtidigt som jag spar en 720p50 på minneskort. Det borde funka som referensskärm åt dig. Vill du ha exakta färger så är väl bara en ordentlig skärm med HDMI / komponent ett alternativ. /LN Okej, så med den prylen, och den andra programvaran, så bör jag få min referensskärm som jag önskar? Skulle det då gå att skicka ut den fulla signalen via firewire på samma gång, så jag kan fånga det med OnLocation, samtidigt som jag kör med USB prylen och har en bra referensskärm? Måste ju köpa både en sådan sladd, och programvaran. Så vill veta att det fungerar. Men ska låna ngn liknande sladd av en jag känner. Dock står det att de inte rekomenderar den prylen till den programvaran. 0 Citera
Octavianus Postad 16 december 2009 Författare Postad 16 december 2009 jag kan iofs köpa denna istället, lär väll gå lika bra, den stödde den mer, eller vad man ska säga http://www.jula.se/videograbber-grabbeex-133475 0 Citera
Kimster Postad 16 december 2009 Postad 16 december 2009 jag kan iofs köpa denna istället, lär väll gå lika bra, den stödde den mer, eller vad man ska säga http://www.jula.se/videograbber-grabbeex-133475 Tänk på att det där är för SD bara. 0 Citera
Octavianus Postad 17 december 2009 Författare Postad 17 december 2009 Tänk på att det där är för SD bara. Jo, men det gör inget, för mer behöver jag inte. Det räcker som referensskärm. 0 Citera
beta75 Postad 17 december 2009 Postad 17 december 2009 Jo, men det gör inget, för mer behöver jag inte. Det räcker som referensskärm. Ja fast son jag skrev, för att se bilden så använd composite, komponent eller hdmi istället till en skärm med någon av dessa ingångar. HV20 skickar med kablar för alla dessa format. OCh sen matar du ut firewire HDV till OnLocation. /KN 0 Citera
Octavianus Postad 17 december 2009 Författare Postad 17 december 2009 Ja fast son jag skrev, för att se bilden så använd composite, komponent eller hdmi istället till en skärm med någon av dessa ingångar. HV20 skickar med kablar för alla dessa format. OCh sen matar du ut firewire HDV till OnLocation. /KN Jo, det e klart, det är nog det bästa alternativet, och troligen blir det så jag kommer göra, jag funderar på denna http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=306514 och sen mecka ihop ngn batterilösning. Men det är inte det frågeställningen gäller. Utan hur jag kan använda just min datorskärm som referensskärm. Men jag känner en som har en sådan där slapp från jula, ska se om jag kan låna den och prova med. Dock har man ingen lust att betala 29dollars, för programvaran, bara för att prova. Ngn som har tips på hur jag kan prova på det gratis, med program som fungerar för mac? 0 Citera
beta75 Postad 17 december 2009 Postad 17 december 2009 Jo, det e klart, det är nog det bästa alternativet, och troligen blir det så jag kommer göra, jag funderar på denna http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=306514 och sen mecka ihop ngn batterilösning. Men det är inte det frågeställningen gäller. Utan hur jag kan använda just min datorskärm som referensskärm. Men jag känner en som har en sådan där slapp från jula, ska se om jag kan låna den och prova med. Dock har man ingen lust att betala 29dollars, för programvaran, bara för att prova. Ngn som har tips på hur jag kan prova på det gratis, med program som fungerar för mac? Det är bara att ladda hem programvaran och prova. Så länge du inte betalar har du ett vattenmärke i bilden annars funkar det som betalversionen. /KN 0 Citera
Octavianus Postad 17 december 2009 Författare Postad 17 december 2009 Det är bara att ladda hem programvaran och prova. Så länge du inte betalar har du ett vattenmärke i bilden annars funkar det som betalversionen. /KN aha, ballt. Ska provas. Tack. 0 Citera
