kenntoft Postad 8 december 2009 Postad 8 december 2009 Hej. jag funderar på att köpa en JVC GZ-HD10. Men den har bara överföring via USB. Jag ville gärna ha firewire för det går snabbare. vilka andra nackdelar har USB? Har hört att den kan skala ner bilden oxå? Så kvaliten ändras, stämmer det? Fungerar USB bra tillsammans med de flesta videoredigeringsprogram? 0 Citera
j3n5 Postad 8 december 2009 Postad 8 december 2009 Denna kamera är en hårddisk-kamera med avchd-format. Det är bara bandbaserade (DV/HDV) kameror som är beroende av firewire för överföring av bildmaterial i realtid. AVCHD är ett hårt komprimerat format som ger flera datorer problem. Det behövs helt enkelt mycket datorkraft för att redigera materialet. Dock är det inte särskilt svårt att importera till datorn. Du kan helt enkelt använda kameran som en hårddisk och föra över filerna till datorns hårddisk för vidare redigering. Väl på hårddisken kan du oftast öppna AVCHD-mappen via importera mapp, typ. Någon kvalitetsförsämring på vägen finns inte då ettor och nollor varken hoppar ur USB-kablar eller firewire-kablar.. //Jens... 0 Citera
Wester Postad 8 december 2009 Postad 8 december 2009 Denna kamera är en hårddisk-kamera med avchd-format. Det är bara bandbaserade (DV/HDV) kameror som är beroende av firewire för överföring av bildmaterial i realtid. AVCHD är ett hårt komprimerat format som ger flera datorer problem. Det behövs helt enkelt mycket datorkraft för att redigera materialet. Dock är det inte särskilt svårt att importera till datorn. Du kan helt enkelt använda kameran som en hårddisk och föra över filerna till datorns hårddisk för vidare redigering. Väl på hårddisken kan du oftast öppna AVCHD-mappen via importera mapp, typ. Någon kvalitetsförsämring på vägen finns inte då ettor och nollor varken hoppar ur USB-kablar eller firewire-kablar.. //Jens... Njaaa nollor kan man aldrig vara helt säker på, men det är inte helt problemfritt På en ny pc med Win7 64Bit blev det mycket strul när jag hjälpte en vän att "klippa filmen" 0 Citera
kenntoft Postad 9 december 2009 Författare Postad 9 december 2009 Denna kamera är en hårddisk-kamera med avchd-format. Det är bara bandbaserade (DV/HDV) kameror som är beroende av firewire för överföring av bildmaterial i realtid. AVCHD är ett hårt komprimerat format som ger flera datorer problem. Det behövs helt enkelt mycket datorkraft för att redigera materialet. Dock är det inte särskilt svårt att importera till datorn. Du kan helt enkelt använda kameran som en hårddisk och föra över filerna till datorns hårddisk för vidare redigering. Väl på hårddisken kan du oftast öppna AVCHD-mappen via importera mapp, typ. Någon kvalitetsförsämring på vägen finns inte då ettor och nollor varken hoppar ur USB-kablar eller firewire-kablar.. //Jens... Ah realtiden, tack. Det låter logiskt! Så du tycker inte att jag måste ha firewire för en videokamera? Om den inte är DV-baserad alltså. För jag vill nog ha en s.k AVCHD kamera. Vad tror du man behöver för burk? just nu har jag en bärbar duo core 2gb minne, men ska eventuellt köpa en ny. Vad borde jag köpa då? En quad CPU? 0 Citera
j3n5 Postad 9 december 2009 Postad 9 december 2009 En bärbar är oftast för klen för att redigera AVCHD. I alla fall via Premiere. Vet inte riktigt hur t ex Vegas och AVID fungerar på bärbara PCs. Själv redigerar jag på en bärbar Mac. Detta fungerar eftersom Final Cut (appleprogram) konverterar AVCHD till ett mer lättarbetat material. På PC/Premiere skulle jag rekommendera MINST en kraftig QUAD, gärna i7 med minst 6Gb minne, snabb hårddisk och 64-bits operativsystem. Då brukar det rulla på bra... Jag gillar AVCHD-formatet, främst för att jag tycker det ger bra kvalitet vid rätt bitrate och dessutom fungerar bra med billigare lagringsmedia (SD-kort). Firewire var bra till DV då det har ett stabilare överföringsflöde än USB. Nu när det mesta sparas på hårddiskar eller minneskort så är det inte lika viktigt längre. Dock skulle jag välja en minneskortskamera före en hårddiskbaserad, för att det är mer flexibelt. 0 Citera
j3n5 Postad 9 december 2009 Postad 9 december 2009 Njaaa nollor kan man aldrig vara helt säker på, men det är inte helt problemfritt På en ny pc med Win7 64Bit blev det mycket strul när jag hjälpte en vän att "klippa filmen"Vilket program klippte ni i? Hur snabb var hårddisken? Hur mycket kraft hade processorn? Hur mycket minne hade burken? AVCHD på PC är helt enkelt beroende av MÅNGA faktorer för att fungera bra, än så länge. 0 Citera
kenntoft Postad 9 december 2009 Författare Postad 9 december 2009 En bärbar är oftast för klen för att redigera AVCHD. I alla fall via Premiere. Vet inte riktigt hur t ex Vegas och AVID fungerar på bärbara PCs. Själv redigerar jag på en bärbar Mac. Detta fungerar eftersom Final Cut (appleprogram) konverterar AVCHD till ett mer lättarbetat material. På PC/Premiere skulle jag rekommendera MINST en kraftig QUAD, gärna i7 med minst 6Gb minne, snabb hårddisk och 64-bits operativsystem. Då brukar det rulla på bra... Jag gillar AVCHD-formatet, främst för att jag tycker det ger bra kvalitet vid rätt bitrate och dessutom fungerar bra med billigare lagringsmedia (SD-kort). Firewire var bra till DV då det har ett stabilare överföringsflöde än USB. Nu när det mesta sparas på hårddiskar eller minneskort så är det inte lika viktigt längre. Dock skulle jag välja en minneskortskamera före en hårddiskbaserad, för att det är mer flexibelt. Du var så hjälpsam så jag frågar på, vad tror du om att köra linux och videoredigera? Nån åsikt om det? 0 Citera
Mega99 Postad 9 december 2009 Postad 9 december 2009 Du var så hjälpsam så jag frågar på, vad tror du om att köra linux och videoredigera? Nån åsikt om det? Hört att Cinelerra ska vara hyfsat program för Linux. 0 Citera
Wester Postad 9 december 2009 Postad 9 december 2009 Vilket program klippte ni i? Hur snabb var hårddisken? Hur mycket kraft hade processorn? Hur mycket minne hade burken? AVCHD på PC är helt enkelt beroende av MÅNGA faktorer för att fungera bra, än så länge. Premiere Quad 2,83GHz 8GB minne Soft Raid 4 x 750Gb Det fungerade hyggligt snabbt, men programmet strulade och det hängde sig vid flera tillfällen. Det var kombinationer av bl.a låg volt styrka på minnena och Soft Raid som kanske inte optimalt. Jag ska installera Hard Raid som minimerar en del av problemen och testa en special version av AVID. Får se om det gör någon skillnad, och 12-16GB minne hade nog inte gjort saken sämre. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.