Octavianus Postad 17 december 2009 Författare Postad 17 december 2009 för övrigt, vilken ska man välja, de har ju tre olika program. Vilket är mest lämpat för mig tro? 0 Citera
beta75 Postad 17 december 2009 Postad 17 december 2009 för övrigt, vilken ska man välja, de har ju tre olika program. Vilket är mest lämpat för mig tro? Den som heter VIDEOGLIDE. Det är drivrutiner för att min mac ska se USB-adaptern. Sen kan du använda denna programvaran för att se signalen. Eller något annat. Men jag tror det kommer bli väldigt jobbigt för din Macbook att samtidigt spara en HVD via firewire i OnLocation och visa en videoström via USB. Om det är det du tänkt dig. /KN 0 Citera
Octavianus Postad 17 december 2009 Författare Postad 17 december 2009 Den som heter VIDEOGLIDE. Det är drivrutiner för att min mac ska se USB-adaptern. Sen kan du använda denna programvaran för att se signalen. Eller något annat. Men jag tror det kommer bli väldigt jobbigt för din Macbook att samtidigt spara en HVD via firewire i OnLocation och visa en videoström via USB. Om det är det du tänkt dig. /KN Jag provade att ladda ner videoglider, jag har just nu ingen sladd att prova med, men den hittade isight kameran utan problem. Med den fungerade det toppen tycker jag, va kanske 0,1 sek fördröjning bara, vilket är acceptabelt. Blev inget vattenmärke eller ngt som du snackade om när man spelade in. Jag ska dessutom inte ha den att spela in med, utan bara som sagt som referensskärm, så det funkar finfint. Jag provade att sätta in kameran via firewire, men den hittade den inte, vilket ju inte år så konstigt, då den inte verkar vara gjord för det. Men det här andra programmet, vad är det till för, som du skickade nu? För om jag har en sådan sladd som vi snackar om, ska väll videoglider hitta kameran osv? Det här sista programmet, är det mest för att man ska kunna köra firewire istället? Typ som OnLocation, fast sämre på att spara, och bättre på att visa upp utan fördröjning? 0 Citera
Octavianus Postad 17 december 2009 Författare Postad 17 december 2009 det sista programmet du skickade fick jag inte att fungera heller. Hittade varken kamera via firewire eller min isight, verkade ganska gammalt program. 0 Citera
beta75 Postad 17 december 2009 Postad 17 december 2009 Jag provade att ladda ner videoglider, jag har just nu ingen sladd att prova med, men den hittade isight kameran utan problem. Med den fungerade det toppen tycker jag, va kanske 0,1 sek fördröjning bara, vilket är acceptabelt. Blev inget vattenmärke eller ngt som du snackade om när man spelade in. Jag ska dessutom inte ha den att spela in med, utan bara som sagt som referensskärm, så det funkar finfint. Jag provade att sätta in kameran via firewire, men den hittade den inte, vilket ju inte år så konstigt, då den inte verkar vara gjord för det. Men det här andra programmet, vad är det till för, som du skickade nu? För om jag har en sådan sladd som vi snackar om, ska väll videoglider hitta kameran osv? Det här sista programmet, är det mest för att man ska kunna köra firewire istället? Typ som OnLocation, fast sämre på att spara, och bättre på att visa upp utan fördröjning? Videoglide innehåller två delar, ett program som du provat och det behöver inget serienummer och den andra delen som är drivrutinen för t.ex. EasyCap USB-adaptern. När du kopplar in en USB-adapter och Videoglide-drivrutinen används kommer den innehålla ett vattenmärke utan SN. /KN 0 Citera
beta75 Postad 17 december 2009 Postad 17 december 2009 det sista programmet du skickade fick jag inte att fungera heller. Hittade varken kamera via firewire eller min isight, verkade ganska gammalt program. Det funkar hur bra som helst hos mig. Här har du en skärmdump: http://grab.by/1fMo Som du ser matar jag in en signal från min digitalbox (discovery channel), programmet är Video Viewer och i videofönstrets list står källan (VideoGlider drivrutinen). Jag använder min EasyCap USB-adapter. /KN 0 Citera
Octavianus Postad 18 december 2009 Författare Postad 18 december 2009 okej, tack. Ja jag får se hur det går när jag får låna en sladd. Om det är ett litet vattenmärke i bilden, om jag bara ska ha den som referensskärm, gör ju inte så mkt. Såvida den inte stör supermkt, men det gör den väll inte hoppas jag? 0 Citera
beta75 Postad 18 december 2009 Postad 18 december 2009 okej, tack. Ja jag får se hur det går när jag får låna en sladd. Om det är ett litet vattenmärke i bilden, om jag bara ska ha den som referensskärm, gör ju inte så mkt. Såvida den inte stör supermkt, men det gör den väll inte hoppas jag? kommer inte ihåg, har för mig att det stod "VIDEOGLIDE" ganska stort. /KN 0 Citera
Octavianus Postad 18 december 2009 Författare Postad 18 december 2009 kommer inte ihåg, har för mig att det stod "VIDEOGLIDE" ganska stort. /KN Hmm, det är ju ganska störande förstås. Ska man vara tvungen att köpa en sladd, ca 300, och ett program ca 300, kan man ju lika gärna köpa en extern monitor istället. Men får se hur jag vill ha det, tack för hjälpen. 0 Citera
Hummel Postad 19 december 2009 Postad 19 december 2009 Det är så att jag har en canon HV20, som jag skulle vilja koppla ihop datorn med för att kunna ha datorn (en ca 2 år gammal macbook) som referensskärm till. Jag har provat att trycka in firewire sladden i datorn och köra igång adobe CS4 OnLocation. Dock blir det ca 1-2 sekunders lagg mot vad som händer i verkligheten mot vad som visas på skärmen. Vilket inte är bra. Jag skulle vilja spela in med OnLocation så man får filerna i bättre kvalle än vad man får med HDV, men viktigaste i detta läget är att ha den som referensmonitor utan lagg. Så, finns det ngn möjlighet att ställa in på ngt vis, antingen i kameran eller i OnLocation, så man får laggfri överföring, och samtidigt spela in det man spelar på datorn? Kameran har för de som inte vet, Firewire, HDMI och component. Jag tänker, kan man inte ha firewire ikopplad för att kunna ta bilderna i perfekt kvallitet så spela man in de bilderna, dock med lagg. Så har man tex composit signalen kopplad via typ USB eller ngt, kanske även in i ett annat program, så man samtidigt kan ha datorn referensskärm. För de bilder jag ska ha som referensskärm, behöver inte alla vara i full HD, kan vara lite lagom bra kvalle. Ngn med några förslag vad som skulle kunna gå att göra? Via FireWire får du ut "HDV kvalitet", dvs det som lagras på bandet. Vill du ha bättre får du ta det via ett capturekort och HDMI ut. 0 Citera
Octavianus Postad 20 december 2009 Författare Postad 20 december 2009 Via FireWire får du ut "HDV kvalitet", dvs det som lagras på bandet. Vill du ha bättre får du ta det via ett capturekort och HDMI ut. Aha, så man tjänar inget alls på att ta det via firewire? Trist, hur ser en sådan läsning ut som du snackar om? 0 Citera
Hummel Postad 20 december 2009 Postad 20 december 2009 Aha, så man tjänar inget alls på att ta det via firewire? Trist, hur ser en sådan läsning ut som du snackar om? Menar du rent fysiskt? Jag har ett Black Magic Intensity Pro kort i min Mac pro, sedan kopplar jag en HDMI kabel mellan kamera och dator. Det blir bra bild, speciellt om man vill göra green screen då man verkligen behöver så mycket av färginformationen kvar som möjligt. Det blir dock inte helt portabelt... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.